| |
Bericht 4
April 2011
De Tessark-school verraste mij
(Dees) met een apart gewaad. Ben moest zijn boordmaat opgeven. Dit zal wel
betekenen dat er een "African shirt' voor hem wordt gemaakt.
Over Tessark gesproken: De computers hielden de gemoederen bezig.
Ben werd gevraagd om samen met Richard op pad te gaan om computers te kopen.
Richard is een jonge knaap van Tessark die, als teacher, het transport van
school regelt en verder allerlei veel voorkomende werkzaamheden verricht voor de
school. Er werd verder niets uitgelegd. 'The white man' zou er wel verstand van
hebben. De enige opdracht was: 'You have to buy the best ones', maar……uh
pardon:……Hoeveel computers hebben we nodig? Wat is het budget? Wie gaat de
service verzorgen na aankoop? Allemaal relevante vragen waarop geen antwoord
werd gegeven. Ben had echt het gevoel dat het weer slechts om de vorm en de
status ging…….'We the Tessark school, we have computers'…….Het leek Ben
dan ook raadzamer om know-how van buiten in huis te halen. Aangezien wij een
computer-deskundige kennen die in Takoradi een internetcafé heeft, besloot Ben
contact op te nemen met deze jongen, Thomas genaamd. Thomas is gewend om deze
klussen te klaren en Tessark kan er straks profijt van hebben, zeker ook op het
gebied van onderhoud en nazorg. Als je dan kortsluit met Tessark dat je Thomas
hebt gevraagd om de helpende hand toe te steken en dat je dus niet klakkeloos
computers hebt gekocht, dan vindt men dit óók weer goed. Alles wat 'the white
man' regelt is bij voorbaat oké en daar worden wij inmiddels wel een beetje moe
van…..Maar goed, het einde van het verhaal was dat 'bruggenbouwer' Ben de
school, zijnde madam Theresa in contact had gebracht met Thomas. Iedereen was
blij met deze samenwerking. Men werd steeds enthousiaster en er werden
verschillende ideeën gelanceerd: Thomas zou ook een website kunnen maken voor
de school en wellicht kon er internetverbinding gerealiseerd worden op Tessark.
Prima toch! Uiteindelijk arriveerden er op 10 februari twee computers (flat
screen), die door Thomas en een medewerker werden geïnstalleerd. Deze computers
werden vooralsnog in de huiskamer geplaatst.
Onderstaand: De
eerste 2 computers van de Tessark-school. |
|
|
T.z.t. wil men een computerlokaal
met meerdere computers realiseren in de kelder van het huis. Thomas en zijn
compagnon dragen sinds kort shirts met het logo van het internetcafé. Zoals
wellicht bekend vindt men 'uniforms' in Ghana erg belangrijk. Madam Theresa en
haar dochter Nanama waren dan ook erg onder de indruk van de outfit en vroegen
zich af wie de blouses had gemaakt. Toen bleek dat de vrouw van Thomas
(naaister) hiervoor verantwoordelijk was geweest, was de link snel gelegd en
werd meteen besloten om uniformen te laten maken voor de leerkrachten van
Tessark.
De kinders op school leren veel
liedjes die enigszins religieus zijn getint. Een voorbeeld hiervan is het
liedje: Trust and obey: While we walk with the Lord; in the light of his word;
what a glory he shares on our way; while we do his good will; he abide with us
still; and with all who will trust and obey. Trust and obey; for there is no
other way; to be happy in Jesus, but to trust and obey.
Leerkracht Aboitie vroeg zich af: 'If you are in the Netherlands, will you come
back to Ghana? Voor ik iets kon zeggen, zei hij: 'Or you enter the door of no
return?'
Een wedstrijd in P2 tijdens de Franse les zorgde voor een spannende les, met
uiteindelijk een stralende winnaar!
Door de hoge luchtvochtigheid, wordt het schoolkrijt snel zacht en breekt het
snel.
Op het schoolterrein is een vijver gerealiseerd, onder de trappen van het
gebouw, met een muur eromheen. In principe kan er dus geen kind in verdrinken.
Echter…..wij zagen dat die vijver ook wel eens gebruikt wordt om een kind te
straffen. Een crècheleidster pakte een klein meisje beet, droeg het naar de
vijver en dompelde de beentjes in het smerige water. Het kind gilde als een
speenvarken en terecht natuurlijk……wat een vreselijke manier van straffen!
De oprichtster van school, madam Theresa, had ons een tijdje geleden verteld dat
de school was opgericht op 7 februari 2004. Die informatie werd dus in het
vorige bericht door ons vermeld en op de site geplaatst. Toen wij haar dan ook
op die dag feliciteerden met het 7-jarig bestaan van Tessark, liet zij
plotseling weten: 'No, we didn't start in 2004, but in 2005, so we exist 6 years
and not 7'. Wij dachten: 'Hoe is het toch mogelijk dat jij als 'founder' van de
school de foutieve startdatum doorgeeft'? Maar goed…..zij voegde eraan toe:
'When we exist 10 years, then you have to come and celebrate with us, even if
you are in the Netherlands by that time'!
Als de kinderen er een potje van maken, dan gebeurt het wel eens dat zij een
'letter of apologize'moeten schrijven aan de betreffende leerkracht. In die
brief moeten zij dan hun verontschuldigingen aanbieden. Een voorbeeld: 'We are
sorry for misbehaviour; so please forgive us; we will not do it again; thank
you'.
De Tessark school heeft 2 schoolbussen; een grote en een kleine. Inmiddels zijn
de buschauffeurs vertrokken. De chauffeur van de grote bus is ontslagen. Hij zou
op zondag verzuimd hebben om de bus te wassen en te voorzien van diesel. Verder
blijkt hij iets gedaan te hebben dat niet door de beugel kon. De chauffeur van
de kleine bus heeft een andere baan gevonden. Twee nieuwe chauffeurs hebben hun
plaats ingenomen. Op de schoolbus prijkt een sticker met de volgende tekst: 'My
family needs me today; I will not drive carelessly or dangerously; be patient
today, not a patient tomorrow!'
We hebben er weer een nieuwe collega bijgekregen. Op 8 februari maakten we
kennis met de Ghanese Agnes.
Zoals eerder gemeld organiseren wij excursies voor de kinderen. Na afloop maken
we er dan een 'project work' van en moeten zij vragen beantwoorden. De uitslag
van het 'project work' naar aanleiding van de excursie naar het vliegveld, was
niet echt goed: De piloot werd gesitueerd in de cargo-ruimte en de passagiers
zaten op de stoel van de piloot! De kinderen presteren toch onder de maat.
Hierna ging Ben zich voorbereiden op de excursie naar de politie en betrok daar
tevens het onderwerp 'verkeer' bij.
Ik (Dees) werk ook met verschillende 'topics', maar soms is het tijd voor een
liedje of een versje en als madam Desereen met 'story telling' begint, dan hangt
het grut aan mijn lippen. Het zingen van Franse liedjes is ook altijd een feest.
Het blijft niet bij zingen; er wordt ook gedanst. Afrikaanse kinderen hebben
dansen in hun bloed en kunnen écht niet meer op een stoel blijven zitten als de
muziek begint te spelen.
Op zekere dag prijkte er een 'proverb' op het schoolbord: A friend is easier
lost than found…………………
De ouders van de kinderen hebben geprotesteerd. De school wil namelijk niet meer
de kinderen thuis ophalen en thuis afzetten. Om efficienter te werken, wil de
school verzamelplaatsen realiseren waar de kinderen 's morgens worden opgehaald
en 's avonds weer worden afgezet. De ouders zijn het niet eens met deze
beslissing. Zij kwamen dan ook massaal naar school, om hun ongenoegen kenbaar te
maken. Er vond een 'meeting' plaats in de huiskamer van Theresa en Eric.
Van tijd tot tijd worden de hoofden van de schoolkinderen helemaal
kaalgeschoren. Dit gebeurt vaak door de ouders uit hygiënisch oogpunt. In
Tamale zagen we dit, maar dus ook in Takoradi. Het kan dan ook voorkomen dat je
de ene dag nog tegen een mooie haardos aan kijkt en de volgende dag tegen een
kale biljartbal.
Toen teacher Aboitie van klas P1b het menselijk lichaam behandelde en de
kinderen vroeg om de woorden bij de lichaamsdelen te plaatsen, schreef een klein
jongetje bij de mannelijke geslachtsdelen het woord op: the pipe…….!!!
Wij hadden al een hele tijd op de rol staan om een workshop voor de leerkrachten
te organiseren, op het gebied van 'behaviour disorders; how to deal with
indiscipline; canen;
child development and growth in the classroom; lessonplan; child-centred
approaches;
classroom management; why approach; positivism; activity; creativity' etc. etc.
Op 9 februari
was het dan zover. De workshop had als titel: 'Learning by doing'. Hoewel de
leerkrachten
in het begin erg sceptisch waren, zorgde de 'Europese aanpak' uiteindelijk toch
voor een
gematigd enthousiasme.
Ik (Dees) had 3 stellingen op het
bord geschreven, namelijk: What do you think by: Child development and growth in
the classroom? What do you think by: Child-centred approaches? What do you think
by: Why approach; positivism; activity; creativity? Ik verdeelde de teachers in
2 groepen: Groep 1: Samuel, Josephine, George. Groep 2: Aboitie en Ben.
Onderstaand: Workshop
voor de leerkrachten van P1 en P2 (groep 3 en 4) van de Tessark-school. |
|
|
Zij kregen de opdracht om te
brainstormen over het onderwerp. Hierna verzamelde ik de uitkomsten cq de
resultaten van de 2 groepen en werd er plenair over gediscussieerd. Vele issues
passeerden de revue: Het aanbieden van lesstof van algemeen naar specifiek;
verrijkingsstof geven aan intelligente kinderen; andere methoden hanteren
(discovery learning approach; activity-oriented method; discussion method;
project method; problem-solving method); de rol van leerkracht die verandert in
coach; het stimuleren en motiveren; het uitleggen waarom een antwoord of een
bepaald gedrag niet goed is; positieve alternatieven verschaffen bij ongewenst
gedrag; alle leerlingen bij de les betrekken; motivatie belonen; kinderen
aanmoedigen om vragen te stellen; kinderen dingen laten uitleggen; rekening
houden met individuele verschillen; nieuwsgierigheid prikkelen; ontdekkend en
spelend leren enz. enz. enz. Uiteindelijk vormden de leerkrachten samen een
soort van conclusie. Na een uur liet teacher Samuel weten: 'Can we continue
tomorrow?' Dat was voor ons geen probleem. Sommige teachers wonen namelijk ver
verwijderd van school en zij wilden na een lange dag van lesgeven naar huis.
Samuel zelf moest zelfs nog op een andere plek les gaan geven (private classes).
Josephine liet weten: 'It was very nice'. Wij waren hoopvol gestemd. Oké…..follow-up
op 10 februari……
Op deze dag werd de workshop afgerond met de onderwerpen: Behaviour disorders;
how to deal with indiscipline; classroom-management. Leerkracht George was
weliswaar afwezig, maar zijn plaats werd ingenomen door Nanama, (de dochter van
madam Theresa).
Onderstaand: Impressies
workshop. |
|
|
|
Zeker het onderwerp straffen
sloeg aan. Ons doel was om het canen (het slaan met de stok) af te schaffen. Of
dit lukt is vers twee, maar het wordt in ieder geval bespreekbaar gemaakt en dat
is hier in Ghana al een hele stap. De meeste leerkrachten zweren bij 'canen'.
Volgens de teachers zijn de kinderen gewend aan slaan; zowel op school als
thuis. Zij zouden er dus niets van begrijpen als er plotseling niet meer
geslagen zou worden. Teacher Aboitie haalde er zelfs de bijbel bij en liet weten
dat slaan legitiem was. Volgens de onderwijzers is slaan de enige straf die
helpt. Rondjes rennen in de bloedhete zon om het schoolgebouw of onkruid wieden
worden noch door de leerkrachten noch door de kinderen noch door de ouders
gezien als straf. Toen wij voorzichtig het roer over een andere boeg probeerden
te gooien, vond men dat niet gemakkelijk en zelfs vreemd. Hoe kon je nou
kinderen verantwoordelijk maken voor hun eigen gedrag? Waarom is een
commanderende toon verkeerd? Zou non-verbale communicatie écht kunnen werken?
