VAN SMA NAAR NORGHAVO
Van september t/m.december
2005 hebben wij het parttime programma van het vormingstraject gevolgd bij de
SMA (Sociëteit voor Afrikaanse Missiën) te Cadier en Keer. Wij moesten
echter constateren dat we niet pasten binnen deze té missionaire setting.
Daarom zijn we in januari 2006 op zoek gegaan naar een andere uitzendorganisatie
en hebben de VSO (Voluntary Services Overseas) in Utrecht en NorGhaVo (Northern
Ghana Volunteers) in Nijmegen onder de loep genomen.
Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in het feit dat we met NorGhaVo in zee gaan
en eind augustus 2006 naar Tamale in Noord-Ghana vertrekken!
Ons project
Na het lezen van verschillende 'jobdescriptions', hebben we op basis van de
projectomschrijvingen gekozen voor het project: Kayayoo Girls. Dit zijn straatmeiden
in Tamale (Noord-Ghana).
Voor meer info. over NorGhaVo en het project: Zie 'Uitzending' ('NorGhaVo')
en 'Uitzending' ('Projecten').
De volgende gedachtenspinsels
komen uit de koker van Ben en zijn in februari/maart 2006 op papier gezet.Het
kan dus zijn dat bepaalde zaken inmiddels veranderd zijn.
Voor een nadere omschrijving, zie: www.northernfriends.tk
(Link: Project description).
Introductie en omschrijving
van het project Kayayoo Girls.
Het project wordt opgestart
in Tamale in Noord Ghana door de Northern Friends for Development (NFD). Het
NDF is een Non Governmental Organisation.(NGO). Het is de bedoeling dat de Nederlandse
uitzendorganisatie NorGhaVo (Northern Ghana Volunteers) de gevraagde menskracht
levert.
De directrice van het project is Hawalatu Inusah. Er zijn twee medewerkers nodig
bij de opstartfase die 2 jaar in beslag zal nemen. Na deze 2 jaar is nog één
van de twee noodzakelijk.
Een beleidsplan moet nog worden gemaakt en nadien volgt de implementatie.
De doelgroep zijn de straatmeiden van Tamale, de Kayayoo Girls. Zij verkeren
in een achterstandssituatie.
Volgens de planning dienen er in totaal 3 plannen van aanpak te worden geschreven
op het gebied van: educatie, commerciële activiteiten (bedrijfsplannen)
en preventie.
Na de start van het NFD project dienen de dagelijkse activiteiten begeleid en
gecoördineerd te worden. Ook aan sponsoring zal aandacht moeten worden
geschonken..
Algemeen:
Naar aanleiding van bovenstaande introductie en omschrijving van het project
rijzen de volgende vragen:
- Welke vormen van educatie kunnen worden aangeboden?
- Hoe dienen deze educatievormen te worden afgestemd op de mogelijkheden van
de Kayayoo Girls (Afstemming van theorie op de praktijk)?
- Welke mogelijkheden zijn er in de (directe) omgeving om de opgedane kennis
zodanig om te zetten in activiteiten die inkomensgenererend zijn voor de Kayayoo
Girls en die leiden tot economische onafhankelijkheid.(Afstemming van de theorie
op het leven van alledag)?
- Welke financiële middelen zijn noodzakelijk voor het project en hoe worden
deze uiteindelijk verkregen? Van de individuele succesvolle deelnemers dient
een financiële bijdrage te worden verlangd. Hierover dienen vooraf schriftelijke
afspraken te worden gemaakt!!
De tijd nemen om goed te
kijken en te luisteren (zeker naar de doelgroep) en de waarnemingen plaatsen
binnen de bestaande plaatselijke (on)mogelijkheden zal zeker in de beginfase
een absolute must zijn.
Uiteindelijk zal de tijd tussen de periode van de opgedane theoretische kennis
en de vertaling naar de praktijk voor de Kayayoo Girls zo klein mogelijk moeten
zijn. Theorie en praktijk zullen hand in hand moeten gaan om succesvol te zijn
en tevens de bestaande motivatie van de doelgroep te handhaven en drop-outs
te voorkomen. Of dit streven haalbaar is, zal de toekomst leren. De doelstellingen
van de projectbegeleiders maar zeker ook van de deelnemers zelf dienen realistisch
te zijn en te blijven, omdat de Noord Ghanese omstandigheden nu eenmaal beperkingen
inhouden. Durf, lef, innovatie, creativiteit, zullen steekwoorden zijn en blijven
als het gaat om de uitstroom naar werk van de Kayayoo Girls! Nadat het theoretische
gedeelte is voltooid zal begeleiding uitermate van belang zijn om de bestaande
motivatie te handhaven en de reeds eerder genoemde steekwoorden tot volle bloei
te laten komen.
