2 oktober 2004
Voor de zoveelste keer vroeg onze chauffeur
geld voor benzine en reparatie van de auto. Father Cassey echter betaalde, omdat
we met zijn jeep op pad gingen. Omstreeks 10.00 uur vertrokken Rafaël, Albert
(godsdienstleraar), Ben en Dees naar een authentieke ceremonie, op het gebied
van paardendressuur, defilés, traditionele kledij, muziek e.d. De vice-president
Atiku was aanwezig en maakte van de gelegenheid gebruik om alvast campagne te
voeren voor de verkiezingen van 2007. Hij wil dan de huidige president Obasanjo
opvolgen. Op het moment dat we arriveerden bij deze happening, kwamen veel
hooggeplaatste personen binnen. Wij mochten echter dwars door alle kordons
heenlopen. Zeer dure en gloednieuwe auto’s werden gesignaleerd; zelfs
geblindeerde ramen werden waargenomen. Dit alles werd omringd door politie,
militairen en security. Wat een geldverspilling en wat een contrast met de
armoede die we dagelijks zien! Er liepen diverse mensen met microfoons en
camera’s rond. Ben zei: “Als er een microfoon voor me wordt gehouden, zal ik
mijn mening wel eens geven”. Als we Father Cassey mogen geloven, kunnen we blij
zijn dat Ben die gelegenheid niet heeft gekregen.
Een opsluiting in een
gevangenis zou het gevolg kunnen zijn geweest.
Vanwege het feit dat deze
festiviteiten eerder waren afgelopen dan gepland was, gingen we met een
volgepropte taxibus terug.
Vervolgens hielp Michael van
het kantoor ons met computer-perikelen. De oude, geleende laptop vertoont nogal
eens kuren!
Hierna gesproken met Father Cassey. Volgens hem zouden de
problemen van Nigeria opgelost zijn, als mensen solidair zouden worden.
Inmiddels hebben we meerdere varianten gehoord: de moslims die als schuldigen
worden aangewezen en uiteraard de corruptie.
Ook vandaag bleven de kinderen
maar roepen om aandacht (lees: cadeautjes): Brother! Sister! horen we telkens
als we onze neuzen laten zien.
‘s Middags een polowedstrijd bezocht: Spelers
te paard. Leuk om eens te zien! Een typisch Engelse sport. Zowel vanmiddag als
ook vanmorgen kregen wij weer de beste plaatsen aangewezen. Mensen worden van
hun stoel gejaagd om plaats te maken voor ons. Hier tegen protesteren helpt echt
niet! In onze ogen een vreemde manier van gastvrijheid! Daar Ben meer wilde
weten over de achtergronden en Albert niet op de hoogte was, werd onmiddellijk
iemand geregeld die informatie kon verstrekken. Je wordt als gast op je wenken
bediend! Een speler, die bij ons op de tribune zat, gaf nadere uitleg over het
spel en de spelregels.
Tegen de klok van 18.00 uur werd huiswaarts
gekeerd.
Zoals wellicht eerder
vermeld, mag het personeel nooit samen met ons aan tafel eten. Wij eten altijd
met de priester en/of priester-studenten. We hadden al vaker aangegeven dat wij
dit met ons westerse hoofd niet kunnen begrijpen. Waarom mag de chauffeur niet
bij ons aan tafel komen zitten? Kwestie van cultuurverschillen.
Daarmee leek
de zaak afgedaan. Echter, vanmiddag nodigde Father Cassey Rafaël toch uit om
samen met ons aan dezelfde tafel de lunch te gebruiken. De uitnodiging werd
schuchter geaccepteerd. Hij nam plaats helemaal aan het einde van de
tafel.
Maar vanavond zat hij dan toch echt eindelijk eens naast ons. Na 2½
week een heel klein stukje gelijkheid geschapen! Voor ons een kleine
overwinning!
Tenslotte:
De ‘message’ van deze dag: We zijn westers
geprogrammeerd.
Zaak is om de software te veranderen! Alles met een ‘open
mind’ tegemoet treden!
Back
to top
3 oktober
2004
Vandaag is
het Thanksgiving. Om 8.30 uur begon de mis die speciaal bedoeld was voor
kinderen. De mis duurde van 8.30-tot 12.45 uur. (Ruim 4 uur!) en werd uitgevoerd
in het Engels en het Haussa (lokale taal). Ben kreeg toestemming om vanaf het
altaar te fotograferen. Wij werden als gasten apart genoemd. Vooraf hadden we
toestemming gekregen om tussentijds een kop koffie te drinken. Hiervan maakten
we gretig gebruik. We hadden een plaats toegewezen gekregen, van waaruit we
gemakkelijk even weg konden gaan. Op 10 minuten na hebben we dus de 4 uur
volgemaakt. De hele mis werd opgenomen. Het was één groot feest! Duizenden
mensen die bezig waren met dansen, zingen en bidden. Het was een kleurrijke,
enthousiaste menigte. Men is erg gelovig en de deelname tijdens de mis is groot.
Er werd veel geofferd; dit keer geen dieren, maar wel veel goederen: schalen,
manden, emmers, stoelen en natuurlijk de yam.
Swingend ging iedereen naar
voren om iets te geven. De kerk in Afrika leeft!
Wat zijn wij westerlingen
dan houterig! Het dansvirus zit niet echt in onze genen!
De try-out van Ben
werd echter wel gewaardeerd. Zelfs Father Cassey danste mee!
Voor de 2e keer
in deze 2½ week misten we de communie. Hier wordt namelijk niet rij voor rij
naar voren gegaan. Als je dus netjes je beurt afwacht, dan ben je dus gewoon te
laat! Bovendien mag niet iedereen hier de communie ontvangen. Als je
bijvoorbeeld niet voor de kerk bent getrouwd, dan kun je het wel
vergeten.
Ons progressief denkende hoofd kan hier niets mee!
Het devies is
dan ook: ‘Niet afwachten, maar gewoon gaan!’ Father Cassey zei: “You have to
forget the queue”. ( N.B.: Doe dat overigens ook op het vliegveld: Als je netjes
in de rij gaat staan, dan mis je je vliegtuig!)
Na de mis gepraat met de
beide Michaels (hoofd van de lagere school en medewerker kantoor) en met Albert
(godsdienstleraar). We vroegen aan het schoolhoofd om een stukje over zijn
school te schrijven, zodat we dit op onze site kunnen zetten. Wij gaan namelijk
ons best doen om geld in te zamelen voor deze school. Het is dan leuk als
geldgevers onder de link: donatie en/of projecten achtergrondinformatie kunnen
lezen. Hij beloofde dat het morgen klaar zou zijn. (Moet ook wel, omdat we
dinsdagochtend heel vroeg vertrekken; terug naar Aliade).
Geluncht. Getypt.
En opnieuw computerproblemen! De oude geleende laptop bezorgt ons de nodige
stress. En stress past absoluut niet in dit referentiekader! Maar in Nederland
willen mensen onze belevenissen kunnen volgen. Bovendien is het beloofd. De twee
werelden blijven botsen!!!
Een zekere David werd opgespoord om het
computerprobleem te verhelpen. Hij was het meest kundig op dit gebied. De gasten
mag het echt aan niets ontbreken; alleen het beste is goed genoeg! Iedereen
blijft rennen voor de ‘white visitors’. Zeggen dat je geen
voorkeursbehandelingen wilt, heeft totaal geen zin. Je bent gast en dat betekent
in deze cultuur dat iedereen er alles aan doet om het jou naar de zin te maken.
Punt uit. Echter……David bleek niet thuis te zijn, zodat het uitgesteld werd tot
morgen. Gegeten. Inmiddels was er een priester uit Aliade gearriveerd (die wij
dus reeds ontmoet hadden). Hij zal tot Kerst in Yola blijven, om
priester-studenten te begeleiden. Morgen alweer onze laatste dag in Yola. Net
voor het naar bed gaan, zat er een hele grote dikke grijze pad op de kamer van
Dees. Ben had gezelschap van de zoveelste hagedis. Vreselijk!!!!!
Back
to top
4 oktober
2004
Onze laatste dag in Yola. David was opgetrommeld om onze
computerproblemen op te lossen. ‘s Morgens om 7.30 uur was hij reeds ter plekke.