En prijzen/belonen in plaats van straffen was wel heel erg gek. Toch slaagden we
erin om voor te stellen het 'canen' tijdelijk af te schaffen. Na een
proefperiode van enkele maanden zou het effect besproken worden. De alternatieve
straf deed ons ook wel gruwelen, maar goed…..laat ze maar eens experimenteren
en in ieder geval nadenken over de materie. Die alternatieve straf zou
betekenen: Een pot met zand/water wordt om de nek van de boosdoener gehangen en
hij of zij moet hier dan een tijdje mee rond blijven lopen. (Is gelukkig nog
niet uitgevoerd). En dan: In het kader van classroom management zijn er al
class-prefects (klassenvertegenwoordigers) aangesteld. Op zich is dit een goede
zaak. Echter, in de praktijk blijkt dat deze class-prefects ook niet altijd het
goede voorbeeld geven. Er werd afgesproken om de klassenleiders maandelijks te
vervangen. Het deed ons deugd dat men aan het einde van de workshop besloot om
zelf inhoudelijk verder te gaan en wel de volgende dag al. In ieder geval: De
workshop was geslaagd te noemen en de eindconclusie was: Learning by doing is a
positive approach to stimulate activity in order to develop creativity and it
can prevent behaviour disorders.
Een kleine maand na de workshop,
kunnen we constateren dat er niet meer is geslagen in de klassen. Natuurlijk
kunnen de leerkrachten de 'cane' weer pakken als wij onze hielen hebben gelicht,
maar iedere dag dat er niet geslagen wordt is meegenomen. De straf bestaat nu
weer uit neerknielen voor het bord en met je armen omhoog een tijdje blijven
zitten. Nog steeds een Middeleeuwse straf natuurlijk, maar alles beter dan
slaan. In P2 laat teacher Samuel regelmatig een paar kinderen neerknielen. Als
ik daar naar binnen stap, zie ik dit dan ook vaak. Soms vraag ik bewust: 'What
is happening here?' Eén keer liet Nanama (dochter Theresa) weten, al kijkend
naar het meisje dat op dat moment geknield voor de klas zat: 'She is enjoying
her punishment!'
Voor de aardigheid hebben we een keer in onze 3 klassen een paar kokosnoten
verloot. Natuurlijk was dit erg leuk, maar…….noem een getal tusen de 0 en de
30, was voor sommigen een brug te ver.
Als we iets willen bespreken met 'grandma' Theresa (die last heeft van een
infectie aan de ogen) of met haar dochter Nanama, dan zijn beiden meestal te
vinden in het gebouw waar de familie woont. Deze besprekingen gebeuren altijd
tussen de bedrijven door; zijn erg informeel en zo kan het dus geschieden dat je
een planning of je ideeën in de keuken doorneemt. Enkele voorbeelden: Hoe gaan
we de computerlessen aanpakken? Hoe geschiedt de voorbereiding voor de excursie
naar het politiebureau? Wanneer nodigen we de Roadservice uit? enz. Allrounder
Richard wordt er ook vaak bij betrokken.
Op 15 februari vernamen we dat de moeder van één van de leerlingen van P1b
twee weken eerder tijdens een bevalling was overleden. De baby had het weliswaar
overleefd, maar de moeder was gestorven. De leerkrachten schonken helemaal geen
aandacht aan de bewuste leerling, zijnde een 6-jarig meisje. De dood hoort nu
eenmaal bij het leven in Afrika. Voor ons was het echter heftig nieuws. Het
bleek dat de leerkrachten wel naar de 'funeral' waren geweest. De vader had dit
erg gewaardeerd. Er werd ons verteld dat de vader op 18 februari naar school zou
komen om zijn 'appreciation' te betuigen. Ook hadden wij begrepen dat het
dochtertje uit P1b dan jarig was en dat aan dit alles aandacht geschonken zou
worden in de vorm van een samenzijn met leerkrachten en kinderen. Aangezien het
dochtertje uit P1b geregeld thuis had gesproken over 'the white men', werden wij
nadrukkelijk verzocht om aanwezig te zijn. Welnu, wij waren present, maar de
betreffende vader was er niet en verder bleek het dochtertje uit P1b niet jarig
te zijn. This is Ghana…..Miscommunicatie zoals gewoonlijk. Toen Nanama
(dochter madam Theresa) ons zag, leidde zij ons echter wel naar een andere
jarige. Wat bleek? Iedere vrijdag werden altijd de verjaardagen gevierd van de
kinderen die in de afgelopen week jarig waren geweest. Die bewuste dag viel de
eer te beurt aan een 3-jarig meisje. De scene was erg komisch: Het kleine kind
werd buiten op een stoeltje neergezet en op een tafeltje werd een reuze taart in
de vorm van een pop tentoongesteld. De leerkracht hield toezicht en verder was
er een beroepsfotograaf aanwezig die foto's maakte en het erg interessant vond
als een oude witte man (zijnde Ben) zich ook liet fotograferen samen met de
jarige job. Verder gebeurde er helemaal niets…………….! Nanama zeulde ons
beiden de huiskamer in en daar stond een heel plateau voor ons klaar met
allemaal flesjes limonade en pakjes koekjes. Uh……wie moest dit allemaal
opdrinken cq opeten? Juist ja, wij…….Nadat we iets gedronken hadden, stelden
we voor om de rest aan enkele kinderen te geven, maar daar wilde Nanama niets
van horen. Zij pakte de rest van de spullen voor ons in en liet weten: 'It's for
you; please take it and send it to your house'…………
Bij twee volgende verjaardagspartijtjes waren wij per toeval weer aanwezig. Deze
verjaardagen werden gevierd op donderdag 24 februari, aangezien een dag later
mid-term holiday was, namelijk vrijdag 25 februari en bovendien nog op maandag
28 februari. Normaal gesproken wordt een verjaardag gevierd op de vrijdag. Deze
keer waren het jongens van respectievelijk 7 en 2 jaar oud. Het was wederom een
hele vertoning: Een taart in de vorm van een voetbal en bovendien werden er
allerhande lekkernijen uitgestald. De jarige werd geacht de taart aan te
snijden, maar dit betekende in de praktijk….enkel het mes vasthouden voor het
maken van een foto door een beroepsfotograaf. Het hele ritueel is in onze ogen
erg overdreven. Er wordt een hele show opgevoerd ter wille van een foto.
Het absolute hoogtepunt (voor ons dieptepunt), was het moment waarop een 7-jarig
kind een fles champagne moet vasthouden. Show en buitenkant vieren hoogtij in
Ghana en dat moet op de gevoelige plaat worden vastgelegd door een
beroepsfotograaf.
Onderstaand:
Verjaardagspartijtjes op de Tessark-school. |
|
|
|
Na afloop van deze
verjaardagspartijtjes werden we door de dochter van grand-ma geparkeerd in de
huiskamer en voorzien van een warme hap, te weten plantain, bonen en vis. Erg
lekker allemaal. Ook werden er weer versnaperingen meegegeven voor thuis. De
ontvangst op de Tessark school is altijd erg spontaan en hartelijk.
Toen wij foto's maakten van de verjaardagspartijtjes, adviseerde een leerkracht
Dees om de foto's op Facebook te zetten. Ik liet hem weten dat ik de foto's -
via mijn webmaster in Nederland - op mijn eigen website ging plaatsen. Hij keek
me zeer verbaasd aan en zei: 'Do you have your own website? Voor ik hier
bevestigend op kon antwoorden, ging hij verder: 'So that means that you get
money everytime a person visits your site?' Voor de grap reageerde ik met de
woorden: 'I wish that was true'. Hij begreep er niets van en ik dacht: 'Oh, er
is nog een lange weg te gaan…..' Wij zien telkens weer dat er in Ghana een
scheefgroei gaande is. De ontwikkeling van de gemiddelde Ghanees kruipt als een
slak voorwaarts. Daarentegen gaat de ontwikkeling van het internetgebeuren met
alle 'ins and outs' razendsnel. (Ter vergelijking: Een kind van vier kan ook
niet rijden in een supersnelle sportwagen).
Teacher Samuel is bezig om de kinderen te leren marcheren. Hij liet weten:
'Marching is very nice; I invite you to come and see'. Uiteraard deden we dit.
Er werd niet geoefend voor de viering van Independence Day, 6 maart, maar er
wordt geoefend voor de 'graduation' in juni, juli of augustus. Deze 'graduation'
houdt in dat er een nieuwe lichting eerste klassers komt.
Onderstaand:
Enkele kinderen van de Tessark-school die oefenen voor het marcheren op de
graduation-day. |
|
|
17 februari: Op excursie naar het
politiebureau. Met zo'n 95 kinderen, 7 leerkrachten (inclusief Ben en ik) in 2
schoolbussen gingen we op pad, maar voor het zover was, waren er toch nog enkele
hobbels te nemen. Allereerst bleef de locatie waar we moesten zijn tot op het
allerlaatste moment erg onduidelijk. Had Ben de excursie geregeld op de
'districtsoffice'in Sekondi en had hij zijn brief afgegeven op 'headquarters' in
Sekondi, nu werden we geacht om te verschijnen op de Central Police Station in
Takoradi.
Zijn vaste contactpersoon in Sekondi, PR officer Olivia, had Ben een dag voor de
excursie in kennis gesteld van het feit dat we niet werden verwacht in Sekondi,
maar in Takoradi. De Commander zou op de hoogte zijn van onze komst. De school
had de kinderen op het hart gedrukt dat zij er netjes uit moesten zien. Zo niet,
dan zouden zij niet mee mogen gaan. Kinderen met vuile uniformen waren geen
visitekaartjes voor de school. Daarentegen vindt men een schoon uniform goede
reclame voor Tessark. O,o, altijd weer die vorm en buitenkant! Zo'n 10 minuten
voor vertrek kwam Nanama (dochter madam Theresa) in de klassen en werden alle
kinderen gecontroleerd op schone kleding. Zaten er vlekken op het uniform?
Jammer dan, voor straf op school blijven. Zakdoek vergeten?
Jammer dan, ook voor straf op school blijven. Het einde van het liedje was dat
er zeker 30 kinderen niet mee mochten gaan.
Zij werden met een leesboekje in een aparte klas gezet. De teleurstelling was
van de snoetjes af te lezen! Ik (Dees) kon dit niet aanzien en probeerde Nanama
over te halen. In eerste instantie lukte me dit niet, maar ik was vastbesloten
om niet te vertrekken zonder die 30 kinderen.…….We gaan allemaal of we gaan
niet…..! Dus toog ik naar madam Theresa en mister Eric (zijnde de ouders van
Nanama) en probeerde beiden te overtuigen van het feit dat een paar plekjes op
een uniform toch geen reden mocht zijn om een kind te beletten mee op excursie
te gaan. Yes! Bingo! Pa Eric toog naar dochter Nanama en liet haar weten dat
alle kinderen mee mochten naar het politiebureau en dat men dit te danken had
aan 'madam Desereen'. De 30 kids vlogen op me af en ik werd bedolven onder:
'Thank you, thank you'.
Iedereen vloog de bus in en we reden richting Central Police Station in
Takoradi. Daar wachtte ons de volgende onaangename verrassing: Men wist niets
van onze komst af! Dat wil zeggen: De Commander was weliswaar op de hoogte, maar
had zijn mensen niet geïnformeerd over het feit dat er maar liefst 95 kinderen
zouden arriveren, die verwachtingsvol uitkeken naar hun excursie. Toen ik (Dees)
de locatie zag, leek het mij erg saai voor kinderen. Maar ja, wat moesten we? De
kinderen stonden te popelen van ongeduld en de leerkrachten lieten alles gelaten
over zich heen komen.