Deze notitie wordt geschreven
vanuit Nederland. Op dit moment ( eind februari/ begin maart 2006) is er (nog)
geen direct contact met de plaatselijke directrice Hawalatu Inusah.
Tamale en omgeving zijn bij ons min of meer bekend, maar ook op dit gebied zal
brainstorming met Hawalatu Inusah plaats vinden. Getracht wordt zoveel mogelijk
'voorwerk' vanuit Nederland te doen.
Planning
Een summiere omschrijving van het project is verkregen via NorGhaVo.
De indeling van deze omschrijving zal zoveel mogelijk worden gevolgd. Straks
in Ghana kan dan op het bestaande raamwerk gemakkelijker worden aangesloten.
Onderstaand zal worden getracht dit project in een 3 tal 'deelplannen' uit te
werken en aan te vullen.
- Education Plan
- Commercial Plan
- Prevention Plan
Ook zal aandacht worden
besteed aan Daily activities.
Ten slotte zal aan Sponsoring aandacht worden geschonken.
Education Plan
Vooraf:
Onderwijs dient kort en efficiënt en toegespitst op de Kayayoo Girls georganiseerd
te worden. Er moet uiteindelijk zo snel mogelijk 'brood op de plank' komen.
Gedacht wordt aan een lesperiode die ligt tussen de 6 en 12 maanden. Een te
lange lesperiode zal afbreuk doen aan de motivatie, maar zal ook de continuïteit
belemmeren. De bestaande individuele niveau- verschillen zullen het geven van
onderwijs niet gemakkelijk maken! Een idee is wellicht dat de 'goede leerlingen'
de 'slechte leerlingen' kunnen helpen, zodat 'leren van elkaar' wordt gecreëerd
met bijkomende sociale/educatieve voordelen. Een efficiency slag kan ook worden
behaald, indien de groepen worden samengesteld op basis van hetgeen men uiteindelijk
wil. Er vindt dan een afstemming van de behoefte op het onderwijs plaats.
Globaal kan worden gesteld
dat het Education Plan bestaat uit 3 onderdelen:
a. Algemene basiseducatie, te weten Engels, rekenen/financiën, natuurwetenschappen.
b. Vaardigheidstraining.
c. Specifiek onderwijs ( zelfstandige activiteiten, persoonlijke ontwikkeling).
ad a. Engels is de voertaal in Ghana. Onbekend is in hoeverre de kennis van
de Engelse taal aanwezig is, doch een zekere basiskennis zal zeker aanwezig
zijn. Indien deze niet aanwezig is, zal in ieder geval bijgespijkerd moeten
worden tot het niveau van de zelfredzaamheid. Het is natuurlijk niet mogelijk
dit niveau van zelfredzaamheid bij iedereen te verwezenlijken, maar hierbij
moet rekening worden gehouden welk doel de individuele cursist heeft. Bovendien
spreekt iedere cursist de lokale taal, hetgeen eveneens bijdraagt tot de zelfredzaamheid.
De kennis en het niveau van rekenen en financiën zal eveneens minimaal
aanwezig moeten zijn. Cursisten die zelfstandige activiteiten willen ontplooien
zullen uiteraard meer in hun mars moeten hebben. Hieraan zal aandacht moeten
worden geschonken in het commercial plan.
Natuurwetenschappen behoort mijns inziens niet tot de algemene basiseducatie.
ad b.Vaardigheidstraining
is een ruim begrip.We gaan er vanuit dat hiermede wordt bedoeld het aanleren
van vakbekwaamheid, een beroep.
De kunst is een gezonde mix te vinden tussen de interesse en de bestaande vaardigheden
en mogelijkheden van de Kayayoo Girls en de 'vraag van de markt'. In het commercial
plan zal uitgebreid worden ingegaan op laatstgenoemde.