Hoewel hij de oorzaak wist, kon het euvel niet direkt verholpen worden. Hij zou
in de loop van de ochtend terugkomen. Ontbeten. De laatste foto’s gemaakt in
Yola: Michael (Hoofd van de school samen met zijn team); Michael (Kantoor);
Albert (Godsdienstleraar); Emmanuel (Priester-student) en Patrick (Student
Banking finance). Koffers ingepakt. Even later stelde Father Cassey ons voor aan
een religieuze uit Nieuw-Zeeland, die al 10 jaar als docente werkzaam was in
Nigeria. Ze begreep dus heel goed dat voor ons de wereld ‘upside-down’ was! Ze
vond het erg verstandig dat we eerst 3 maanden kwamen kijken. Zelf had ze 10
jaar geleden die mogelijkheid niet gehad. Ze was vrijdags vanuit Nieuw-Zeeland
aangekomen en stond dinsdags voor de klas in Nigeria. Na een week wilde ze
terug. Uiteindelijk is het toch allemaal goed gekomen, maar het had vele jaren
geduurd voordat ze een beetje gewend was geraakt.
Nadat David de
computerproblemen had verholpen, hebben we nog even de school bezocht. Hier
wilden we de laatste cadeautjes uitdelen. Omdat we niet genoeg hadden voor 300
kinderen, besloten we om een spel-element in te brengen, zodat de winnaars
verblijd zouden kunnen worden met een prijsje. Omdat ze net hadden leren tellen
tot 50, besloten we hierop voort te borduren. Dus……Noem een getal onder de 50.
Het leek een leuk idee, maar het werkte niet. Deze kinderen die werkelijk niets
hebben, werden bijna gek van de spanning. Iedereen gilde en schreeuwde door
elkaar. Chaotische taferelen! ‘Survival of the fittest!’ Het onderwijzend
personeel leek hier niet mee om te kunnen gaan. Ze zijn gewend aan
discipline.
Aangezien er geen ramen en deuren in de klassen zitten en
iedereen ons zag staan in een bepaald klaslokaal, kwamen alle kinderen van de
hele school aangerend. Toen we zagen dat kinderen werden geslagen met een stuk
hout, toegesnauwd werden en aan de oren werden meegetrokken terug naar hun eigen
lokaal, besloten we om in te grijpen. Toen we aan een leerkracht vroegen of hij
misschien een ander idee had voor een spel, zei hij: “No, your idea is the
best!” (Je bent gast; je bent wit; dus jij bent degene die het weet! Van overleg
en dialoog hebben ze hier nog nooit gehoord!)
We bleven echter proberen om de
leerkrachten mee te laten participeren en uiteindelijk resulteerde dit in een
nieuw spel, dat in de buitenlucht plaatsvond. Echter….Op een gegeven moment
stonden de kinderen 7-rijen dik . De kleine hummels vooraan werden platgedrukt.
Plotseling zagen we het hoofd van de school (die buiten de administratie deed).
We gingen naar hem toe en stelden voor om te stoppen. Het leek ons verstandiger
om hem de zak cadeautjes te geven, zodat hij of het team het kon verdelen. Het
hoofd van de school gaf de tekst die hij gemaakt had voor onze site en wij gaven
hem de domeinnaam. Straks maar hopen op donaties!
We namen afscheid, terwijl
hij maar bleef roepen: ‘God bless you’.
Geschreven Getypt. Verslag
nagelopen op fouten en opgeslagen op diskette.
Gesproken met priester en priester-student over onze ervaringen tot nu toe
en wat dit allemaal met je doet. Je verkeert in gezelschap van mensen waarmee
je dit soort dingen fijn kunt delen.
Father Terry Cassey had nog een verrassing voor ons in petto: Hij had Michael
van kantoor opdracht gegeven om voor ons een copie te realiseren van de
videoband waar de mis van Thanksgiving opstond. Een dansende Terry en een
dansende Ben moesten toch in Nederland getoond kunnen worden?!
5 oktober 2004
Geen water en geen stroom! Vertrek uit Yola om 7.30 uur en terug naar Aliade.
Iedereen zwaaide ons uit! Zelf hadden we nog een kleine speech op papier
gezet voor Father Terry Cassey. Het personeel vertelde ons dat de priester
even naar de ‘Franciscan Sisters’ was om een injectie te halen. Aangezien
dat in dezelfde straat was, besloten we om alvast die richting uit te rijden.
Halverwege kwamen we elkaar tegen en werd ons dankwoordje midden op straat
uitgesproken. We hadden een geweldige week gehad in Yola. Father Cassey
was een fijne gesprekspartner. Ook kon hij prachtig vertellen. Het was een
genot om naar hem te luisteren. We hebben veel geleerd deze week. Een wijze,
humoristische man die alles afgeeft wat hij heeft.
Als opsteker kregen we mee: “Als je van mensen houdt, komt het wel goed
met jullie in Afrika. Ik heb gezien dat je deze week veel gepraat hebt met
allerlei verschillende mensen. Dat is goed. Er was volop interactie. De
Afrikanen zijn zo warm en deelnemend, terwijl wij West-Europeanen zo afstandelijk
zijn. Dus kom nou maar gauw naar Afrika!” (Dit was ongeveer de strekking
van zijn boodschap in het Engels).
Dat er volop interactie was, klopte wel. Maar de lokatie leende zich hier
ook goed voor. In Aliade zitten we midden in de bush; in Yola zaten we volop
tussen de mensen. Father Cassey had echt een open huis; dus je kwam heel
snel in contact met anderen: bedelaars, daklozen, studenten, schoolkinderen,
parochianen, personeel, religieuzen e.d. Dus we vinden het jammer dat we
gaan. Hoewel…….in Aliade is het minder warm. De afgelopen week werkte de
hitte afmattend. Toch zei iedereen dat we de goede periode gekozen hadden.
We zitten namelijk tegen het einde van de ‘rainy season’. In het droge seizoen
(vanaf maart-april) zijn temperaturen van 45 graden Celsius normaal in Yola.
Eindelijk in de auto eens
even tijd om je terug te trekken met mooie Franse muziek. De eerste Franse
klanken weer na een hele lange tijd. Toen Rafaël de kleine (zeer eenvoudige)
walkman zag, werd hij bijna lyrisch. Dat Afrikanen gek zijn op gadgets, was ons
al bekend. Getankt. We zagen een vrachtwagen uit Oldenzaal en uit Winschoten. In
z’n algemeenheid zien we veel oude auto’s die afkomstig zijn uit Europa.
Aangezien deze auto’s via de haven van Antwerpen Europa verlaten, worden ze in
Nigeria ‘Belgian cars’ genoemd. In Jalingo pauzeerden we voor thee en brood. En
weer werd er getankt. De auto blijkt 1 op 5 te lopen! De volgende stop was bij
een parochiehuis: Holy Spirit Catholic Church. Verder maar weer. Bij het
volgende parochiehuis was niemand aanwezig. De kilometers en de uren vlogen
voorbij. In Gboko gingen we naar een internetcafé. Dit lag op de route naar
Aliade. We wilden o.a. de diskette met daarop een gedeelte van het reisverslag
verzenden en even kijken of de foto’s op onze website stonden (die hadden we
namelijk op 30 september j.l. in Yola verzonden). Helaas bleek er geen enkele
foto op de site te staan. Help!!! Had onze webmaster deze niet ontvangen of had
hij ze misschien nog niet op de site geplaatst? We hopen het laatste! Toch hem
maar even mailen………..
Aankomst Aliade om 17.15 uur. Back in the bush!!!
Opnieuw hebben we ons geïnstalleerd. Tijdens onze afwezigheid van een week had
men ook muskietengaas aangebracht aan de buitenkant van onze kamer. ‘s Avonds
diskettes en cd-roms nagekeken en batterijen opgeladen. En natuurlijk hebben we
onze belevenissen in Yola verteld aan John Atoba; aan Barnabas en de anderen.
Het spreekt vanzelf dat men Father Cassey en Ben wel eens wilden zien dansen in
de kerk te Yola; dus de videoband van de mis (Thanksgiving 3 oktober) werd
bekeken.
Back to top
6 oktober
2004
Geen water
vanmorgen; wel stroom. Tijdens het ontbijt praten we met John Atoba over de
planning voor de aankomende twee weken. Hij heeft geregeld dat we volgende week
naar Onitsha gaan (in het Zuiden) en daar zullen we dan ook weer een tijdje
blijven. Ook staat er nog een kleine week Ekiti op de rol. We komen er achter
dat er alleen morgen, vrijdag en a.s. maandag niets op ons overvolle programma
staat. Daarom stellen wij voor om dan les te gaan geven op de middelbare school,
die zich op het terrein bevindt van het Holy Ghost House.
(Ben
maatschappijleer; Dees Frans).