Onderstaand:
Aankomst politiebureau; Central Police Station Takoradi. |
|
|
Aangezien wij de excursie wilden
laten slagen, namen wij het voortouw maar weer en begaven ons naar de Commander
en zijn 'chief executive' en lieten beiden weten dat er sprake moest zijn
geweest van miscommunicatie……….Politiebureau Sekondi was politiebureau
Takoradi geworden, maar volgens ons was er op de locatie Takoradi weinig te zien
voor de kinderen. Men begreep toch wel dat een kind een boevenwagen wilde zien,
of een politie-auto, of een motorbike, handboeien, geweren en/of dieven? (Om
maar eens iets te noemen). Wij hadden echt het gevoel dat wij de hele zaak
moesten activeren, maar eindelijk viel het kwartje dan toch. Alle kinderen
mochten in het kantoor komen van de Commander en zij mochten allerlei vragen
stellen.
Ondersttand: De
Police-Commander geeft uitleg. |
|
Het was mooi om te zien dat deze
vragen aansloten op de lesstof die Ben een paar dagen eerder had behandeld. Toen
de politie dan ook o.a. zei: 'The police is your friend', was dat bekend voor
het grut. Daarna gaf de Commander opdracht aan één van zijn ondergeschikten om
de rondleiding te verzorgen. Deze voerde ons langs de CID, de MTU (Motor Traffic
Unit), de Regional Anti-human Trafficking Unit e.d. Ook werd een geweer getoond
en kreeg een kind de handboeien om.
Onderstaand: De
rondleiding gaat verder……. |
|
Nu men eindelijk in de gaten had
dat wij 'learning by doing' hoog in het vaandel hebben staan, was men gelukkig
zelf op het idee gekomen om een politie-auto en een boevenwagen vanuit Sekondi
te sturen. Dit betekende dat wij niet meer zelf naar Sekondi hoefden te gaan.
Maar het allermooiste was toch
wel dat men de kinderen de gelegenheid gaf om de gevangenen achter de tralies te
zien. Dit maakte een enorme indruk op de kleintjes. Niet alleen had dit een
impact op de kinderen, ook voor ons was het een shock…...
Een cel voor mannen (17 mannen in 1 cel) en een cel voor vrouwen….. De vrouwen
kregen nog een bed cq matras; de mannen hadden geen enkele voorziening. Het was
mensonterend om te zien! Eén van de mannelijke gevangenen riep naar mij (Dees):
'Hé, white lady, give me one Cedi'. Eén van de kinderen liet mij weten: 'Madam
Desereen I saw a thief who was crying'……
Onderstaand:
Een gevangeniscel. |
|
Kortom: Hoewel het qua
organisatie erg rommelig was verlopen, was de excursie inhoudelijk interessant
geweest. Eénmaal terug op school kwam Nanama in de klassen om te vragen hoe de
kinderen de excursie hadden ervaren en werd zij bedolven onder de verhalen.
Hierna werd het tijd om er een 'project work' van te maken. De volgende vragen
werden voorgelegd: Is the police your enemy or your friend? Explain why. What
did you see at the police station? Mention some tasks of the police. Do you want
to work at Ghana Police in future? If yes, explain why. If no, explain why.
De Tessark school is erg groot. Aangezien wij lesgeven in P1a en P1b en P2,
komen we altijd op dezelfde plekken van het immens grote gebouw. Het werd dan
ook eens tijd om ook andere klassen te gaan bezoeken. De leerkrachten en de
kleintjes van Kindergarten, nursery en de crèche konden dit erg waarderen en
lieten ons weten: 'We are happy that you come to our class; we always see you,
but so far Obruni (white men) didn't visit us'. Dat hadden we dus goed
ingeschat. Aangezien het een vrijdag was, hadden sommige kindertjes geen uniform
aan.
Onderstaand:
Zomaar een impressie van de vele kleintjes op de Tessark-school. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En dan staat er plotseling op
zaterdagmiddag iemand van de Tessarkschool bij ons aan de poort en geeft ons een
hele zak met fruit: watermeloen, ananassen, paw paw's, appels. Wat een
ontzetttend lief gebaar!
Als we op 22 februari op school arriveren en willen beginnen met onze lessen,
blijkt dat er 3 dagen mid-term exams zijn, die worden gevolgd door 2 dagen
mid-term holiday. En natuurlijk niemand die je hierover
inlichtte……..Uiteraard was er 'no problem'; wij konden lesgeven na de
'exams'.
24 februari: De Roadservice komt op school om te vertellen over de
verkeersveiligheid in Ghana. Wij hadden hiervoor het initiatief genomen en dit
vooraf besproken met de schoolleiding. Op dat moment bleek tot onze grote
verbazing dat iemand van de Roadservice werkzaam was in de huishoudelijke dienst
van deTessarkschool. Dit meisje hadden we vaak in de huiskamer zien strijken.
Dankzij deze medewerkster van de huishoudelijke dienst was het een fluitje van
een cent om de Roadservice 'naar binnen te halen'.
Opmerkelijk voor ons in deze kwestie was, dat het initiatief van onze kant moest
komen, terwijl de Roadservice dus eigenlijk al in het gebouw aanwezig was. Dat
er nooit eerder iemand op het idee was gekomen om de Roadservice uit te nodigen
voor het geven van verkeerslessen, was voor ons onbegrijpelijk en zeker als je
keek naar het aantal ongelukken met schoolkinderen.
Wij hebben het al vaker gezegd: Eigen initiatief tonen is ver te zoeken in
Ghana; de 'witten' moesten weer als katalysator fungeren. Nadat de kinderen hun
mid-term exam hadden gemaakt, kreeg de Roadservice dus de gelegenheid om in te
gaan op de 'dangerous traffic' in Ghana. Mister Ben and madam Desereen werden
uitgebreid bedankt voor de invitatie en wij werden op een stoel neergezet. Toen
wij onze stoel aan onze collega teachers wilden aanbieden, (er waren namelijk te
weinig stoelen), wilde men daar niets van weten…..Geen sprake van! Oud en wit
mag zitten; jong en zwart blijft staan…..zo simpel is dat! De kinderen werden
er op geattendeerd om hun ogen en oren te gebruiken in het verkeer…..Look and
listen……! Er werden tevens handige tips gegeven om de verkeersveiligheid te
bevorderen.
Zomaar een greep uit de voorbeelden: Geen armen, benen of hoofd uit de schoolbus
steken; laat een volwassene aan de straatzijde lopen en het kind aan de
binnenzijde; loop als voetganger in de juiste richting, zodat je de auto's ziet
aankomen; loop niet naast elkaar, maar achter elkaar; kinderen beneden de 5 jaar
mogen alleen op de achterbank zitten met een gordel om; 5 pijlers die je kunnen
helpen om veilig over te steken, zoals: zebrapaden, hulp van politie-agenten,
verkeerslichten, klaar-overs en voetbruggen. De kinderen kregen ook de
gelegenheid om vragen te stellen.
Onderstaand:
De Roadservice geeft verkeersles. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aan het einde werd er een liedje
gezongen met een toepasselijke tekst: Hey, hey, hey, oh, oh, oh, hey, hey,
hey….Our safety on the road; face on coming cars; when you are walking on the
road; use the pedestrian crossing; for safety on the road.
Onderstaand:
Een afsluitend liedje over verkeersveiligheid. |
|
1 maart: PTA-meeting op Tessark.
1 maart: Ben start met het geven van computerles aan P2. Voor het echter zover
was, moest hij nog wel allerlei hobbels nemen: De 2 computers staan op een tafel
in de huiskamer. Deze tafel is bezaaid met spullen, variërend van een keyboard
tot medicijnen, brillen, cornflakes, water, aantekeningen, babyschoentjes,
eieren, kopjes, brood, meel, enz. enz. In de hoek staat een fitness-toestel. Al
met al is het erg rommelig. Dan de computers zelf: 1 computer is nog niet
aangesloten op internet. Oorzaak: Men mist nog een kabeltje. Verder missen beide
computers het programma Word. Degene die de computers heeft geïnstalleerd
(Thomas), wordt terstond door Ben gebeld, maar……Thomas liet weten: 'I am on
travelling and I am in Accra now' (4 uur verwijderd van Takoradi). Toen Ben
vroeg of hij zijn compagnon kon sturen, luidde het antwoord: 'I will call him
and then he will call you'. Natuurlijk gebeurde er niets. Op een gegeven moment
besloot Ben dan toch maar om te starten met 1 computer en de eerste kinderen
namen plaats achter het scherm. Zij vonden het geweldig en na afloop van de les
kreeg Ben te horen: 'Please mister Ben, we beg you to continue'.
Onderstaand: De
eerste computerles voor de eerste kinderen van de Tessark-school. |
|
Was er op 1 maart een PTA-meeting
op school en werd er gestart met het geven van computerles, dit alles viel in
het niet bij een aanrijding die de 'driver' van de schoolbus veroorzaakte.
Theresa en Eric waren helemaal van slag. De buschauffeur bleek een vrouw geraakt
te hebben en deze vrouw moest naar het ziekenhuis.
Hoewel haar hand slechts geraakt werd door de buitenspiegel van de bus,
probeerde zij er financieel beter van te worden en vroeg meteen om geld als
schadevergoeding. Uiteindelijk betaalde de school 110 Ghanese Cedis (zo'n 55
Euro).
Maar was er op 1 maart wel een PTA-meeting geweest, aangezien wij op 8 maart te
horen kregen dat wij 'getoond' moesten worden op de PTA-meeting. Waarschijnlijk
was de PTA-vergadering van 1 maart naar 8 maart verschoven, maar ja…..je wordt
nooit geinformeerd en communicatie is en blijft slecht in Ghana, dus ook op
Tessark. Toen we op 8 maart voor de poort stonden konden we er niet in en we
kregen te horen dat de sleutel zoek was. Omlopen dus. Alvorens Ben begint met
zijn computerles, start hij altijd de computers op. Die dag echter was het een
chaos. Diverse kabels waren niet meer aangesloten. Het duurde dus even, voordat
de computers klaar waren voor gebruik.
Vervolgens ging Ben naar de klas om de kinderen op te halen. Maar waar waren de
leerlingen van P2? In verband met een vergadering van de PTA waren de kinderen
in een andere klas ondergebracht. Het bleek dat P2 op de plek zat van P1a en P1a
was samengevoegd bij P1b. Kindergarten zat in P2 en in de ruimte van
Kindergarten werd de PTA-meeting gehouden. Ben gaf opdracht de kinderen te halen
en daarna kon eindelijk met een enorme vertraging worden gestart. Typisch Ghana:
Geen overleg, geen uitleg, geen communicatie. Last minute improvisatie!
Aangezien P1a en P1b waren samengevoegd, werd Dees geacht om Frans te geven aan
zo'n 70 kinderen! Had je al geen hoofdpijn, nou dan kreeg je die wel!!! Hierna
richting P2. Daar waren slechts 7 kinderen aanwezig. Waar was de rest? Oké, 6
leerlingen hadden computerles van Ben, maar zeker 10 of 15 andere kinderen
ontbraken ook nog. Toen ik vroeg waar zij waren, luidde het antwoord: 'Monsieur
sent them'. Mijn collega Frans, mister George wordt altijd 'monsieur' genoemd en
hij had doodleuk mijn leerlingen geleend om één of andere klus voor hem te
klaren. (Boeken sjouwen of zo iets dergelijks). Niemand die je iets vertelt.
Altijd maar gissen en raden. Inmiddels kwam de regen met bakken uit de lucht
vallen en moesten wij ons gezicht nog laten zien op de PTA-meeting. Het gaat
puur om de vorm en de buitenkant. Theresa vond het prachtig dat zij de 2 witten
kon showen aan de ouders. Zij sprak over ons in het Fanti (lokale taal) en wij
hadden dus geen enkel idee wat ze allemaal vertelde. We begrepen wel dat het -
zoals altijd - meer om de vorm ging, dan om de inhoud. Ben vroeg nog even het
woord en wees de ouders op het feit dat zowel zij als de school een taak hebben
in de 'education of the children'.
Op 9 maart bleek dat men een verdeling had gemaakt tussen de kinderen die niet
goed kunnen meekomen en de slimme kinderen uit P1a en P1b. Dit resulteerde dus
in een dom klasje (P1a) en een slim klasje (P1b). Over stigmatisering
gesproken….…Waarschijnlijk was dit een uitvloeisel geweest van de
PTA-meeting (Parents Teachers Association), een dag eerder.