Ook hier weer dienen de begeleiders van het project in samenspraak met de Kayayoo
Girls creatief en innovatief te zijn.
Clustering van bepaalde
beroepsgroepen zal leiden tot een efficiënte werkwijze.
Het aantrekken van vakdocenten is in zijn algemeenheid een probleem, omdat er
een prijskaartje aan vast zit. Alternatief zou kunnen zijn het inschakelen van
bestaande vaklieden, die de sporen al verdiend hebben binnen de gemeenschap
van Tamale.
Een idee is dan tevens een combinatie te creëren van leren en werken, een
leer-werkperiode.
Bijkomend voordeel is dat de uitstroom van de Kayayoo Girls die de opleiding
hebben afgesloten, gemakkelijker zal verlopen.
ad c. Specifiek onderwijs (zelfstandige activiteiten, persoonlijke ontwikkeling).
Specifiek onderwijs wordt in het raamwerk aangeduid als zelfstandige activiteiten
en persoonlijke ontwikkeling. In de fase van het specifieke onderwijs zullen
beroepsprofielen de revue moeten passeren om de doelgroep een goede indruk te
geven van hun keuzemogelijkheden.
De lokale beroepsbevolking kan hierbij een belangrijke rol spelen. Ook de doelgroep
zelf kan op een interactieve manier worden ingeschakeld om bijvoorbeeld via
spreekbeurten of voordrachten in klassikaal verband informatie uit te wisselen
met hun medecursisten. Leren van elkaar is een formule die er in ieder geval
voor zorgt dat de cursisten actief bezig zijn en dat de docent een begeleidende
en coachende functie heeft.
In het commercial plan zal dieper worden ingegaan op de beroepsprofielen.
Persoonlijke ontwikkeling is een belangrijk aspect van het Education Plan.
Ook hierin kunnen de Kayayoo Girls zelf een belangrijke rol spelen middels het
maken van werkstukken en het houden van spreekbeurten of voordrachten waarin
hun levensverhaal wordt verteld. Hun eigen toekomstvisie(s) kunnen de girls
samen delen. Ook hier weer: leren van elkaar!!
Commercial Plan
Belangrijk doel zal zijn: Het bewust maken van de werking van vraag en aanbod.
Zeer veel aandacht dient te worden besteed aan de reeds bestaande beroepsprofielen
maar ook aan nieuwe nog te ontwikkelen beroepsprofielen.
De doelgroep kent de plaatselijke markteconomie natuurlijk het beste. Van deze
aanwezige kennis dient in de eerste plaats gebruik te worden gemaakt. Onderlinge
brainstormsessies leveren wellicht 'het gat in de markt'op! Naast de coachende
functie van de docent dient hij/zij ook informatie aan te reiken als het gaat
om instrumenten die ingezet kunnen worden bij het realiseren van de doelen.
De helpende hand bieden bij het uitwerken van concrete ondernemersplannen en
de uitvoering daarvan is een ander voorbeeld.
Aangezien deze werkwijze enorm veel tijd vraagt, dient (klassikaal) aandacht
te worden geschonken aan de meest briljante ideeën.De beste ideeën
kunnen een voorbeeldfunctie zijn maar ook kan men hier weer leren van elkaar.
'Gewoon' in loondienst gaan werken is natuurlijk ook een optie! Hierbij kan
zelfs het middel 'sollicitatietraining' worden ingezet.
De docent heeft ook hier weer een coachende en sturende rol.
Voorbeelden die aansluiten bij het hierboven genoemde zijn:
Eco- toerisme.
Onbekend is of en in welke mate Tamale wordt bezocht door 'eco- toeristen'.
Hiernaar dient onderzoek te worden gedaan, hetgeen een opdracht - onder strikte
begeleiding - voor de doelgroep zou kunnen zijn.
Bestaat er vanuit Nederland de mogelijkheid contact op te nemen met Nederlandse
(of andere buitenlandse) reisorganisaties die de omgeving van Tamale al in hun
reisgids cq. programma hebben opgenomen? Gebruikmaking van reeds verkregen e-mail
adressen kan een manier zijn om een netwerk op te starten.Luxe overnachting
en verblijfsmogelijkheid is in Tamale aanwezig, doch een passende lokale eco-
accommodatie is meer op zijn plaats!