Aangezien Barnabas (de priester-student)
momenteel stage loopt en o.a. godsdienstlessen verzorgt op deze school, wordt
afgesproken dat we samen met hem maar eens naar de ‘principal’ moeten gaan. (De
rector van de school). Zo gezegd, zo gedaan. We introduceerden onszelf en
noemden de reden van ons verblijf. Als je dan zegt dat je je aan het
voorbereiden bent op een 4-jarig verblijf in Afrika en dat je wordt opgeleid tot
missionair veldwerker, merk je dat sommigen het niet begrijpen (luxe opzeggen in
ruil voor het arme Afrika), maar dat velen je toeknikken met: ‘You are welcome’;
‘You are brave’; ‘I admire you’ e.d.
De rector deelde ons mee dat hij contact
zou opnemen met de betreffende docenten en Barnabas zou ons morgenvroeg na het
ontbijt wel komen zeggen hoe laat we konden beginnen. Zo gemakkelijk gaat dat
hier. Je begint gewoon. Blijkbaar hoef je niet ingepland te worden in een
rooster. We zijn erg benieuwd! Morgen staan we voor de klas in
Nigeria!
Na het bezoekje aan de
‘principal’, een paar uurtjes getypt. Nog maar even profiteren van het feit dat
er stroom is. Geluncht. ‘s Middags met Rafaël naar de markt in Makurdi gegaan.
Barnabas reed het eerste stukje mee en werd onderweg ergens afgezet. Altijd in
hetzelfde kraampje op de markt in Makurdi worden de Euro’s gewisseld tegen
Naira’s. Slippers gekocht. Overigens, we merken aan Rafaël dat hij steeds
probeert om geld bij ons los te peuteren. De zielige verhalen volgen elkaar in
hoog tempo op.
(Mijn vrouw en kinderen hebben niets te eten; dit is de
schoenmaat van mijn jongste dochtertje e.d.). Vervolgens naar een internetcafé
in Makurdi geweest. Zou onze webmaster de foto’s hebben ontvangen? We zagen zijn
mail en begonnen te duimen. Echter…..Hij vertelde dat hij geen enkele foto had
ontvangen. Dus dat betekende dat de hele operatie van 30 september opnieuw moest
gebeuren. Welke selectie hadden we ook al weer gemaakt? Het waren toch 33 foto’s
van de 152? De setting was erg vervelend: Druk, warm, lawaai. We hadden het
gevoel dat we niet serieus werden genomen. Men is alleen geïnteresseerd in de
portemonnee van de ‘white man’. Als je maar lang blijft, levert dat alleen maar
geld op. Nou, dat laatste was het geval. Maar liefst 3½ uur heeft het geduurd
voordat er 46 foto’s waren verzonden. (Achteraf zou blijken dat er slechts 25
waren aangekomen).We werden er helemaal gek van. Op zo’n moment is het
onderhouden van een site echt niet leuk.
Als we terug zijn in Nederland,
schaffen we zelf een laptop aan, zodat we de foto’s op onze eigen computer
kunnen zien. In de oude geleende laptop van John kan slechts een diskette
geplaatst worden; geen cd-rom.
Om 19.45 uur waren we
terug. Na gegeten te hebben, nog even gepraat met John
Atoba en Barnabas en
huur auto betaald voor 1 week: 16.500 Naira (Ongeveer 100 Euro). Thomas (de
wasjongen) kwam onze spullen terugbrengen: Gewassen en gestreken. Na 3 weken
begint het een beetje te wennen dat je personeel hebt!
Back
to top
7 oktober
2004
Na het ontbijt waren we een beetje aan het rommelen, toen
Barnabas naar onze kamer
kwam om te vertellen dat we vandaag konden beginnen
met lesgeven op de middelbare school. Het was ongeveer 8.45 uur. De eerste les
voor Ben stond gepland om 11.10 uur en de eerste les voor Dees stond om 12.40
uur op de rol. Nou, dan zullen we maar eens gaan
voorbereiden!……………………………………..
Het kwam goed uit dat we in Nederland al een
vooruitziende blik hadden gehad. Ben had namelijk verschillende dingen op papier
gezet, die je zou kunnen plaatsen onder het vak ‘Maatschappijleer’ (economie,
politiek, de samenleving in Nederland e.d.).
Gisteren had de ‘principal’
gezegd dat dit zou vallen onder het vak ‘history’; vandaag bleek het vak
‘government’ hiervoor door te gaan. Dees had voor de zekerheid maar een methode
Frans in de koffer gestopt. Je kon immers nooit weten………………
Dat kwam ons
vandaag dus goed van pas! De middelbare school ‘St. Michaels’s Secondary School’
bestaat uit de onderbouw van 3 klassen (Junior Secondary School: JSS 1-2-3) en
de bovenbouw van 3 klassen (Senior Secondary School: SSS 1-2-3).
Ben kreeg
SSS 3A: Tussen de 40 en de 50 jongens van ongeveer 18 jaar.
Dees had JSS 3A:
Ook ongeveer 40 à 50 leerlingen van omstreeks 15 jaar.
Eveneens allemaal
jongens. Het was zo geweldig leuk om te doen, dat je bijna vergat dat je de
uitleg gaf in het Engels!
De leerlingen zijn erg leergierig. De discipline
viert hoogtij! ‘A paradise for teachers!’
In de les ‘government’
vroegen de leerlingen Ben het hemd van het lijf. Een ‘white man’ die vertelt
over het verre Europa en specifiek over Nederland, is iets dat ze niet dagelijks
meemaken. De eerste vraag die gesteld werd was: ‘Who pays your journey?’ In de
ogen van deze knaap was het een ‘waste of money’: Wie besteedt er nou zijn geld
aan een bezoek aan het arme Afrika?! Je werd aangekeken of je van een andere
planeet kwam! In de beleving van deze jongens ben je afkomstig uit het paradijs:
Er is geen echte honger in Nederland; alle kinderen kunnen naar school gaan; er
kan gestudeerd worden (ook al kunnen de ouders het niet betalen); als je ziek
en/of werkloos bent, dan is er altijd een soort van sociaal vangnet enz. We
hadden goed aangevoeld dat we tegengas moesten geven. Ondanks de ‘rijkdom’ in
Nederland, zijn veel mensen ontevreden: Iedereen heeft het druk; mensen hebben
niet genoeg tijd voor elkaar; individualisme, materialisme zijn zaken die vaak
voorkomen; de ‘time is money’-mentaliteit; time-management; stress enz. We
probeerden een spiegel voor te houden: ‘Hoe komt het dat we hier de hele dag
lachende gezichten zien, ondanks de grote armoede?’ ‘Kwaliteit van leven?!‘ ‘Op
dat gebied zouden wij als West-Europeanen nog veel van jullie kunnen leren’. Het
werd stil…………………..
Ook in de Franse les was de
betrokkenheid enorm. De kinderen zijn zo blij dat ze naar school kunnen gaan
Onvoorstelbaar! Als je krijt vraagt, vliegt er meteen een aantal leerlingen
overeind om dit voor je te regelen. Dat betekent: Buiten zit iemand achter een
oude houten lessenaar, die krijt uitdeelt. (Natuurlijk verdwijnen de krijtjes
ook wel eens in hun eigen zak!) Als je het bord wilt uitvegen, rennen er
onmiddellijk verschillende boys naar voren, die dit voor je willen doen.
Als
ze een beurt krijgen, staan ze op, gaan naast hun bank staan en geven antwoord.
Het is een vreemd gezicht om zo’n 50 zwarte jongens in schooluniform voor je
neus te hebben zitten!
Het uniform tijdens de schooluren bestaat uit een
groene broek, een witte blouse en een groen-witte stropdas. (Jongens tussen de
12 en de 18 jaar!) Groen/wit zijn ook de kleuren van de Nigeriaanse vlag;
wellicht verklaart dit de keuze van de kleur. Buiten de schooltijden wordt dit
uniform vervangen door een roze uniform en op zondag is iedereen gehuld in een
wit uniform.
Het niveau van de leerlingen voor wat betreft Frans was
ontzettend laag. Hadden deze kinderen 2 jaar Frans gehad? Er is hier werk aan de
winkel!
Na de les gesproken met de docent Frans. Hij vond het leuk dat Dees
ook morgen en maandag enkele lessen van hem wilde overnemen. “Why don’t you join
our team?”
(Dat gaat helaas niet, omdat we a.s. dinsdag vertrekken richting
zuiden).
Na deze leuke ervaring werd
de rest van de dag gevuld met: eten, relaxen, lezen, typen, praten en muziek
beluisteren. Op weg naar de douche liep een duizendpoot mee. (Wist je dat die
zich oprolt als je die wegtrapt?). Zelfs onder de douche was je niet
alleen……….Een kikker hield je gezelschap!!!