Onderstaand:
De langzame leerders uit P1a van juf Josephine. |
|
|
Onderstaand:
De snelle leerlingen uit P1b van leerkracht Aboitie. |
|
|
Toen Ben een keer iets ging
bespreken met teacher Samuel, trof hij laatstgenoemde slapend op de gang aan.
Toch hoorde Ben de kinderen uit P2 lesstof opdreunen. Hij vroeg zich dan ook af
wie er voor de klas stond.
Toen hij zijn hoofd om de deur stak was er geen leerkracht te zien. Ja, zo gaat
dat……Mister Samuel slaapt en de kinderen dreunen gewoon een tekst op.
Ondanks het kabaal, sliep Sammy gewoon verder…….
Toch vinden wij teacher Samuel de beste leerkracht van het hele team. Hij denkt
mee, is actief en creatief en toont zich het meest betrokken. Naast zijn baan op
de Tessark school, geeft hij nog les aan volwassenen in Sekondi. Als hij
omstreeks 15.00 uur klaar is met zijn werk in Takoradi, gaat hij verder in
Sekondi en komt pas 's avonds omstreeks 19.00 uur thuis. Daarnaast volgt hij nog
de opleiding voor teacher. (Hij is namelijk een gewone 'people teacher; dit
betekent dat hij wel lesgeeft, maar geen bevoegdheid cq diploma heeft).
Onderstaand:
Een kijkje in P2 bij teacher Samuel. |
|
|
Wij hebben al vaker melding
gemaakt van het feit dat we erg worden verwend door de Tessark-school. Zo ook op
11 maart. Plotseling stonden er 2 mensen van de school bij ons op de compound en
zij lieten weten dat grand-ma opdracht had gegeven om een hele wasmand met
voornamelijk groente en fruit af te geven bij Ben en Dees. De voorraad was
enorm!
Op 16 maart stond juf Josephine zich enorm uit te sloven in P1a om de kinderen
een liedje te leren. Hierbij de tekst: Peace like a river; love like a mountain;
the wind of your spirit is blowing everywhere. Joy like a fountain; healing
spring of life; come Holy Spirit; let your fire fall.
Onderstaand:
Juf Josephine (achteraan) doet haar best om de kinderen van P1a een liedje
te leren. Zij wordt daarbij geholpen door juf Agnes (vooraan). |
|
De kinderen van Kindergarten 2
(oudste kleuters) worden al voorbereid op hun 'graduation' in juni/juli of
augustus. Dat is namelijk het moment dat zij naar P1 gaan (eerste klas; groep
3). De oudste kinderen van de school (P2; groep 4) moeten op die dag marcheren
voor hun jongere schoolkameraadjes. Maar niet alleen moet P2 marcheren, zij
werden ook onderworpen aan 'acrobatic lessons'. Dit zal ook deel gaan uitmaken
van de festiviteiten rondom de 'graduation'.
Onderstaand: De
leerlingen van P2 krijgen 'acrobatic lesson' met het oog op de
'graduation' van de kinderen van Kindergarten. |
|
Op 17 maart was er een
PTA-meeting voor de ouders en leerkrachten van Kindergarten. Ook de teachers van
P1 moesten erbij aanwezig zijn. In ons geval betekende dit dat Josephine van P1a
en Aboitie van P1b moesten opdraven. Waarschijnlijk wilde de school de gezichten
van deze leerkrachten al laten zien aan de ouders. Het volgend schooljaar zou
hun kind les gaan krijgen van één van beiden. Juf Agnes nam de honneurs even
waar in P1a en mister George nam de les over van Aboitie in P1b.
De kinderen maken lange dagen. Vroeg in de ochtend worden er velen op school
'gedropt' door de ouders. Uiterlijk 's avonds om 18.00 uur worden de ouders
geacht de kinderen weer te hebben opgehaald. De Tessark-school heeft een
duidelijke sociale functie, als het gaat om het tegemoet komen van werkende
ouders. De kinderen kunnen dus vroeg naar school komen en laat vertrekken.Zo kan
het dus gebeuren dat de leerlingen al om 7.00 uur op school zijn, terwijl de
lessen pas om 8.00 uur starten. Meestal wordt er lesgegeven tot 14.00 uur/14.30
uur of 15.00 uur.
Het is dan normaal dat een kind moet wachten tot 17.00 uur of 18.00 uur voordat
de ouders weer komen. In de wachttijd worden geen aktiviteiten aangeboden.
Wachten maakt duidelijk onderdeel uit van het dagelijks leven. De kinderen die
met de bus komen hoeven weliswaar niet zo lang op school te wachten, maar zitten
dagelijks enkele uren in de bus. De reistijd is lang voor die kleintjes.
Tessark blijft ons maar verwennen. Je kunt er niet komen of men geeft je iets
mee. Toen Ben op zaterdagmiddag 19 maart iets ging bespreken met Nanama (Theresa
was op cursus), keerde hij huiswaarts met limonade, chocola en koekjes.
Aangezien Dees haar programma Frans (inclusief learning games) en muziek
helemaal had afgerond, werd besloten om Ben te helpen met het geven van
computerles aan de kids. Dus zaten we vanaf 22 maart met ons beiden in de
huiskamer van Eric en Theresa. De kinderen vinden het geweldig en pikken het
snel op. Wat zij het allerfijnste vinden is dat zij zelf achter de computer
mogen werken. In Ghana wordt alleen maar óver computers verteld, maar niemand
krijgt de gelegenheid om dingen zelf te ontdekken.
Onderstaand:
Computerles voor de leerlingen van P2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toen de computerles op 23 maart
afgelopen was, moesten de kinderen deelnemen aan het vak 'creative arts'.
Vandaag stond kleien op de rol. Dit vond plaats buiten de schoolpoort. En dan
zie je dus weer dat de teacher (in dit geval Samuel) uitleg geeft over klei en
zelf aan de slag gaat, maar de kinderen mogen slechts toekijken. Waarom niet
ieder kind een stuk klei geven om dit te kunnen bewerken? Nee, dat blijkt nog
steeds 'een brug te ver' te zijn.
Onderstaand:
Leerkracht Samuel is bezig om een kasteel te bouwen van klei. |
|
|
Zoals eerder gemeld, staan de
computers in de huiskamer en ligt de tafel bezaaid met allerlei rommeltjes. Ook
de loopband van opa maakt onderdeel uit van de plek waar wij computerles geven.
Toen wij op 24 maart binnenkwamen (computerles zou starten om 9.00 uur), stond
opa Eric - met ontbloot bovenlijf - zich nog volop uit te sloven op de loopband.
Het was een komisch gezicht. Wij begroetten hem en schonken even aandacht aan
deze 'exercise'. Toen lieten we hem weten: 'Can we give computerlesson now?'
Zijn antwoord luidde: 'Oh yes, why not?'…… Onze gedachten waren: Nou
uh…..misschien omdat jij bezig bent met je training op de loopband en je de
doorgang blokkeert en omdat het hier zo'n bende is…………Voor grandpa Eric
was het echter allemaal geen probleem. Tessark is een heerlijke plek: Iedereen
is welkom en het is een groot sociaal gebeuren. Het is één grote familie en
het is een gezellige chaos.
Aangezien de school slechts beschikt over 2 computers, kunnen wij alleen maar
computerles geven aan de kinderen van P2. Het moge duidelijk zijn dat de
leerlingen van P1a en P1b dit erg jammer vinden. Telkens als wij een groepje
kinderen uit P2 bij teacher Samuel gaan halen voor de computerles, die
plaatsvindt in de huiskamer van Theresa en Eric, passeren wij de klassen van
Josephine en Aboitie, waar wij tot voor kort zelf lesgaven. Elke keer weer zien
de kids uit P1a en P1b Ben of Dees dus lopen met de 'lucky ones' uit P2.
Natuurlijk zwaaien we wel, maar daar bleef het bij, totdat….we op 24 maart
besloten om even ons hoofd om de deur te steken 'just to greet'. En dát was
goed ingeschat, want leerkracht Aboitie liet al weten: 'Yesterday we saw you and
you didn't come to our class just to say hello'.
Toen wij meldden: 'We didn't want to disturb your lesson', luidde zijn reactie:
'But you never disturb; here in Ghana you have to come just to say hello'.
Tsja…..en dat klopt natuurlijk. This is Ghana…..dat hadden we natuurlijk
moeten weten, maar kom op zeg…we hadden iedereen nog 2 dagen eerder gezien
toen we een groepsfoto hadden gemaakt. Twee dagen is echter 'too long'.
Het leek ons dus wel een leuk idee om alle kids waaraan we lesgeven op de
gevoelige plaat vast te leggen. Dit betekende dat alle kinderen uit P1a en P1b
en P2 opgetrommeld moesten worden. In totaal hebben we het over zo'n 95
leerlingen. De kinderen stelden voor om de foto in 'the Dutch newspaper' te
plaatsen. De dochter van Theresa, zijnde Nanama, had de kinderen op het hart
gedrukt om er piekfijn uit te zien. Dit betekende: Schoon uniform aan, zonder
vlekken.
Onderstaand:
Alle kinderen uit de hoogste klassen van de Tessark-school in Takoradi. |
|
|
Ook hadden we voorgesteld om een
kiekje te maken van 'grandpa and grandma', zijnde Eric en Theresa. Dit had ook
wel wat 'voeten in de aarde': Oma Theresa had het erg druk (cursus volgen,
'funeral' etc.) en natuurlijk moest men zich voor het maken van een foto 'in het
zondagse pak hijsen!!!' Maar eindelijk was het dan toch zover…………
Onderstaand:
De oprichtster en headmistress van de Tessark school, madam Theresa,
oftewel grandma genaamd, samen met haar man Eric, zijnde grandpa. |
|
|
Toen we op 29 maart wilden
starten met onze computerles en de kleintjes vertrouwd wilden maken met internet
(mailen, surfen, googelen e.d.), bleek dat we geen verbinding hadden met de
provider. Wat was er aan de hand? De school had de rekening niet betaald! We
kregen te horen: 'Don't worry; it will be okay; maybe tomorrow'. Iedereen blijft
alleraardigst, maar wij dachten: 'Daar gáát onze planning weer…..'
Natuurlijk weten wij dat je niet kúnt plannen in Ghana, maar zelfs na 5 jaar
blijft het soms moeilijk om constant weer af te moeten wijken van wat je je had
voorgenomen te doen. Voor de mensen van Tesssark is het allemaal geen probleem.
Allrounder Richard wordt op pad gestuurd om bij Vodafone de rekening te gaan
betalen; oma Theresa nuttigt haar ontbijt op de gang en is getuige van het feit
dat een leerling behoorlijk wordt gestraft, i.v.m. het niet maken van huiswerk
en onderwijl bekommert ze zich over een ziek kleinkind, dat malaria heeft. Het
is het dochtertje van dochter Nanaama (en niet Nanama). Wij dachten dat Nanaama
2 kinderen had, maar ze blijkt er 4 te hebben! Oma Theresa vertelde dat ze een
dag later op reis zou gaan naar Wa (Upper West Region). Dit is echt in het hoge
Noorden van Ghana. Vanuit Takoradi is dit zeker 20 tot 24 uur rijden. Voor oma
geen probleem, want ze ging met mensen van de kerk naar Wa en de 'church' had
een 'driver'; bovendien zou er gestopt worden in Kumasi. Op Tessark is het
altijd reuze gezellig, maar er is totaal geen structuur in te ontdekken.
Verschillende jonge meisjes en jongens helpen mee in het huishouden of met
allerlei veel voorkomende werkzaamheden. Iedereen loopt in en uit; het krioelt
overal van de kinderen; het is een kabaal van jewelste (500 kinderen!); maar wij
voelen ons daar als een vis in het water. Wij zijn echt onderdeel geworden van
het grote geheel. Tessark is als een thuis voor ons. Veel prettiger dan wonen op
de sharing compound bij Rosamond.
De kinderen van Tessark smullen van de computerlessen. Zij zijn ontzettend
leergierig en kruipen bijna in het scherm! Toen ze de google-functie begrepen,
werden ze nóg enthousiaster. Wauw! Op al je vragen kun je een antwoord krijgen!