Mole National Park, plaatselijke leerlooierij, verhuur van fietsen, riksha's
- voor de korte afstand - als alternatieve aanvulling op de bestaande taxi zijn
enkele ideeën.
Geografisch gezien ligt Tamale aan een knooppunt van doorgaande wegen. Liggen
er in de logistiek, transport, vervoer nog mogelijkheden?
Al deze ideeën moeten natuurlijk de (individuele) meiden aanspreken, maar
er kan natuurlijk ook sprake zijn van samenwerkingsverbanden van individuen
uit de doelgroep.
Voor alle betrokken partijen ligt hier een enorme uitdaging!
Prevention Plan
Vooraf dient men zich terdege te verdiepen in de ontstaansgeschiedenis en de
achtergrond van de Kayayoo Girls. Nadat men een goed beeld heeft verkregen kan
men zich ook beter inleven in de problematiek van de meiden.
Uiteindelijk doel is door middel van preventie uitval te voorkomen. De persoonlijke
ontwikkeling die reeds genoemd is onder specifiek onderwijs sluit hierbij aan.
Vanaf het allereerste contact met de Kayayoo Girls is een eerlijke, bespreekbare,
realistische doelstelling een eerste vereiste ter voorkoming van uitval.
Daily activities
Om bovenstaande plannen te ontwikkelen en te realiseren en te beheersen is een
goede structuur noodzakelijk. Administratieve en financiële ondersteuning
zijn hierbij voorwaarden.
Er zullen geschikte onderwijskrachten gezocht moeten worden.
Vrijwilligers van NorGhaVo kunnen ingeschakeld worden, maar natuurlijk dient
ook gekeken te worden naar hulp van de plaatselijke bevolking, zeker als het
gaat om het overbrengen van vakbekwaamheid. Eenvoudige taken kunnen ook door
de Kayayoo Girls zelf worden uitgevoerd.
Hun inzet moet worden gezien als een leermoment en aanzet tot zelfstandigheid
en onafhankelijkheid. Verantwoordelijkheid nemen en dragen zullen bijdragen
tot een gezonde ontwikkeling van de Kayayoo Girls.
Uitwisseling met soortgelijke projecten dient ook plaats te vinden. Het wiel
behoeft niet opnieuw te worden uitgevonden! Netwerken is een manier om te leren
van elkaar.
De kwaliteit van het project en de voortgang dient kritisch te worden gevolgd.
Regelmatig overleg en verslaglegging van de voortgang zijn voorwaarden om de
Board of Directors van informatie te voorzien.
Sponsoring
Het verzamelen van geld dient o.a. in Nederland plaats te vinden.Een overzichtelijke
begroting aan de hand van realistische doelstellingen zullen potentiële
sponsors moeten overtuigen.
Sponsors dienen middels verwijzing naar onze website van de voortgang in kennis
te worden gesteld. Elke 3 maanden een mail sturen met verwijzing naar onze bijgewerkte
website is voldoende.
Sponsors dienen vooral in de onderwijssector te worden gezocht, omdat het referentiekader
hetzelfde is. Aangezien de regionale sponsormarkt in Nederland behoorlijk is
afgeroomd als het gaat om het verkrijgen van gelden voor projecten in Derde
Wereldlanden, kan het bijzonder/speciaal onderwijs ("Statiegeld voor Tamale",
"Een karwei voor Tamale hoort erbij") en/of het volwassenenonderwijs
nog een braakliggend terrein zijn.
Maar ook in Tamale dient actief aan sponsoring aandacht te worden geschonken.
Plaatselijke bedrijven die hiervoor in aanmerking komen zijn o.a.: Coca Cola,
Milo, Nestlé, Barclays Bank.
Tijdens onze laatste maanden
in Nederland, vlak voor ons vertrek naar Ghana, hebben we interessante gesprekken
gevoerd met ex-vrijwilligers, die gewerkt hadden met de Kayayoo-girls / Northern
Friends for Development.
Voor ons is duidelijk geworden dat samenwerking met het 'broertjes-project'
GIGDEV (Girls Growth and Development), een voorwaarde zal zijn om de doelstellingen
van het project Kayayoo-girls te realiseren. Informatie over Gigdev is te vinden
op: www.gigdev.5u.com
|