(We zullen weten dat we ‘back in
the bush’ zijn!!!)
Omstreeks 19.00 uur viel de stroom uit: Net klaar met
typen en douchen.
Wat een geluk! ‘s Avonds had John Atoba een verrassing
voor ons…………….
Hij had bij de kleermaker de kaftans opgehaald. Deze had hij
daar voor ons laten maken. Maar niet alleen de blouses kwamen tevoorschijn; ook
broeken hoorden erbij.
Met dit tenue zouden we pas echte Afrikanen zijn! We
moesten beloven dat we zondag a.s. in deze kledij samen met hem naar de kerk
zouden gaan. De plaatselijke bevolking zou dit erg waarderen. Wat zullen we
lachen…………………………
Back to top
8 oktober
2004
De oude kok
Moses doet enorm zijn best en wil laten zien dat hij goed op de hoogte is van de
‘white men’s food’. Maar dat er vanochtend een bord havermoutpap
verscheen…………Hopelijk blijft het bij deze ene keer!
Om 8.40 uur stond Dees
voor de klas: JSS 1A vandaag (de brugklas). Gisteren in de 3e klas van deze
middelbare school was het niveau al erg laag; deze brugklassers hadden (op een
enkeling na) nog nooit Frans gehad. Het feit dat er lesgegeven wordt door 2
‘white men’ gaat als een lopend vuurtje door de school. Zeker 100 jongens van
ongeveer 12 jaar trof Dees dan ook aan in haar Franse les. Gelukkig is dit ook
bekend bij de docenten; zodat er tijdig kon worden ingegrepen en zeker 50
leerlingen de opdracht kregen om te verdwijnen. Kleine dingen die opvallen:
Binnen de klassetting wordt regelmatig gewisseld van plaats; schriften worden
een kwartslag gedraaid als er in geschreven wordt; lessen van 40 minuten e.d.
Hoewel er zo'n 50 leerlingen in de klas zitten, hangen er evenveel aan de
buitenkant aan de ramen om mee te luisteren. Dit gaat gemakkelijk, omdat er geen
glas in de ramen zit. Aangezien er ook geen deuren zijn, is het heel eenvoudig
om even binnen te lopen. Niemand lijkt dit vreemd te vinden. Inmiddels raken we
eraan gewend dat iedereen ons adres wil hebben. Ze grijpen elke gelegenheid aan
om uit hun armoede te geraken. Logisch dat ze die kans niet laten liggen als er
2 witneuzen uit het rijke westen voor hun neus staan. Uit pure zelfbescherming
houden we iedere keer hetzelfde verhaal: ‘We komen binnenkort in Afrika werken
en we weten nog niet waar we terechtkomen. We wonen dan dus niet meer in
Nederland’. De praktijk leert namelijk dat je anders thuis overstelpt wordt met
bedelbrieven. Advies van een priester: 'You have to ignore it’. En dat is
natuurlijk begrijpelijk. Ons is al verschillende keren verteld dat een leraar
hier bijna niets verdient. Door de docenten van deze school werd dit beaamd:
Ongeveer 7000 Naira (= 50 Euro) per maand!!!!!
Zoals reeds eerder vermeld
is de dicipline groot en het geloof belangrijk. Klokslag om 6.00 uur-12.00
uur-en 18.00 uur klinkt er een signaal over het hele terrein en knielen 1000
jongens (tussen de 12 en de 18 jaar) neer om te bidden.
Je weet werkelijk
niet wat je ziet! In de les ‘government’ kan hier goed op aangesloten worden. De
les begon om 9.20 uur.
En inderdaad….in de les
‘government’ werd gevraagd of religie belangrijk was in
Nederland. Als je
dan vertelt dat de meeste kerken in Nederland leeg zijn en slechts voornamelijk
bezocht worden door ouderen, kijken ze je aan of ze het in Keulen horen
donderen. ‘Maar zijn er dan geen christenen in Nederland?’ vroeg een knaap.
‘Jawel, luidde ons antwoord, maar mensen kunnen zich christenen noemen zonder
dit in de praktijk te brengen’. Puur ongeloof lazen we af op de
gezichten.
Maar het werd nog erger…………….
Over het schoolsysteem in
Nederland wilden de jongens ook alles weten. Werd er bijvoorbeeld streng
gestraft? Hier zijn lijfstraffen namelijk normaal (slaan met een stuk hout; aan
de oren trekken e.d.). Wij moesten denken aan de Nederlandse situatie, waarbij
sommige ouders op school van een mug een olifant kunnen maken. Ook het gebrek
aan discipline op veel Nederlandse scholen schoot door ons heen.
Met ons
westerse hoofd dachten wij dat het aantal werklozen in Nederland al behoorlijk
hoog was (in ieder geval te hoog). Toen we het percentage noemden, begonnen de
jongens te lachen. In Nigeria is 85% van de bevolking werkloos!
Op hun
vraag: ‘Hoeveel vrouwen mag een Nederlandse man hebben?’, was het onze beurt om
te lachen. De meeste Afrikaanse mannen hebben meerdere vrouwen. Dit wordt gezien
als statussymbool. Gelukkig lijkt een kentering in gang gezet. Ook het hebben
van veel kinderen levert status op. Als je geen kinderen hebt, is dat hier bijna
een doodzonde.
Het homohuwelijk deed voor de leerlingen de deur dicht! Het
was een shock dit te vernemen: 2 mannen of 2 vrouwen die samenleven; zelfs
eventueel met kinderen.
Dat rijke land was toch wel heel raar in hun ogen: Op
school is luisteren toch normaal? Naar de kerk gaan is toch verplicht? Het
huwelijk is toch alleen tussen een man en een vrouw? ……………………………………….
Na het lesgeven naar de
‘staff-room’ gegaan. De indeling van de lerarenkamer is Middeleeuws te noemen:
Oude houten lessenaars die als een traditionele klasopstelling achter elkaar
staan. Je kijkt dus constant tegen de rug van je collega aan! Ruim een uur
hebben we met veel docenten gepraat. Alle ‘teachers’ luisterden aandachtig naar
onze West-Europese verhalen. Wij leerden op onze beurt veel over ‘the African
way of life’.Het is opmerkelijk dat iedereen tijd heeft (of tijd maakt) om
dingen met je te bespreken. Aan gespreksstof was geen gebrek! Op alle fronten
werd Europa vergeleken met Afrika. Natuurlijk spraken we over het onderwijs: de
lijfstraffen die als normaal beschouwd worden; de strakke discipline e.d. Je
voelde de frustratie van de docenten: Slechte werkomstandigheden en een laag
salaris.
Ook over religie werd gepraat. Eén van de docenten merkte op: ‘
Witte missionarissen brachten het christendom in Afrika; straks zijn zwarte
missionarissen nodig om het geloof terug te brengen in Europa’.
Solidariteit,
ongelijkheid, empathie, persoonlijke ontwikkeling waren tevens
gespreksonderwerpen die aan bod kwamen. Men begrijpt niet dat je solidair kunt
zijn met iemand die je niet kent. Ongelijkheid is vanzelfsprekend voor
Afrikanen. Hiërarchie is belangrijk; evenals familie, ceremonies, tradities,
gastvrijheid.
De ‘community’ telt.
Voor een West-Europeaan
kan het gevaarlijk zijn om empathisch te zijn. Voor een Afrikaan is emoties
tonen ‘not done’. Persoonlijke ontwikkeling is absoluut niet aan de orde. Aan
deze luxe komt men niet eens toe. De dagelijkse ‘struggle for life’ vergt alle
energie.
Nederigheid, angst, maar ook egoïsme zijn zaken die wij overal
bespeuren.
De VIP-behandeling die wij voortdurend krijgen, heeft alles te
maken met de Afrikaanse gastvrijheid en staat los van een blanke huid.
We
moesten vertellen over de economie in ons land (werkgelegenheid, export,
inflatie) en men wilde alles weten over de politiek. Democratie in Nederland?
Daar kan men in Nigeria alleen maar van dromen! (‘Artificial democracy’). Het
grootste probleem in Nigeria is de corruptie. Wanbestuur en zelfverrijking
voeren hier de boventoon! Daardoor is er een te groot gat ontstaan tussen rijk
en arm. Onbegrijpelijk voor een land dat over zoveel olie beschikt!
Van één
van de leerkrachten kreeg Dees een tijdschrift (vakblad voor docenten, maar wel
erg religieus getint!!!) De leraar Frans was bijzonder geïnteresseerd in de
methode Frans uit Nederland en vond het geweldig dat Dees haar boeken ter inzage
meegaf voor het weekend. (Een communicatieve methode is wel erg modern voor
Nigeria!)