Ik (Dees) gaf vele voorbeelden en uiteindelijk mochten zij zelf een vraag
stellen. Na enkele normale vragen zoals bijvoorbeeld: 'Who is the president of
the USA?', vroeg plotseling een kind: 'Madam Desereen ask Google when Jesus will
come'. Tsja…..dan moet je die zwarte toet toch even knuffelen, nietwaar? Ben
echter gaf op humoristische wijze direkt antwoord op deze vraag en zei: 'Jesus
will come tomorrow or tomorrow-next'. Even leken de kids uit het lood geslagen
te zijn, maar al snel kwam de verontwaardigde reactie: 'It is not true; mister
Ben is a liar!!!'
Op Tessark wemelt het van de kleintjes. In de crèche, de nursery en de
kindergarten zijn de leidsters op hun manier druk bezig met het kleine grut. Er
wordt ook veel gezongen. Op een gegeven moment werd een liedje voor ons ten
gehore gebracht. Het bestond uit de volgende tekst: 'Welcome, welcome, how do
you do? Happy to see you, happy to meet you; welcome, welcome, how do you do?
Happy to see you my friend'. Al snel zong Dees het liedje mee. Blijkbaar sloeg
het aan, want de crècheleidster zei tegen de kinderen: 'Clap for grandma'.
Aangezien wij toch al een dagje ouder zijn, is het gebruikelijk in Ghana dat wij
worden aangesproken met 'grandpa' and 'grandma'.
De school had ons gevraagd om ook computerles te geven aan de leerkrachten die
in de nabije toekomst onze lessen zouden moeten gaan overnemen. In eerste
instantie werd vol trots gezegd dat een zekere mister Eric de computer-teacher
was; later werd verteld dat een paar mannelijke leerkrachten van 'nursery' ook
wel computerles konden geven. Kortom: Het was weer erg onduidelijk, maar
goed……this is Ghana. Op 31 maart stond er plotseling een juf voor onze neus,
die slechts liet weten: 'I want to learn the computer'. Oké, zij was dus
waarschijnlijk iemand die t.z.t. computerles zou gaan geven…… 'No problem,
you are welcome', waren onze woorden. Het was een kwestie van een beetje
opschuiven en daar begon de les dus weer. De kinderen waren zoals altijd erg
enthousiast en actief; de juf echter zat te slapen! Hoewel wij haar al een paar
keer hadden wakker gemaakt, dommelde zij toch steeds weer in. Ghanezen kunnen
echt overal slapen! Gelukkig werd zij door grandpa Eric aangespoord om in ieder
geval pen en papier te pakken, zodat zij dingen kon opschrijven die wij
vertelden….otherwise you will forget…… Inderdaad, dit soort dingen komt
gewoon niet in het eigen hoofd op. Onvoorstelbaar! Toch keerde het tij ten
goede, want juf-lief raakte uiteindelijk ook enthousiast en toonde zich
betrokken. Zij pikte het snel op en wij mochten delen in haar vreugde. Zij liet
ons weten: 'It was very interesting; you taught me a lot'.
Om Tessark een idee te geven van onze aktiviteiten tot zover, maakten wij
onderstaand overzicht voor de school:
Lessonplan French Tessark Desirée Pleumeekers November 17, 2010 - April 1,
2011
Salutations/Greetings
- Salut, ça va? Ça va bien, merci.
- Qui êtes-vous ? Je suis............
Numbers
1-20
Songs
- Tête, épaules, jambes, pieds
- Frère Jacques (Chansons pour enfants www.jingo.nl)
- Sur le pont d'Avignon (Chansons pour enfants www.jingo.nl)
- Alouette gentille Alouette (Chansons pour enfants www.jingo.nl)
- Ainsi font font font les petites marionnettes (Chansons pour enfants www.jingo.nl)
- Savez-vous planter les choux? (Chansons pour enfants www.jingo.nl)
Recitations
- Un, deux, trois, où est le roi ?
- Pour endormir l'enfant (Français primaire ; African child publications ; Kove
Atsu)
- L'orange (French for primary schools ; 4th edition, book one; A.T. Okine)
- La nuit (French for primary schools ; 4th edition, book one; A.T. Okine)
Narratives
- Compte les oiseaux (Série Pirouette ; éditions du pélican. Livres français
d'occasion La Haye www.tweedehandsfranseboeken.nl).
- Élodie change d'école (Éditions de la Seine pour l'édition française)
- Jeanne et le magasin de jouets (Éditions de la Seine pour l'édition française)
- Fati et l'arbre à miel (Osu Library Fund)
Topics (Copies were given to
the school)
- A la maison (Français primaire ; African child publications ; Kove Atsu)
- A l'école (Français primaire ; African child publications ; Kove Atsu)
- Le corps humain (Français primaire ; African child publications ; Kove Atsu)
- Les habits (Français primaire ; African child publications ; Kove Atsu)
- Les meubles (Français primaire ; African child publications ; Kove Atsu)
- Des aliments (Français primaire ; African child publications ; Kove Atsu)
- Les jours de la semaine (French expressions at your fingertips ; Emmanuel
Oduro)
- Les mois de l'année (French expressions at your fingertips ; Emmanuel Oduro)
- Couleurs (French expressions at your fingertips; Emmanuel Oduro)
- Vocabulary by request
- Repeating issues
Oral exams
Copies were given to the school.
Skills
Skills from a New Teaching Approach.
Learning games
Lessonplan Social Studies
Tessark Ben Staarink November 17, 2010 - April 1, 2011
Topics
- The Netherlands/Ghana/The world
- Pollution
- Emancipation
- Traffic
Excursions (included projectwork)
- Post-office Takoradi (Harbour)
- Airport Takoradi
- Central Police Station Takoradi
Invitations
- Imam came to the school to tell about the Islam
- Roadservice came to the school to explain about safety on the road, especially
for children
Workshop for the teachers about: Learning by doing (by Ben + Desirée)
- Child development and growth in the classroom
- Child-centred approaches
- Why approach
- Behaviour disorders; how to deal with indiscipline etc.
- Classroom-management
Copies about lessonplans, refreshtraining, teachers guide for a new teaching
approach, creative arts included manual for teachers were given to the school.
Computerlessons for P2 (5 weeks by Ben and the last 2 weeks of this period by
Ben + Desirée)
- Introduction and clicking left and right with the mouse.
- Showing pictures (for example of the excursions).
- Typing in Word.
- Computer-games.
- Explanation about: Changing of letter type, letter size and using the bold,
italic and underlined possibilities.
- Explanation about: Cut, copy and paste items.
- Starting with email/browse and google functions.
Tot zover ons les-overzicht.
Op 1 februari kregen wij thuis computerproblemen, die 2 dagen later gedeeltelijk
konden worden opgelost, door het realiseren van een andere broadband. Iemand van
Airtel/Zain kwam hiervoor naar ons huis. De techneuten van de provider moesten
de snelheid van de internetverbinding weer opvoeren. Dit was een technische
kwestie en kon enige tijd in beslag nemen. Na 2 weken was het euvel weer
verholpen en hadden we weer de normale broadband terug met de daaraan gekoppelde
hoogste snelheid.
Op 1 februari liet onze compound-boy Wilson ons weten dat hij voedsel moest
regelen voor zichzelf en voor twee 'friends' die hem hielpen op zijn 'farm'.
Wilson had namelijk niet alleen een farm in Takoradi, maar ook in Duboissie. (Ik
schrijf de naam fonetisch op). Het is een plaatsje op zo'n 3 uur fieten
verwijderd van Takoradi.
Hij zou de dag er op terugkomen, maar…..op 2 februari geen Wilson; op 3
februari geen Wilson; op 4 februari geen Wilson; op 5 februari geen
Wilson……….maar op 6 februari was hij dan toch terug, in gezelschap van een
zekere Kenneth. De reden van zijn verlate terugkeer had te maken met onenigheid
over de gewassen op het land.
Na 3 dagen op de compound te zijn geweest, vertrok hij wederom. De 3 dagen
werden benut om de tuin onder handen te nemen. Samen met 2 vrienden (Ibrahim en
Maikel) werd er enorm gesnoeid. Op 9 februari vertrok hij dus weer richting
Duboissie. Het was pure noodzaak. De gewassen op de farm in Takoradi zijn
allemaal dood gegaan, vanwege een gebrek aan water. Hij is daar bezig om een put
te slaan, maar stuit aldaar op een steen. In Duboissie kon hij op dat moment
beter op het land werken, omdat hij daar wel kon oogsten. Zijn vertrek had nogal
wat voeten in de aarde.
In principe moest Wilson wekelijks 5 Ghanese Cedis krijgen van Nana Carlo
(degene die de honden en katten kwam voorzien van voer). De verstandhouding
tussen Wilson en Nana Carlo was altijd zeer slecht. In de praktijk betekende dit
dat beiden elkaar - al dan niet opzettelijk - misliepen. Wij fungeerden zo'n
beetje als uitlaatklep voor beiden. Feit was dat Wilson op 9 februari 5 Cedis
nodig had om een paar dagen naar Duboissie te gaan, om aldaar dusdanig te
oogsten, dat hij in ieder geval weer een week te eten zou hebben.
Een telefoontje van onze kant richting Nana Carlo, zorgde er uiteindelijk voor
dat Wilson met 5 Cedis op zak (ongeveer 2 en een halve Euro) kon vertrekken.
Wilson heeft ook zijn beklag gedaan bij de zus van Rosamond, zijnde Rebecca.
Deze zus had beloofd naar Australië te bellen, maar zoals altijd gebeurde er
weer niets.
Wilson zou op 11 februari terugkeren, want in het weekend van 12 en 13 februari
begon zijn 'bible school', maar……op 11 februari geen Wilson; op 12 februari
geen Wilson; op 13 februari geen Wilson; op 14 februari geen Wilson; op 15
februari geen Wilson; op 16 februari geen Wilson; op 17 februari geen
Wilson.……..maar op 13 februari stond wél plotseling landlady Rosamond op de
stoep.
Wanneer kwam Wilson nou terug? Aangezien wij een telefoonnummer hadden van een
vriend van Wilson (Kenneth) stuurden we een SMS-je met het verzoek of Wilson ons
wilde flashen. Toen we hem eindelijk aan de lijn kregen, liet hij weten dat hij
op 18 februari zou terugkeren. Hij kon het erg waarderen dat wij hem hadden
ingelicht over de terugkomst van Rosamond.
Hij liet weten dat hij zijn spullen zou komen ophalen en dat hij overwoog om
terug te keren naar Liberia……per fiets! Op 18 februari zagen we hem echter
niet. Wij begrepen het niet meer, totdat……..we op 19 februari op de veranda
van ons huis stonden en we plotseling het hoofd van Wilson boven de schutting
van de buren zagen opduiken. Hij overzag de situatie op onze compound (Rosamond
terug; zijn opvolger al aan het werk enz.) en riep slechts tegen onze verbaasde
gezichten: 'Later' en weg was ie weer……………..
Nana Carlo moest juist op datzelfde moment voor een 'funeral' naar Winneba (een
plaats tussen Cape Coast en Accra). Dit betekende dat zij 3 dagen niet kon
komen. Het voedsel voor die 3 dagen werd bij het schuurtje van Wilson gezet. Het
was dus de bedoeling dat Wilson 'het vee' gedurende 3 dagen zou verzorgen,
maar……Wilson was er niet. Nou het was me toch wat moois: Op dat moment zat
Rosamond nog in Australië, Nana Carlo in Winneba en Wilson in Duboissie.
Dus……Ben en Dees konden het eten klaarmaken voor de dierentuin: Kenkey en
vis.
Wij vinden het nog steeds belachelijk dat die beesten zulk overdreven goed
voedsel krijgen. Onze gedachten gaan nou eenmaal nog té vaak naar Tamale, waar
we téveel honger hebben gezien. Als Wilson wél op de compound was geweest,
zouden wij hem wel ingefluisterd hebben om een gedeelte van het eten voor
zichzelf te gebruiken, maar aangezien Wilson afwezig was, had hij dus pech.
Iedere keer als hond Rosky een auto op de 'dirt road' bij ons huis ziet, stuift
de hond terug naar de compound. Dit gedrag is het gevolg van een ongeluk van
enkele maanden geleden. Toen liep Rosky achter Ben aan naar een broodstalletje
en stak de weg over en werd door een auto geschept.