Ook werd het rooster voor a.s. maandag doorgenomen en werd er
kennis gemaakt met de leraar ‘government’. (Die hadden we namelijk nog niet
eerder gezien).
Hierna liepen we terug.
Tot de lunch gepraat,
gelezen, geschreven. ‘s Middags getypt en weer even teruggegaan naar school.
Voorgesteld aan de leraar Frans om deze middelbare school ook als project op
onze site te zetten. Onnodig te melden dat ook hier donaties van harte welkom
zijn! We vroegen of men bereid was hiervoor een verhaaltje over de school te
schrijven. Het leek hem een goed idee als de ‘principal’ a.s. maandag iets op
papier zou zetten. Maar hij zou het in het weekend alvast bespreken. Ze zagen
elkaar dan namelijk. Zo gauw wij een voet op het campus-terrein zetten, vliegt
iedereen op je af. Eerst kwam er iemand naar ons toe, die een aids-project onder
onze aandacht wilde brengen. Konden we niet naar de vergadering komen? Hij had
gehoord dat Ben een ‘social worker’ was en hij had iets opgevangen over een
site. Konden we dan zijn project niet op onze site zetten? Ben adviseerde hem
een verhaal op papier te zetten. Het project wordt verzorgd door een docent van
de school en staat in het teken van preventie en educatie. Nog in gesprek met
deze man, kwam nummer 2, die je wilde fotograferen. Tenslotte kwam de laatste en
hij wilde zo graag het gesprek van deze ochtend (in de lerarenkamer)
voortzetten. Hij vond het boeiend om veel te horen over Nederland cq Europa.
Was het echt waar dat
het beleid in Nederland te soft was geweest?
Nou, dat verklaarde dan toch
dat het allemaal een beetje doorgeslagen was? Je zag hem denken….Die
lijfstraffen hier zijn nog niet zo verkeerd………………….
Ben en Dees bespraken samen
de projecten. We kwamen erachter dat achtergrondinformatie over het eerste
project ontbrak. We besloten om zuster Dorothy van het ziekenhuis in Adikpo
hierover te benaderen. Even een briefje opstellen dus……‘s Avonds buiten in de
bush gekletst met Barnabas. Na 18.00 is het donker en worden hier de muggen
aktief. Voor de ‘white men’ betekent dit: bedekkende kleding dragen en insmeren
met Deet. Hij moet altijd vreselijk lachen als we overeind springen voor één of
ander eng beest. Maar vanavond sprong hij zelf op om voor ons een insekt te
doden.
Het betrof een soort grote vliegende kever, met een heel hard schild
en voelsprieten. Dit dier was wel degelijk gevaarlijk voor ‘white men’. We zagen
aan zijn gezicht dat hij het meende…………..
Back
to top
9 oktober
2004
De eerste dag sinds ons vertrek uit Nederland dat er niets op
het programma staat.
Priester John Atoba ging de hele dag met chauffeur
Rafaël naar Makurdi. (Voor vele jongens hier is het een droom om priester te
worden: Niet vanwege een roeping, maar vanwege het salaris, de auto met
chauffeur en de macht). Barnabas bleef thuis. Op hem lagen stapels correctiewerk
te wachten. Deze priester-student loopt dit jaar stage en moet godsdienstlessen
verzorgen op dezelfde school waar Ben en Dees lesgeven. Maar vandaag is het
zaterdag; dus we hoeven niet naar school.
Na het ontbijt van 7.30 uur een
uurtje gekletst. (Barnabas, Ben, Dees).
Barnabas vertelde ons dat hij zijn
naam wilde veranderen. Automatisch vroegen wij hoe dat dan in zijn werk ging in
Nigeria. Hij vertelde dat je dit gewoon zegt tegen al je vrienden en bekenden.
Maar als je het echt goed wil aanpakken, dan laat je het omroepen op radio of
tv. Hij begreep echter onze vraag niet en dat is verklaarbaar. Referentiekader
Afrika (Nigeria) en Europa (Nederland) is totaal verschillend. Hoezo laten
registreren? Afdeling bevolking? Gemeentehuis? NAW-gegevens?
(Naam-adres-woonplaats). Wat is dat?
Toen we ons systeem een beetje hadden
uitgelegd, schudde hij zijn hoofd en begon te lachen: ‘They don’t even know you
here’; ‘Nobody cares’.
Wij leren elke dag, maar hij ook…..Heel waardevol!
Omdat de auto vandaag de
hele dag weg was, waren we aan huis gekluisterd. De hele dag in de bush waar
echt helemaal niets is. Maar……. Even rust en even alleen zijn. Wat een weldaad!
Je verlangt na ruim 3 weken wel naar een beetje privacy.
Constant ben je in
gezelschap van anderen.
Tijd om aan het reisverslag te werken vandaag! Zelfs
tijd om te lezen of naar een muziekje te luisteren! Misschien onze koffers al
een beetje herschikken; dinsdagochtend a.s. vertrekken we namelijk al vroeg naar
Onitsha.
Konden we onze mails maar even ophalen; zouden de foto’s nu wel op
de site staan? Maar daarvoor moet je een uur rijden en er is geen auto
vandaag.
Perhaps public transport? (Onder begeleiding van Barnabas);
Even
aan hem vragen……………
Openbaar vervoer betekent
hier in de bush: Je loopt naar de openbare weg; je houdt
een busje aan (het
kan uren duren voordat vervoer komt, maar misschien komt het ook wel helemaal
niet); met dat busje ga je naar Makurdi waar je dan op een centraal punt wordt
afgezet; lopen naar het cybercafé is geen optie (veel te ver); tenslotte moet je
een ‘motorbike’ aanhouden; je klimt achterop en je wordt naar je bestemming
gebracht. Nee dus…………Laat maar……………………
We moeten wachten tot volgende week.
Dan zitten we namelijk in Onitsha; een stad met waarschijnlijk enige
faciliteiten.
Overigens, vandaag komt er bezoek. Wat is namelijk het geval?
Aankomende maandag worden er nieuwe ‘superiors’ gekozen. John Atoba is ‘regional
superior’; Gabriel Ezewudo is ‘provincial superior’. Voor beide priesters is het
erg spannend of ze herkozen zullen worden. Iedere 3 jaar vindt dit plaats. Als
John herkozen wordt, mag hij de komende 6 jaar op zijn post blijven. Anders
wordt hij wellicht overgeplaatst. Je merkt dat hij nerveus wordt.
Vandaag komen er dus
verschillende priesters hier in huis, die a.s. maandag
allemaal hun stem
moeten uitbrengen op iemand. Tot onze verbazing (en verrassing) hoorden we dat
ook Father Terry Cassey uit Yola vandaag naar Aliade komt. (Een autorit van
ongeveer 8 uur).
Geluncht en zeker een uur nagepraat met Barnabas. De
gespreksonderwerpen waren: terrorisme en reizen.
Het bokje dat we vanochtend
nog buiten hadden zien staan, werd vanmiddag geslacht en gebraden. Ook de kippen
maakten een hels kabaal. Die liggen morgen waarschijnlijk in de pan. Ook dat is
de bush.
Omstreeks 15.30 uur kwam Barnabas ons de sleutels van het huis
geven. Iedereen was of ging namelijk weg. Dus Ben en Dees waren de enige
aanwezigen.
Vroeg in de avond gewandeld
over het terrein van de compound. Je wordt heel beleefd begroet door alle
jongens. De leerlingen van St.Michaels Secondary School die intern zijn, blijven
zelfs tijdens het hele weekend aktief. Zij onderhouden het hele terrein; doen
hun eigen was (die in het struikgewas ligt te drogen); sjouwen met emmers water
op hun hoofd; vegen ; maken de klaslokalen schoon; sporten e.d.
3x per dag
(6.00-12.00-18.00 uur) staan duizend jongens stil om te bidden.
Ze gaan naar
de kerk en wonen verschillende discussiegroepjes bij (die allemaal erg religieus
getint zijn). Dit alles gebeurt onder supervisie van de oudste
leerlingen.
(18 jaar). Er is geen docent te bekennen. Alles verloopt rustig
en gedisciplineerd.
Onze gedachten gaan naar Nederland………………………
De
‘schatjes’ uit onze samenleving moesten hier eens een jaar in de bush
verblijven……..Geld voor dure trainingen en therapieën zou niet meer nodig
zijn!
Vanavond bleek Father Cassey niet te komen. Er waren ‘problems’ met de
auto. (Frontschade en geen benzine voorradig). Hij moest op de zwarte markt
benzine kopen. Toen kwam Thomas. Hij vertelde dat er een brief voor ons was
afgegeven. (De envelop was geadresseerd aan Mr. and Mrs. Benjamin!)
De
inhoud sprak voor zich: Plaatselijk aids-project financieel ondersteunen.
De
briefschrijver is aktief in de ‘supportgroup’ van het St. Vincents hospital in
Aliade; het ziekenhuis dat we het eerste weekend dat we hier waren, reeds
bezocht hadden. Inmiddels hebben we dus 2 aids-projecten: de eerste is gekoppeld
aan een school en staat in het teken van preventie en educatie;de tweede is
gekoppeld aan een ziekenhuis en betreft behandeling.
Terwijl we de brief aan
het lezen waren, werd Dees weer verschillende keren door de muggen gebeten. Ben
ontspringt iedere keer de dans. Hierna kwam John Atoba thuis en werd er gegeten.
Hij vroeg aan Dees of ze een rapport van 4 bladzijden voor hem wilde typen. Dit
betrof zijn presentatie voor a.s. maandag. Dan wordt er een ‘superior’ gekozen
en zal blijken of hij wel of niet kan aanblijven. Daar je zijn laptop mag lenen,
kun je bijna niet anders dan gehoor geven aan zijn verzoek. Dus……weg vrije
avond!
Dees ging weer aan het werk …………Hagedissen, salamanders kropen tegen
de muur omhoog……………
Back
to top
10 oktober
2004
We komen er niet aan onderuit; vandaag moeten we, gehuld in
een compleet Afrikaans tenue, naar de kerk. Hoewel we eigenlijk liever de kerk
op het eigen campus-terrein hadden bezocht (Barnabas deed de mis; leerlingen van
de middelbare school waren aanwezig), verwachtte John Atoba toch wel van ons dat
we met hem mee zouden gaan naar de St. Vincent Church in Aliade.
Deze kerk
bevindt zich achter het ziekenhuis in ‘ons’ dorp. Ziekenhuis en kerk dragen
dezelfde naam (St. Vincent) en beiden zijn al eens door ons bezocht. Hoewel wij
inmiddels weten dat een priester hier een enorme macht heeft, blijven wij daar
moeite mee houden. (Zeker omdat je John ook in andere settingen meemaakt). In
onze beleving wordt er wel geprofiteerd van de macht: personneel is bang; vliegt
voor hem op als hij thuis is; iedereen (behalve de 2 gasten) wordt gecommandeerd
Hij hoeft maar aanwezig te zijn en je hoort overal: ‘Father’, vaak gevolgd door
een knie-buiging; een hand op de borst e.d.
Even voor 8.00 uur reden we weg
(John, Rafaël, Ben, Dees). Toen we voorbij het ziekenhuis kwamen, zagen we dat
er volop buiten gewerkt werd………………
De ene doodskist na de andere werd
provisorisch in elkaar getimmerd………..
Het aids-probleem is hier volop
aanwezig.
Eénmaal in de kerk, kregen
we weer de beste plaatsen. Vele mensen herkenden ons, omdat we 3 weken geleden
ook hier waren geweest.
De taferelen waren identiek:
Bidden, lachen,
zingen, dansen, offeren. Buiten wil iedereen met je op de foto; vraagt je adres
of wil een hand. Als ze hun eigen hand toesteken, wordt deze vaak ondersteund
door hun andere hand. Dit is een teken van respect.
Plotseling kwam er een
man naar ons toe. Ongevraagd kregen we zijn gegevens toegestopt. Hij hield een
prachtig verhaal en nodigde ons uit om naar Lagos te komen. Hij vertelde dat hij
in ‘business’ zat (dat geldt overigens voor bijna iedereen) en dat hij
‘welfare’-werk voor de kerk deed. Het uiteindelijke doel blijft altijd
hetzelfde: et uiteindelijkGeld geven Eenmaal thuis zijn briefje weggegooid. We
beginnen het te leren….
John Atoba maakte vandaag
aardig misbruik van zijn macht: Een kleine verkoudheid was voor hem reden om
maar niet te preken en 1 van de 2 missen zelfs te laten vervallen. et huwelijk
is toch alleen tussen een man en een vrouw?Na de kerkdienst moest de chauffeur
hem meteen naar huis brengen, ons in verbazing achterlatend. Geen nood………Hij had
al iemand anders geregeld die ons naar ‘huis’ bracht; maar voor ons blijft het
vreemd dat dingen niet worden uitgesproken.Toen we terug waren, was ook de mis
op de campus net voorbij.We liepen even de kerk in en zagen toch nog een groep
leerlingen bij elkaar zitten. Dit bleek een presidium-bijeenkomst te zijn die in
het teken stond van een Maria-verering.
Setting: Allemaal zwarte jongens
tussen de 12 en de 18 jaar in witte uniformen die bidden, knielen en ordelijk
naast elkaar zitten. Het is zondagmorgen omstreeks 10.00 uur. De eerste mis van
8.00 uur hebben ze ook al ‘achter de kiezen’! Hoewel we onder de indruk zijn,
merken we aan onszelf dat we het ook irritant beginnen te vinden. Lijkt dit niet
enorm veel op brainwashen? Aan ons wordt gevraagd om naar voren te komen. We
stellen ons voor; vertellen de reden van ons verblijf en wisselen onze
ervaringen tot nu toe uit. Als we weer gaan zitten, krijgen we allerlei
‘Maria-gebedjes’ op papier toegestopt. Even later worden we gevraagd om advies
te geven. Hoezo advies? We beperken ons tot een algemeen verhaal over onze
toekomstplannen in Afrika. Als we belangstellend informeren naar de bedoeling
van deze praatgroepjes, blijkt opnieuw dat religie nummer 1 staat. Een voorbeeld
wordt gegeven: De jongens bezoeken de zieken in het plaatselijke St. Vincent
ziekenhuis en bidden vervolgens voor deze mensen. Als we voorzichtig proberen te
zeggen dat het ziekenbezoek wellicht het belangrijkste is en al meer dan genoeg,
kijken ze ons niet begrijpend aan. Bidden hoort er toch ook bij………………
Een
beetje verdwaasd vertrekken we. Maar eerst willen de jongens allemaal op de
foto. Het geheel blijft onnatuurlijk ordelijk.
Terwijl Dees beneden aan het
reisverslag werkte en Ben boven zat, werd er op de deur geklopt en kwam het
personeel zeggen dat er iemand was die ons wilde spreken.
Dezelfde man die
ons vanochtend in de St. Vincent Church had aangesproken, kwam nu nog maar eens
langs. Opnieuw werden we uitgenodigd om naar Lagos te komen. Tevens wilde hij
ons adres hebben. Vriendelijk, doch resoluut hebben we zijn voorstellen
afgeslagen.
Geluncht. Behalve John, Barnabas, Ben en Dees zat er nog een
priester-student aan tafel (van origine afkomstig uit Sierra Leone). Na het eten
met ons vijven naar een videoband gekeken. Hierna hebben we een kleine siësta
gehouden. We zitten een beetje in een dip: We zijn erg moe; het is heel warm en
we snakken naar dinsdag. Dan gaan we namelijk naar Onitsha. We zijn even
‘bush-moe’…………
Hopelijk kunnen we dinsdag hier vertrekken. Vanavond om 19.00
uur is bekend of er maandag, dinsdag (en wellicht nog langer) gestaakt zal gaan
worden. I.v.m. de ontzettend hoge benzineprijzen heeft men gedreigd het werk
neer te leggen. Iedere auto die zich dan nog op de weg begeeft, zou bekogeld
kunnen worden met stenen…….Overdreven?
Omstreeks 17.30 uur vertrok John Atoba
naar Makurdi, i.v.m. de verkiezingen morgen voor ‘regional superior’. Barnabas
en Rafaël vergezelden hem.
Het werd duidelijk dat Father Cassey ook vandaag
niet naar Aliade zou komen. Wellicht gaat hij rechtstreeks van Yola naar
Makurdi. Hij zal toch ook zijn stem willen uitbrengen?
De manier van werken en
leven is hier erg relaxed. Voor ons West-Europees geprogrammeerde hoofd is dat
behoorlijk wennen. In onze beleving hangt het personeel maar een beetje rond of
zit uren te kletsen op een boomstronk of klein houten krukje. Maar ook de
priester en priester-student lopen niet over van energie.
Al dagen lang ligt
er een stapel correctiewerk op Barnabas te wachten. Het laat hem totaal
koud……….. 200 schriften nakijken is ‘too bad’…………………………may be tomorrow………………….De
inhoud van de godsdienst-opdrachten zou passen in de jaren 30-40-50 in
Nederland. Opeens heeft hij een beter idee: Het werk gewoon ongecorrigeerd
teruggeven en de leerlingen mondeling overhoren. Probleem opgelost!