En toen zagen wij dus plotseling op zondagmiddag 13 februari dat ramen en deuren
van het huis van Rosamond openstonden en we hoorden stemmen in haar huis.
Rosamond was terug uit Australië!!! Wij vonden het toch maar vreemd dat zij ons
- als huurders - niet had ingelicht over de datum van haar terugkeer. Ook kwam
ze niet eens gedag zeggen op die bewuste zondag. Sorry, maar wij vinden het
zelfs onfatsoenlijk. Vier maanden lang waren wij goed geweest om ons te
bekommeren over de hele dierentuin en alle compound-perikelen met Wilson en dan
word je niet eens geïnformeerd over haar thuiskomst.
Maar goed….Op 14 februari in alle vroegte stond ze dan bij ons op de stoep.
Wij hadden er toch wel moeite mee om haar terug te zien. Zij heeft gewoon tegen
ons gelogen. Wij zouden een securityman hebben en achteraf bleek dat Wilson
helemaal geen securityman was en niet door haar werd betaald.
Zij schermde altijd met het feit dat Wilson slechts een dak boven zijn hoofd had
gekozen, met gebruik van water en elektriciteit, in ruil voor tuinonderhoud,
maar zonder betaling. Wilson had echter niets te kiezen gehad. Zij had ook tegen
hem gelogen, want ze had hem laten weten: 'I will pay you when I am back from
Australia'.
Maar uh…..Wie had er betaald voor water en elektriciteit voor Wilson gedurende
haar afwezigheid? Juist ja, Ben en Dees! Zij voelde zich niet op haar gemak,
maar verborg dit achter een masker van arrogantie.
Ze ging meteen voortvarend te werk, want binnen een mum van tijd stond er een
knaap op de compound die de bomen moest gaan snoeien. Echter…..zij liet het
niet bij die ene knaap. Verschillende mensen moesten opdraven: Tuinonderhoud,
timmerwerkzaamheden, reparatie hekwerk, reparatie auto enz. enz.
Wilson had in haar beleving natuurlijk weer niets goed gedaan. Uiteraard vroeg
ze ons waar Wilson was. Wij konden niet anders zeggen dan dat Wilson op 9
februari was vertrokken naar Duboissie en had toegezegd om op 11 februari terug
te zijn, aangezien zijn 'Bible school' zou starten. Dat hij nog steeds niet
terug was, begrepen wij ook niet. Wij zagen aan haar gezicht dat ze ons niet
geloofde. De verstandhouding is behoorlijk bekoeld. Maar ja, wat wil je ook?
Deze vrouw heeft ons gewoon voorgelogen.
Wij houden er rekening mee dat ze Wilson meteen de laan uitstuurt op het moment
dat Wilson terug is gekeerd uit Duboissie. En inderdaad……dat gebeurde dus
ook……Wilson kon zijn boeltje pakken en vertrekken. Hij mocht ons niet eens
meer gedag zeggen. Gelukkig zagen wij Wilson op de compound toen hij bezig was
om zijn spullen te verzamelen. Op dat moment waren wij op school en konden
vanuit het schoolgebouw Wilson zien. Over de muur maakten we een afspraak om
elkaar te treffen bij de haven. Wilson mag namelijk geen stap meer op de
compound zetten. Zelf is hij er niet rouwig om. Hij hecht veel meer waarde aan
zijn vrijheid! Hij noemde Rosamond 'the wounded lion'. In ieder geval namen wij
op 23 februari bij de haven afscheid van Wilson.
Onderstaand:
Ons afscheid van Wilson. |
|
|
Wij bespraken met Wilson de
situatie die inmiddels was ontstaan met betrekking tot de landlady. Wilson was -
ongelukkigerwijze - nét afwezig geweest op het moment dat de landlady
terugkeerde van haar verblijf in Australië. Dit had ons in een moeilijk pakket
gebracht. Wij hadden Wilson altijd de hand boven het hoofd gehouden. (En dat was
terecht). Via de mail hadden we Rosamond steeds maar weer positief geïnformeerd
over de aanwezigheid van Wilson en de werkzaamheden die Wilson verrichtte op de
compound. En precies gedurende haar terugkeer, was Wilson er niet. Zij geloofde
ons dan ook helemaal niet toen we vertelden dat Wilson misschien 2 keer een week
afwezig was geweest in een periode van 4 maanden. Maar goed, wij waren het er
alle drie over eens dat we geen verantwoording hoefden af te leggen aan
Rosamond.
De landlady is iemand die misbruik maakt van Ghanezen die zich bevinden aan de
onderkant van de samenleving. (Inmiddels is de opvolger van Wilson ten tonele
verschenen). Zij laat gewoon mensen voor haar werken zonder dat er betaling
plaatsvindt. Men wordt aan het lijntje gehouden met allerlei beloften en
uiteindelijk stuurt ze het werkvolk gewoon de laan uit en gaat op zoek naar een
nieuwe compound-boy. Overigens is dit voorval niet uniek. Het gebeurt veelvuldig
in Ghana. Wilson heeft nog wel het plan om zijn ongenoegen te ventileren bij de
broer van Rosamond, zijnde de advocaat (waar hij ook tuinonderhoud heeft
verricht). En toen kwam het onvermijdelijke afscheid.
Wilson is erg gelovig en moest dan ook bidden tot God om Hem (the Lord) voor
alles te bedanken met name wat wij voor hem (Wilson) hadden betekend. Tevens
vroeg hij om bescherming tijdens zijn fietstocht naar zijn geboorteland Liberia.
Deze reis zou ongeveer een maand in beslag nemen en zou starten in maart.
Echter…...op 9 maart kregen wij een telefoontje van Wilson. Hij had aan iemand
een telefoon gevraagd met het verzoek zijn 'white friends' te mogen bellen. Wij
waren blij dat we een teken van leven ontvingen. Hij vertelde ons dat hij weer
in Duboissie was en de fietstocht naar Liberia voorlopig moest uitstellen. De
situatie in Ivoorkust bleef vooralsnog te gevaarlijk, om dit land per fiets te
doorkruisen richting Liberia.
10 dagen later belde hij ons weer en vertelde hij wederom dat zijn fietstocht
naar Liberia vooralsnog geen optie is. 'I can't risk my life', waren zijn
woorden. Hij liet weten dat hij weer contact had opgenomen met de pastors, als
het ging om het bouwen van een school en een kerk in Koforidua, ten noorden van
Accra. Op 21 maart belde hij ons weer op met de mededeling dat hij zich aan het
voorbereiden was op Koforidua. Zoals altijd beëindigde hij zijn telefoongesprek
met de woorden: 'I love you people'. Ook is er contact via de mail. Wilson kan
het nog steeds bijzonder waarderen dat Ben en Dees het altijd voor hem hadden
opgenomen richting de landlady. Hij mailt ons dat hij drommels goed weet dat
onze relatie met Rosamond hierdoor behoorlijk verstoord is. Hij bedankte ons
nogmaals voor onze houding. Zijn letterlijke woorden waren: 'I shall not leave
neither forgetting you, because you have suffered insult and degradation and
shame from madam Rosamond, because of me'. Hij vertelde in zijn mails dat hij
via Tema was gearriveerd in Koforidua en in gezelschap was van een pastor.
Laatstgenoemde had hem een 'computer repair training' aangeboden. Wilson was dan
ook erg blij met de kansen die hem werden geboden.
De relatie met landlady Rosamond is dus niet meer echt leuk. Zomaar een
voorbeeld: Ben had op eigen initiatief units gekocht voor de
elektriciteitsmeter. Tijdens een lang weekend dreigde er namelijk een tekort te
ontstaan en Ben had zijn voorzorgsmaatregelen dus genomen. Nu Rosamond weer
terug is uit Australië, worden alle kosten voor water en elektriciteit gedeeld.
Ben had de units voor de elektriciteit opgewaardeerd met 40 Cedis en vroeg dus
20 Cedis terug aan Rosamond. De landlady geloofde Ben niet en verzocht
bewijsstukken te overleggen. Voor Ben geen enkel probleem en hij overhandigde
haar een hele serie 'invoices' (kwitanties). Wij hadden Rosamond bij haar
terugkeer alle kwitanties willen geven (en niet alleen van de elektriciteit),
maar toen had ze dit geweigerd. Tijdens haar maandenlange afwezigheid had de
elektriciteitsmaatschappij met terugwerkende kracht over een periode van 3
maanden tijdelijk een tariefsverhoging gehanteerd. Een ingewikkeld verhaal dat
tot 3 maal toe door ons aan de landlady was uitgelegd. In december 2010, januari
en februari 2011 moest er telkens een extra verhoging worden betaald. Wij hadden
dit betaald in december en januari, omdat Rosamond toen in Australië zat en in
februari hebben we beiden 50% betaald. De verhoging die in december, januari en
februari aan de orde was geweest, stond los van het normale verbruik. Wij kregen
de indruk dat ze het nog steeds niet begreep.
We spraken af dat haar nieuwe compound-boy (we weten niet eens de naam van de
jongen) de units in het vervolg zou gaan kopen en dat zowel Rosamond als wij 50%
betalen.
Nou, dat leek ons een goed plan. Bijkomend voordeel: Wij hoeven dan niet meer
elke keer naar het kantoor van de elektriciteitsmaatschappij te gaan. Rosamond
beloofde de elektriciteitsmeter in de gaten te houden, maar dat gebeurde
natuurlijk weer niet. Dus toen er nog maar 6 Cedis op de meter stond (en het
weekend eraan zat te komen), moesten wij toch weer zowel Rosamond als haar
compound-boy attenderen op het feit dat er units gekocht moesten worden. Je
wordt er zó moe van……In ieder geval: Het wantrouwen cq de achterdocht van
Rosamond maakt ons verblijf op de compound zeker niet gemakkelijk. Ook als we
haar aanspreken over het feit dat de honden op onze veranda poepen, krijgen we
geen enkele reactie.
Op een ochtend constateert Ben dat de waterpomp niet meer werkt. Hij meldt dat
bij Rosamond die heel simpel vraagt: 'Why?' Ja hallo, hoe weten wij nou waarom
een waterpomp niet meer werkt? Jij bent de eigenaar van dit huis, niet wij! Dan
laat Rosamond weten dat ze in haar woning de mogelijkheid heeft om te resetten.
Onze reactie: 'Doe dat dan!!!' Jeetje, wij moeten alles doen en regelen en zij
doet gewoon helemaal niets! Zoals bekend is de afspraak dat Rosamond de units
van de elektriciteit in de gaten zal houden. Ook dat gebeurt natuurlijk weer
niet. Op deze bewuste ochtend constateert Ben dat er nog slechts voor 5 GHc
aanwezig is. Ben sluit dit kort met Rosamond en krijgt vervolgens doodleuk te
horen dat wij niet zuinig omgaan met de elektriciteit. Wij zouden het pand
verlaten met een draaiende fan en de verlichting gewoon laten branden. Uh
hallo…..wij gaan ontzettend zuinig om met elektriciteit. Wat een ongelooflijke
onterechte beschuldiging! Als wij zeggen dat wij ook wel eens onafhankelijk van
elkaar het pand verlaten en er dus één van ons beiden thuis is (die dan
gebruik maakt van bijvoorbeeld de fan), wordt het stil en kan ze niets anders
doen dan haar verontschuldigingen aanbieden.
Op 22 maart 's avonds slaan de honden plotseling aan (Rosky en de 2 puppies).
Aan het geblaf schijnt geen einde te komen. Ben gaat buiten poolshoogte nemen en
ziet Rosamond, de nieuwe compound-boy én een nieuwe hond, inclusief Rosky en de
2 puppies. De nieuwe compound-boy rent achter de nieuwe hond aan , die ontsnapt
is uit zijn hok. De andere honden rennen ook allemaal als bezetenen over de
compound en het is een herrie van jewelste. Als Ben vraagt wanneer dit 'concert'
afgelopen zal zijn, aangezien wij door het kabaal niet kunnen slapen, wordt hij
niet serieus genomen en er wordt schamper gelachen. Het blijkt dat Rosky en 1
puppy binnenkort het veld moeten ruimen. De andere puppy mag blijven, samen met
de nieuwe hond. Rosamond wil slechts 'male ones' hebben. De nieuwe hond is net
iets groter dan de puppies, maar de jonge hondjes lieten duidelijk horen dat zij
niet waren gediend van de vreemde indringer. Dit laatste was echter slechts een
kwestie van tijd, want volgens de compound-boy waren de honden inmiddels al
'friends' geworden. Het vele geblaf tijdens de nachtelijke uren had volgens hem
een spirituele betekenis. Nou ja zeg, wat een onzin…!