De ‘white
men’ zijn toch echte ‘work-aholics’…………………..
Avondwandeling gemaakt over
het campus-terrein en gesproken met enkele leerlingen. Vroeg naar bed.
Back
to top
11 oktober
2004
Geen stroom. Bovendien wordt er gestaakt. Zouden we vandaag
dan wel les kunnen geven? We beginnen met een bezoek aan de ‘principal’ (rector
middelbare school). Hij zou namelijk een verhaal over de school (laten)
schrijven, zodat we dit kunnen plaatsen op de site. Hij beloofde ons dat dit
vandaag afgegeven zou worden in het ‘Holy Ghost House’. De school bleek volop in
bedrijf te zijn. De docenten hadden nog geen toestemming gekregen van hun
vakbond om te mogen staken.
Om 10.30 uur begon voor Dees de Franse les in JSS
3C. Verliep prima!
Vervolgens naar de docent gegaan, die het aids-project
van school leidt. Net als de ‘principal’ beloofde ook hij zijn verhaal voor onze
site vandaag bij ons te laten afgeven. Preventie en educatie m.b.t. aids zijn de
thema’s.
Hierna een kort bezoek gebracht aan de school-bibliotheek: Geen
enkel boek was ‘up to date’; series waren incompleet; tijdschriften enorm
gedateerd.
In de ‘staff-room’ gezellig gepraat met de docenten.
Om 12.40
uur stond de les ‘government’ voor Ben gepland in SSS 1C. Een nogal rommelige
les. Desalniettemin was de betrokkenheid wederom groot. Meest in het oog
springende vraag was: ‘Mogen de meisjes en de vrouwen in jullie land lange
broeken dragen?’ Volgens de betreffende leerling stond in de Bijbel dat er
mannenkleren en vrouwenkleren waren.
Nou, dit waren dan onze laatste lessen:
Er werden nog enkele foto’s gemaakt en we namen afscheid van de leraren.
Afscheid op de Afrikaanse manier: Je geeft elkaar een hand en legt je hand op je
hart, ten teken dat je de ander in je hart sluit. Vervolgens richting
‘home’.
Na de lunch kregen we bezoek
van een 6-tal jongens van de school. Buiten op de binnenplaats hebben we leuk
gepraat over Nigeria en Nederland. Serieuze, aardige knapen die totaal geen
perspectief hebben als het gaat om hun toekomst.
Triest om te zien en te
horen!
Ook met deze leerlingen moesten we weer op de foto.
Voorbereid op
ons vertrek morgen naar Onitsha.
We hadden het niet meer verwacht, maar
uiteindelijk arriveerden ze dan toch……Omstreeks 17.00 uur zetten Father Cassey
en priester-student Emmanuel voet op Aliade-bodem. Zij waren rechtstreeks van
Yola naar Makurdi gegaan om deel te nemen aan de verkiezingen van ‘regional
superior’. Ze hadden niet eerder naar Aliade kunnen komen. Veel redenen waren
hier debet aan: Geen diesel te verkrijgen, i.v.m. staking; schade aan de auto;
schade aan de huurauto; beslommeringen op de werkplek e.d. Toen Father Cassey
liet doorschemeren dat hij (gelet op de hoge benzineprijzen) wellicht de jeep
weg moet doen, was dat slecht nieuws voor chauffeur Simon. Hoe moest hij dan
naar de bush rijden?
Ondanks het feit dat John niet was herbenoemd als
‘regional superior’, hebben we toch met z’n allen fijn gepraat, gegeten en
gedronken.
Omstreeks 19.15 uur werden de beloofde teksten m.b.t. de
middelbare school en het aids-project afgegeven. T.z.t. zullen we dit op de site
plaatsen. Er werd voorgesteld om morgenvroeg om 6.00 uur te vertrekken! Rafaël
(de chauffeur) en Emmanuel (de priester-student uit Yola) zouden ons wegbrengen.
Uit het oogpunt van veiligheid, kreeg Emmanuel het advies om priesterkleding aan
te doen.
Back to top
12 oktober
2004
Om 5.00 uur
liep de wekker af. Geen stroom en geen water. Om 5.50 uur zagen we Rafaël en
Emmanuel. Voor ontbijt was geen tijd. Met een boterham in de hand vertrokken we
om 6.30 uur. John Atoba zwaaide ons uit en gaf een brief mee, die bestemd was
voor zijn collega (Father Remi) in Onitsha en betrekking had op ons bezoek. Ook
Sunday zwaaide ons uit: Hij is het ‘manusje-van-alles’ (die er graag de kantjes
van afloopt!)
Priester-student Emmanuel was inderdaad gehuld in witte
priesterkledij. Deze outfit (in combinatie met 2 blanken op de achterbank), zou
in ons voordeel kunnen werken ‘in case of problems’. Tengevolge van de staking,
waren er extra moeilijke politiecontroles te verwachten. Dat deze theorie in de
praktijk werkte, werd al snel duidelijk. Bij diverse controles, werd vriendelijk
zwaaiend tot doorrijden gemaand.
Wat een circus! Wat een
machtsmisbruik!
We zaten nauwelijks in de auto of Emmanuel begon te bidden
voor een ‘safe journey’. (Religie; zelfs op wielen!)
Een autorit van 4 uur
volgde. We kwamen door de plaats waar Barnabas en Emmanuel volgend jaar de
laatste 4 jaar van de priesteropleiding gaan volgen.
(Theologie staat dan op
de rol; Filosofie is reeds afgerond).
Omstreeks 10.15 uur werden we hartelijk
ontvangen in het Holy Ghost House (The Provincialate Community) in Onitsha
(Anambra-state).
We maakten kennis met Father Remi; Father Patrick; Father
Chike en vele anderen.
Maar hierna volgde een wel zeer bijzondere ontmoeting.
Plotseling stond Gabriel Ezewudo voor ons. Hij stond op punt van vertrek en had
op de valreep vanmorgen gehoord dat Ben en Dees naar hem gevraagd hadden. Deze
Gabriel was onze allereerste contactpersoon die er uiteindelijk voor heeft
gezorgd dat wij welkom zijn in alle huizen van de ‘Holy Ghost Fathers’ in
Nigeria. Het email-contact maakte plaats voor het menselijke contact! Heel
bijzonder!
Vervolgens koffers uitgepakt, geluncht en even ‘bijgetankt’.
Volgens de planning zouden we om 15.00 uur weer vertrekken naar een andere
plaats, waar we enkele nachten zouden verblijven. Op ons verzoek werd dit
vertrek uitgesteld tot morgenvroeg. ‘Bijtanken’ is ook voor ons
noodzakelijk…………………..
Een voorstellingsrondje is
hier bijna niet te doen, omdat in dit Holy Ghost House een heleboel priesters
vertoeven (Provincialate Community).
Ook is hier weer een vaste dagindeling.
Voor de gasten zijn de etenstijden slechts van belang: Ontbijt omstreeks 8.00
uur; lunch om 13.00 uur en avondeten omstreeks 20.00 uur.
Op onze kamer was geen
muskietennet aanwezig; wel zat er muskietengaas aan de buitenkant. Met
verschillende priesters spraken we over onze ervaringen tot nu toe.
Zij
vertelden ons een leuke anekdote: Aangezien er regelmatig geen stroom is, wordt
de elektriciteitsmaatschappij ‘Nepa’ ook wel genoemd: Never expect power
always!!!
Ook werden we voorgesteld aan een priester-student. Hij deelde ons
mee dat hij binnenkort voor 4 jaar naar Frankrijk (Lille) zou gaan om zijn
opleiding in Europa af te ronden. De tweede priester-student was Anthony.
‘s
Avonds gezellig met minstens 10 priesters gegeten en de verjaardag gevierd van
de priester-student die naar Lille gaat. Plotseling viel het licht uit.
Het
feit dat Ben een zaklamp bij zich had en Dees als reactie gaf: ‘Never expect
power always’ (Nepa), was voor de priesters reden om in lachen uit te
barsten.
Ook zagen we Father Gabriel Ezewudo weer. Hij vertelde ons dat hij
morgenvroeg naar Abuja zou gaan om zijn opvolger in te werken. Hij is namelijk
niet herkozen als ‘provincial superior’. (Eind van de maand zal hij ‘a
sabbatical year’ opnemen en wil hij naar Frankrijk gaan om Frans te
studeren).