Onderstaand: De
nieuwe hond aan de voorzijde van het huis. |
|
De nieuwe compound-boy zien wij
niet veel, maar toen we hem een keer troffen, konden we in ieder geval zijn naam
vragen. Hij heet Kwami….een echte Ghanese naam.
2 februari: Voor de tweede keer togen we richting Immigratiedienst, aangezien
onze verblijfsvergunning op 17 maart zou verlopen.
En weer waren we te vroeg……….'You come back at the end of February or the
beginning of March and then we will realize your extension; there will not be
any problem'. Oké, wéér terugkomen dus, maar eerst formulieren invullen.
Na de uitbraak van cholera in het Zuiden van Ghana, dreigt er nu een uitbraak
van meningitis te ontstaan in het Noorden van Ghana. Voor wat betreft de
cholera: Hoofdstad Accra is het zwaarst getroffen. Wij lazen dat er tussen 11 en
18 maart 482 nieuwe gevallen van cholera waren aangetroffen. Er zijn inmiddels
60 mensen aan cholera overleden. Dit cijfer zal niet waterdicht zijn, aangezien
het aantal sterfgevallen nog steeds toeneemt. In de hele regio Greater Accra
wordt campagne gevoerd als het gaat om preventie van cholera. Er wordt gehamerd
op betere hygiëne. Cholera komt niet voor in het Noorden, aangezien het daar
veel te droog is.
We merken inmiddels wel dat er in Ghana meer aandacht wordt geschonken aan de
kwaliteit van voeding en dergelijke. In de krant lezen wij bijvoorbeeld dat er
een zwarte lijst is gepubliceerd van company's die water in sachets leveren. Dit
geproduceerde drinkwater (pure water) voldoet niet aan de eisen. Deze maatregel
is mede ingegeven door de uitbraak van de cholera epidemie. Overigens is deze
epidemie een serieus probleem in Ghana. Er wordt door de overheid behoorlijk
veel geld gestoken in voorlichtingscampagnes als het gaat om het voorkomen van
cholera.
Voor wat betreft de meningitis in het Noorden: Hoewel dit eigenlijk altijd
sluimerend aanwezig is geweest en er onlangs een piek werd geconstateerd, heeft
men het nu onder controle.
Zoals ongetwijfeld eerder vermeld, is er nog steeds veel contact met de meiden
en de vrienden in Tamale. Azara 3 is iemand die zeker triest nieuws met ons wil
delen. Zo flashte zij ons een keer en toen we terugbelden liet ze weten dat de
moeder van Azara 1 was overleden. Met deze vrouw hadden wij in Tamale veel
contact gehad. Zij moest - zoals bijna iedereen in Tamale - ook proberen om te
overleven en verkocht fried yam langs de kant van de weg. Verschillende keren
hadden wij haar stalletje bezocht. Zij had zich ook betrokken getoond toen wij
de shop voor haar dochter gingen bouwen en vond het net zo erg als wij dat Azara
1 haar best niet deed. Moeder was serieus, de dochter niet. Aangezien Azara 1
destijds weigerde de lening terug te betalen, was zij één van de vier meisjes
geweest, waarvan wij de kiosk in beslag namen. Azara 1 is uiteindelijk ook
beland als Kayayoo-girl in Accra; de moeder verkocht nog steeds fried yam in
Tamale en stierf vrij plotseling. Azara 3 liet ons weten dat Azara 1 haar moeder
niet meer heeft gezien. Toen wij vroegen waaraan de moeder was overleden, was de
reactie van Azara 3: 'She had pain in the stomach'…….en daarmee wordt het
dan afgedaan. Tsja….….waarschijnlijk de zoveelste onnodige dode.
Een paar weken later belde Azara 3 weer en toen liet ze weten dat haar eigen
vader was overleden. Aangezien Azara in Tamale woont bij een tante en pa in de
'village' woonde, had zij hem niet meer gezien. Echter….de mededeling 'my
father died', hoeft niet te betekenen dat haar biologische vader is gestorven.
Het kan net zo goed een oom zijn of een opa.
De mensen in Tamale blijven ons flashen. De bedoeling is dan om terug te bellen,
zodat de kosten voor ons zijn. Mister Ramzy van het project NCCELP is één van
de vele flashers. Op het moment dat hij probeerde contact met ons te krijgen,
konden wij geen telefoon aannemen. Zo kon het dus gebeuren dat we een 'missed
call' in onze telefoon zagen. Toen Dees terugbelde, verwachtte zij een normaal
gesprek in de trant van: 'How are you?'; 'How is mister Ben?'; 'How is
Takoradi?' enz. enz. Echter……er wachtte mij een complete verrassing: Mister
Ramzy gaf de kinderen de mogelijkheid om madam Dies telefonisch te 'greeten'. Ik
hoorde vele kinderstemmetjes, die me allemaal lieten weten: 'We miss you; when
do you come back?' Op zo'n moment realiseer je je weer dat deze kansarme
kinderen je écht missen en je meer nodig hebben dan de kinderen op een privéschool.
Dit tafereel herhaalde zich een maand later. Dit keer werd madam Dies door de
kinderen begroet in het Frans: 'Bonjour, ça va?' Toen ik later mister Ramzy
weer aan de lijn had, vroeg ik hem of hij inmiddels hulp had gekregen van een
vrijwilliger. Zijn antwoord luidde: 'Only for 2 weeks, but then she started
travelling; so it was not stable like it was when you were here'.
Toen we meubelmaker Salis een keer aan de lijn hadden, liet hij weten dat zijn
hutje was afgebrand. Oorzaak: Spelende kinderen met vuur. Salis benadrukte bij
Ben dat hij dit slechte nieuws niet tegen Dees mocht vertellen, want je vertelt
geen slecht nieuws tegen een vrouw!!!
Sommige vrienden van ons in Tamale hebben al een emailadres, anderen (nog) niet.
Toen we onze vriend Maliek een keer belden, liet hij vol trots weten: 'I have an
emailaddress and I will give it to you when you come to Tamale'. Toen wij
zeiden: 'You can also give it now by phone or by text message, luidde zijn
reactie: 'No, is not possible, because it's Sunday'. Wat een constatering, dat
wij om die reden nog anderhalve maand moeten wachten op een emailadres, maar
ja…….…this is Ghana……!
Dus telefoontjes naar Tamale zijn altijd weer bijzonder: Paul die ons vertelt
dat het NorGhaVo-kantoor helemaal leeg is; Taiba die zegt: 'In Tamale it's okay;
the normal every day story'; Suhayini die zegt: 'I miss you too much and that's
why I am looking now to your picture' (begin maart is Suhayini teruggekeerd naar
Tamale, na een afwezigheid van enkele maanden in Accra, vanwege een bezoekje aan
haar a.s. schoonouders); Madam Mariam van de stageplek hairdressing die nog
steeds niet met een gedeelte van haar leerlingen op ons trainingscentrum in
Lamashegu zit, brak het telefoongesprek af met de woorden: 'My English is
finished now; call back tomorrow'. Laatstgenoemde spreekt namelijk nauwelijks
Engels en verzocht ons om na het weekend terug te bellen, zodat één van de
meisjes de telefoon kon beantwoorden in het Engels en naar madam Mariam kon
vertalen in het Dagbani.
Of wat te denken van oud-collega Ezekel van Cambridge Garden Academy? Hij liet
weten in Accra te zijn en was doende om zijn toekomst te plannen: Werd het een
baantje bij de Ghana Immigration Service of werd het iets in de oil/gaz
industry?; ook oud-collega Aziz liet van zich horen: 'Madam Dies I want to see
you face to face, because I can only see your picture on internet!' Dan belt
plotseling mister Halilahi uit Tamale. Dergelijke telefoontjes betekenen meestal
dat er problemen zijn.
En ja hoor…Het dak van één van de containers was voor 50% vernield door de
hevige regenval. Het betreft de container die in principe nog steeds is
gereserveerd voor madam Mariam. De beste man vroeg zich - terecht - af wie deze
reparatiekosten nu moest betalen: Hijzelf of madam Mariam. De laatste gaf
overigens niet thuis! Wij adviseerden hem zelf voor de kosten op te draaien,
maar dan wel zelf de container te gaan gebruiken. Iedereen wacht namelijk
inmiddels al 2 jaren op het antwoord van madam Mariam of ze al dan niet de
bewuste container zal gebruiken. Als zij niet duidelijk is, dan moet de andere
partij maar duidelijkheid scheppen.
Weken later laat mister Halilahi weten: 'My wife delivered a baby boy'; dat is
nummer 3 in de rij. Mister Halilahi heeft nu 3 zoontjes. De naam van de derde
telg luidt: Mohammed Wunam.
De telefoontjes uit Tamale blijven doorgaan…..De vader van kapster Akiti liet
weten: 'If you visit us one day in Tamale, then we organize a party'; Steven
(broer van onze voormalige huisbaas Jacob) vertelde over zijn studie in Kumasi
en madam Margaret van de school Cambridge Garden Academy deelde mee dat de
school inmiddels een P3 had (groep 5) en dat men ook overwoog om net als op onze
school in Takoradi, excursies voor de kinderen te gaan organiseren; weefmeisje
Asia vertelde dat Hamishouw (één van de oud NFD-meisjes die het project
voortijdig had verlaten) haar in de shop had bezocht. Zij had naar Ben en Dees
gevraagd. Ze zou doende zijn met computerles of Hudu die zegt: 'I miss you
people too much and I feel alone since you left', of Paul die enkele dagen naar
de 'village' moest, i.v.m. een zieke oom, waarvoor hij de operatie mag betalen,
of het bericht van Azara die laat weten dat de moeder van Adam Rafia is
overleden en zo heeft een ieder een eigen verhaal.
Op 19 maart belden wij Paul in Tamale: Zijn oudste zoontje Ausbert werd alweer 3
jaar.
Als wij bellen naar onze vrienden in Tamale, dan is alles altijd 'fine, fine,
fine'. Op 24 maart lezen wij in de krant dat Tamale al een maand geen water
heeft en niemand die daar iets over heeft gezegd. In de beleving van 'our
friends' is Tamale altijd 'fine, fine, fine!'
In Tamale is een Amerikaanse maatschappij gestart met de upgrading van de
drink-watervoorziening.Vreemd, aangezien een Nederlands bedrijf - Bi water -
jarenlang hetzelfde heeft gedaan en vorig jaar uit Tamale is vertrokken nadat de
werkzaamheden waren beeindigd.
In de nieuwsberichten lezen we het volgende over Tamale: Het is gebruikelijk in
Ghana dat auto's van vorige regeringsleiders in het openbaar worden geveild. Dit
keer vond de veiling plaats bij het Tamale Teaching Hospital, alwaar op dat
moment 11 auto's van vorige regeringsleiders stonden. Het is een algemene trent
dat de Ghanese jeugd ontevreden is over hun situatie en dan met name als het
gaat om het ontbreken van perspectief op werk. Uit onvrede hebben jeugdige
aanhangers van de NDC-partij 8 van de 11 auto's gestolen. De politie heeft
inmiddels aangekondigd dat de daders zullen worden opgespoord en in de
gevangenis zullen belanden.
Het gemak waarmee gevraagd wordt, begint ons behoorlijk te storen: 'Give me one
dollar and you are my friend'……'Obruni, give me 10 pesewas'……….Ben
komt dan altijd met een wedervraag en zegt dan bijvoorbeeld: 'Why you don't ask
100 Cedis?' Dit soort reacties is men totaal niet gewend; men is dan meestal met
stomheid geslagen en men verlaat dan zwijgend de scene.
Een ander voorval: Ben keert terug van de bank en ziet dat zijn geparkeerde auto
wordt gewassen. Hij is erg verbaasd, want dit gebeurt namelijk ongevraagd.
Natuurlijk wil degene geld zien. Ben liet de autowasser weten dat hij niet
gediend was van dit soort praktijken. De man keek hem niet begrijpend aan en
bleef herhalen: 'Give me money'. In dit soort situaties is er maar één
oplossing: Wegrijden…................
's Morgens in alle vroegte lopen er altijd verschillende mensen langs ons huis.
Eerst horen we: 'Eggs for sale'; daarna: 'Teabread, teabread' en tenslotte komt
de schoenenpoetser voorbij die op een box slaat waar zijn schoensmeer cq
borstels inzitten.
Half februari: Dees voelt zich niet lekker. Toch niet weer malaria? Op 16
februari werd geprikt, maar niets aan de hand. 10 maart: En weer is er die
knallende hoofdpijn en gaat Dees richting Citilab om te laten checken op
malaria. Deze keer is het raak. Voor de 19e keer heeft Dees malaria. In de
wachtruimte van Citilab, hangt o.a. de volgende tekst: 'God heals you! Citilab
wishes you speedy recovery!' De 3-daagse kuur Artemos-plus bood weer uitkomst.
Twee weken later werd er opnieuw gecheckt en waren er geen malariaparasieten
meer te zien. Het was dus weer in orde.
In februari moest de verzekering van de auto verlengd worden en moest de auto
opnieuw gekeurd worden. Voor dit laatste ging 'grand-pa' mee, of tewel Eric van
de Tessark-school. De auto werd goed gekeurd.
Bedelen hoort bij Ghana en dan maakt het niets uit of je in Tamale of in
Takoradi woont. Aan het fenomeen bedelen zijn we dan ook wel gewend,
maar…….…als een winkelmeisje tegen je zegt: 'Let's share your shopping',
dan gaat dit toch wel erg ver.
Opmerkelijk krantenbericht: Een 20-jarige jongen uit Takoradi werd door zijn
vader op het matje geroepen, omdat hij veel te laat thuiskwam en niet studeerde.
Daarop nam de jongen wel een erg rigoreuze beslissing, want………….hij hing
zich op!
20 februari: In Takoradi is het 33 graden; in Tamale is het maar liefst 42
graden!
16 maart: In Takoradi is het opnieuw 33 graden; in Tamale is er nog een graadje
bijgekomen en is het 43 graden!
Ben controleert dagelijks zijn auto (oliepeil e.d.). Toen hij op 21 februari de
motorkap opende, keek hij recht in de ogen van de 2 jonge katten, die ook
onderdeel uitmaken van de veestapel op onze compound. Twee dagen later zaten er
maar liefst 3 katten onder de motorkap!!!
In ons vorige bericht werd melding gemaakt van het feit dat Jacob en Suzy (onze
eerste landlords in Tamale) hun derde kind zouden verwachten omstreeks de tweede
of de derde week van maart. Op 23 februari ontvingen we echter al een sms-je van
Jacob dat Suzy 2 dagen eerder (21 februari) was bevallen van een
zoontje.….Thank God….. Susy delivered a baby boy!!! Een paar weken later (na
de 'adoration'), kregen we de naam te horen: Ephraim Veiltiwuni Yakubu. In Ghana
krijgt een kind vaak een Bijbelse naam en daarnaast nog een traditionele naam.
Ephraim is een naam uit de Bijbel en betekent: 'May God help me to be fruitful
to the land in which I live'. Veiltiwuni is een traditionele naam en betekent:
'Be good for God and Nature's sake'. Yakubu is de naam van Jacob, zijnde de
vader van het kind.
Zoals bekend is er op dit moment (februari 2011) een grote politieke onrust in
Libië gaande. Inmiddels zijn 35 Nederlanders met een speciaal vliegtuig
opgehaald in Libië en teruggebracht naar Nederland. Mooi! Dit bericht staat in
schril contrast met de noodkreet van circa 10.000 Ghanezen die ook in Libië
verblijven en die hun regeringsleiders hebben gevraagd om met spoed transport
naar Ghana te regelen. De Ghanese regering zegt echter doodleuk, dat er geen
enkele noodzaak is om voor repatriëring te zorgen. Conclusie: Mazzel dus als je
een Nederlander bent en dikke pech dus als je een Ghanees bent!
Ook lezen we in de krant dat er inmiddels een paar honderd Ghanese huurlingen in
Libië vechten om het regime van Kaddafi in stand te houden. Tsja……Ghanezen
doen nu eenmaal alles voor geld. Triest! Ghana vindt het onzin om een no-fly
zone boven Libië te realiseren. Ghana is het dus niet eens met het
NAVO-besluit.
Eind februari: We lezen dat ons buurland Ivoorkust op het randje van een
burgeroorlog balanceert.
Per 1 maart komt er in Ghana een verhoging van de luchthavenbelasting.
3 maart: Voor de derde keer in 4 maanden tijd togen we naar de Immigratiedienst
in Sekondi. Hopelijk zou men nu onze 'extension' regelen. Over 14 dagen zou
namelijk onze verblijfsvergunning verlopen (17 maart). Gewapend met formulieren,
paspoorten, geld en een hele map papieren gingen we op pad. De betreffende
'officer' liet weten dat hij geen enkel probleem zou verwachten. Hij zou ons
bellen als ons verzoek administratief was afgewikkeld. Wij leverden
achtereenvolgens in: Aanvraagformulieren, pasfoto's, begeleidende brieven,
paspoorten, retourtickets. Ook werd er betaald. Wij kregen een 'retention slip'
mee; dit is een bewijs dat je je paspoorten hebt ingeleverd. Een dag later
kregen we een telefoontje dat men nóg een document nodig had en wel de
'appointment letter' van CPYWD (de NGO van mister Jacob). Ook deze brief werd
enkele dagen later - op 8 maart - door ons ingeleverd op de Immigratiedienst in
Sekondi. Toen was alles in orde en officer Ampah liet weten dat wij ongeveer een
week later onze paspoorten (voorzien van verlenging) konden ophalen. Hij zou ons
bellen als het klaar was.
Hij adviseerde ons om mister Jacob van CPYWD in Tamale te vragen om uit hoofde
van zijn functie (direkteur CPYWD) niet alleen Social Welfare in Tamale te
verwittigen over het afronden van ons werk bij die NGO, maar tevens dit te laten
weten op het hoofdkantoor van de Ghana Immigration Service in Accra, 'just to
close your file'.
Toen we op 17 maart nog niets hadden vernomen van 'officer' Ampah van de
Immigratiedienst in Sekondi, belden wij hem op. Hij liet ons weten dat de
verblijfsvergunning eerst echt helemaal verlopen moest zijn (17 maart), voordat
een nieuwe stempel geplaatst kon worden. Bovendien moest zijn 'big man' (zijn
baas) nog ondertekenen, maar…..'Don't worry; I will call you back tomorrow'.
En dat gebeurde dus weer niet…………..maar….op 21 maart kwam dan toch het
verlossende telefoontje van een collega. Aangezien mister Ampah 'on travelling'
was naar de Immigration Service in Accra, had hij aan zijn collega gevraagd om
'the white men' te bellen met de mededeling dat wij de paspoorten inclusief
verlenging konden ophalen. Natuurlijk reden we dezelfde dag nog naar Sekondi om
de paspoorten inclusief stempel in ontvangst te nemen. Officer Ampah werd
telefonisch bedankt.
Op het kantoor van de Immigratiedienst in Sekondi troffen we de Nederlandse
Esther aan, die ook net haar paspoort had opgehaald. Wij raakten aan de praat.
Zij vertelde dat zij 4 jaar geleden 4 maanden in Ghana was geweest en daar de
tijd van haar leven had gehad. Nu was zij teruggekeerd voor 3 maanden (waarvan
er inmiddels 2 voorbij waren), maar zij liet weten dat zij de 3 maanden niet vol
zou maken, omdat haar ervaringen deze ronde eerder negatief dan positief waren
geweest: Ergernissen, frustraties, cultuurverschillen die opbraken enz. enz.
Uiteraard herkenbaar voor ons en aan gespreksstof was dan ook geen gebrek. Wij
gaven haar een lift naar een trotro station en in de auto deelden we onze
ervaringen.
Voor wat betreft de Immigratiedienst: Op 21 maart vernamen wij in de Ghanese
krant dat per onmiddellijke ingang alle 'hoge pieten' werden overgeplaatst. Zo
kon het dus gebeuren dat iemand vanuit Accra naar Paga werd overgeplaatst:
Enkele reis zo'n 24 uur. Reden voor deze wisselingen: Bestrijden van corruptie.
Grappig voorval: In de stad komt een jonge vrouw naar Ben toe (ongeveer 25 jaar
oud) en zegt: 'Where are you going to?' Ben vraagt: 'Why do you ask this?' Haar
antwoord luidt: 'Because I like you'. Wederom vraagt Ben: 'Why?' Antwoord is:
'Because you are white'. Ben loopt vervolgens door en krijgt nog een laatste
poging te horen: 'Give me your phonenumber'. Ben vraagt niet meer 'why', maar
houdt het verder voor gezien en loopt door. Ja, witte, oude mannen zijn geliefd!
Hahaha!!!
Een nog komischer voorval: Een hele dikke zwarte vrouw stapt op Ben af en
vraagt: 'Do you want to play with me?' Humoristische Ben antwoordt: 'No, I am
okay for the moment'…..Ghanese leuke tafereeltjes op straat, die in Nederland
ondenkbaar zijn.
6 maart 2011: Independance Day: Ghana 54 jaar onafhankelijk! Aangezien het op
een zondag viel, werd de Public Holiday gevierd op 7 maart. Wij gingen op 6
maart naar de zee en daar werd Dees gestoken door een groot insekt. Dit
resulteerde in een gezwollen bovenarm/schouder. Uiteindelijk kwam het toch weer
goed.
Op vele fronten zie je dat Takoradi meer geciviliseerd is dan Tamale. Zomaar een
voorbeeld: Op een billboard langs de kant van de weg staan een man en een vrouw
afgebeeld, die elkaar lachend aankijken en stralend melden: 'Let's plan when to
have our baby'….....Familyplanning dus! Daar kunnen ze in Tamale nog veel van
leren!!!
Onze landlady Rosamond wil dat wij de huur betalen in dollars en niet in cedis.
Cedis omzetten in dollars is geen enkel probleem. Als je in de stad bent, word
je altijd aangesproken door 'money changers', die je toeschreeuwen: 'Hé friend,
do you want to change money?' Meestal zijn dit mannen uit Mali in lange witte
gewaden. Geld wisselen op straat doen wij echter liever niet. Wij geven de
voorkeur aan een Forex bureau. Na enig speurwerk vond Ben een goed Forex
kantoor, aangezien er zelfs een kwitantie werd verstrekt en bovendien de nummers
van de bankbiljetten op de kwitantie werden vermeld. Dit laatste hadden we nog
nooit eerder meegemaakt in Ghana.
Zomaar een weetje…..…..een parkeercontroleur (of hoe heet zo'n man) verdient
100 Cedis per maand (ongeveer 50 Euro).
5 april gaan we 'on travelling' naar Tamale, alwaar we op 6 april hopen te
arriveren: Het wordt tijd om onze oude vrienden uit het Noorden te gaan
bezoeken. Hopelijk geen kapotte bussen onderweg of gewapende overvallen. Dit
laatste gebeurt eigenlijk alleen maar 's nachts en wij reizen overdag. Net voor
ons vertrek vernemen we dat het toch behoorlijk onrustig is in Tamale. Relletjes
zijn aan de orde van de dag. Dit heeft te maken met het oplossen van een moord
uit 2008. Er is zelfs een avondklok ingesteld. Desondanks hopen wij toch op een
paar leuke dagen/weken in Tamale. De Tessark-school wilde ons al allerlei
etenswaren meegeven: Tomaten, aardappelen, bananen, plantain enz. enz. Voor een
Ghanees is het heel normaal dat je eten meeneemt als je 'on travelling' gaat.
Dat wij niet met een zak tomaten in een STC-bus gaan zitten , werd niet
begrepen. Maar….'don't worry, then we will give you some biscuits and
something to drink'. De mensen zijn echt ongelooflijk aardig!
Tot zover maar weer….………en tot een andere keer……..….……..!!!
|