Deze nacht werd de nachtrust niet verstoord door een Imam (zoals
in Yola het geval was), maar door een priester (zijnde niet Holy Ghost). Het
monotone, repeterende geluid hield je volledig uit de slaap: ‘Praise the Lord;
We shall overcome; Praise the Lord; We shall overcome; Praise the Lord; We shall
overcome’……………
Back
to top
13 oktober
2004
Tijdens het ontbijt Father Erasmus gevraagd om Euro’s in
Naira’s te wisselen. Hij weet namelijk de veilige weg in het Nigeriaanse
bankwezen. Na het ontbijt met Father Chike vertrokken naar een cybercafé. Het
was inmiddels alweer een week geleden dat we onze mails hadden gecheckt.
We
hadden dan ook wel even de tijd nodig om iedereen te beantwoorden. Het werkt
niet echt handig. Makkelijker is het om contact te houden via de site.
Vooral
1 mail sprong in het oog: het CMPA (het vormingscentrum van de SMA): De
opleiding zal starten in september 2005 (en niet in februari 2005). Wij hadden
niet echt een voorkeur voor wat betreft de start . Wel is nu onze planning op de
langere termijn wat duidelijker geworden. Als we in december terugzijn in
Nederland, gaan we ons voorbereiden op onze Zuid-Oost-Azië reis (maart-juni
2005).
Vervolgens doorgereden naar
Amaokpala. In de auto o.a. met Father Chike gepraat over de problemen in
Nigeria. Lang was er een militaire dictatuur. De opvolgers wisten niet hoe ze
een land moesten besturen. Nog steeds is er gebrek aan management en know-how op
het bestuurlijke vlak. Nigeria heeft nog een lange weg te gaan! We arriveerden
uiteindelijk bij de Holy Ghost Academy (secondary school) in Amaokpala.
De
weg ernaar toe was geen weg te noemen: Onvoorstelbaar slecht!
Allereerst
gingen we naar het parochiehuis en maakten we kennis met Father John
Anyaegbunam.
We kregen water (hoewel dat eigenlijk in Ghana wordt aangeboden
als welkom). Volgens Father Chike wordt kolanut gegeven als Nigeriaans gebaar
van welkom. (Natuurlijk verschilt dit per regio!) Father John is tevens de
‘principal’ van deze middelbare school. Zijn school bestond pas 1 jaar. Voorheen
was er in deze plaats helemaal geen middelbare school. De Holy Ghost Fathers
hebben dus het initiatief genomen om hier deze school te stichten.
Slechts de
eerste 2 klassen van de onderbouw zijn momenteel operationeel.
(Junior
Secondary School 1 en 2).
We kregen een
rondleiding over de ‘compound’: We bezochten de klassen; maakten
kennis met
enkele docenten; zagen de bibliotheek en de lerarenkamer. Zowel de
bibliotheek als de lerarenkamer waren zo goed als leeg. Ook zagen we de
binnenplaats waar mensen bezig waren om voor de 134 schooljongens te koken. Dit
betekent: een grote pot op brandende takkenbossen!!!
De jongens verblijven
intern en slapen met 35 personen op een slaapzaal!!!
Geluncht met Father Chike,
Father John en een priester die tevens werkzaam was als docent Engels. Hierna
ging Father Chike terug naar huis. Wij installeerden ons op onze kamer.
Om
16.00 uur gingen we opnieuw richting school. De leerlingen waren blij dat we er
eindelijk waren. Ze hadden ons namelijk gisteren al verwacht.
We begonnen in
Junior Secondary School (JSS) 1a. We stelden ons voor; vertelden de reden van
ons verblijf en de invulling van de toekomst. En vanzelfsprekend spraken we over
Nederland. Toen we de jongens vroegen in welk werelddeel Nederland lag, kregen
we als antwoord: ‘In Australië’. Ook de varianten Azië en Amerika passeerden de
revue. Nadat iedereen het erover eens was dat het goede antwoord ‘Europa’ moest
zijn, ontspon zich een levendige discussie.
Op de vraag: ‘Is Holland a nice
place to be?’ gaven we zowel een bevestigend als een ontkennend antwoord. Weer
moesten we uitleggen dat we een hoge tol betalen voor onze welvaart. Elke
medaille heeft twee kanten! De jongens willen alles weten; de honger naar
informatie is niet te stillen; je ziet de gretigheid in hun ogen. En wij
vertellen………….vertellen…………vertellen…………vertellen…………
Wij zelf zijn zó
enthousiast dat we vergeten dat we constant Engels praten. Bovendien vergeten we
de tijd.
Na drie kwartier gepraat te hebben in JSS 1a, gingen we naar JSS
1b.
We waren ongeveer een kwartier aan het vertellen, toen het sein kwam dat
het tijd was voor de ‘games’. We moesten ons verhaal in 1b dus enigszins
inkorten. Het was tijd voor sport en spel
De kinderen trokken ons mee
naar de verschillende sportaktiviteiten. Ze klitten aan je. Ze volgen je als een
zwerm bijen. Allereerst keken we naar voetbal. Het voetbalveld leek een
‘knollenveld’; de goal had geen net; voetbalschoenen ontbraken (blote voeten of
slippers); de 2 teams waren te onderscheiden door: shirt in of over de broek
(inventief!); de teamspirit echter was geweldig! Hierna keken we naar tennis,
volleybal en gymnastiek. Alles vond in de buitenlucht plaats. De jongens wisten
niet hoe ze het ons naar de zin moesten maken. Er werden stoelen voor ons
aangesleept; stof en beestjes werden van onze kleren afgeslagen en ze voelden
aan ons hoofd, want Europese haren waren toch wel erg bijzonder! Ook werd er
voor ons gezongen. Omstreeks 18.30 uur werd in groepen van ongeveer 8 jongens,
al wandelend, de rozenkrans gebeden. Je weet werkelijk niet wat je ziet! Je valt
compleet stil! Om 19.30 uur gegeten met Father John en enkele docenten. Gezellig
nagepraat over cultuurverschillen. Father John vond ons besluit om naar Afrika
te komen erg dapper. (‘ I admire your courage’). We keken naar een videoband van
de opening van de school. Besloten werd om de ochtendmis van 6.00 uur te
verplaatsen naar 7.00 uur: Voor die Europeanen was 6.00 uur wel erg vroeg! Voor
het naar bed gaan, op beestenjacht…………………een salamander werd door Ben
gedood.
Hoewel er muskietengaas aan de buitenkant van de ramen zit, is er
geen muskietennet aanwezig. Daarom kregen we een spray om te kunnen spuiten
tegen de muggen.
Back
to top
14 oktober
2004
Om 7.00 uur zaten we in de mis, die plaatsvond in een
multifunctionele ruimte. De bouw is nog niet voltooid. Het geheel is primitief;
de sfeer daarentegen geweldig!
134 jongens in zwart-wit uniform die aktief
deelnamen. Er werd volop gezongen en gebeden. Father John heette ons apart
welkom en hoopte dat we een ‘safe journey’ zouden hebben. Bovendien werd voor
onze gezondheid gebeden.
Na de mis werden groepsfoto’s gemaakt: 134 zwarte
jongetjes, omringd door de priester, Ben en Dees. Nog voor het ontbijt nam
Father John ons mee voor een kleine wandeling naar een rivier, die drooggevallen
was. De plaatselijke bevolking schreef dit toe aan hogere machten, maar Father
John had er een plausibele verklaring voor.
Na het ontbijt gingen we naar
school. De introduktie van gisterenmiddag werd vanmorgen voortgezet. Ditmaal in
JSS 2a en JSS 2b. En weer vuurden alle leerlingen vele vragen op ons af: ‘Waarom
zijn jullie rijk?’ ‘Waarom zijn jullie wit?’ ‘Gaan jullie ook naar de kapper?’
‘Waarom krijgen jullie de communie op de hand en niet op de tong?’ ‘Mag ik met
je mee naar Nederland?’ enz.enz.
Deze introduktie duurde van 9.00- tot 11.00
uur. Van 11.00- tot 13.00 uur stond de Franse les gepland: in 4 klassen een half
uur. De les ‘government’ was niet aan de orde, omdat de leerlingen daarvoor te
jong waren. Bovendien hadden we dit min of meer geïntegreerd in ons
introduktieverhaal. Bij binnenkomst staat de hele klas op en zegt: ‘Goodmorning
Aunty/Sir’. ‘You are welcome in our class’. ‘May God bless you’. Onvoorstelbaar!
Het niveau van deze leerlingen was een beetje hoger dan in Aliade.
Men vond het leuk dat er
Frans gegeven werd, omdat de docente Frans afwezig was i.v.m. geboorte kind. Het
feit dat we het rooster van de docenten verstoorden, was voor deze mensen geen
enkel probleem.
Om 13.00 uur werd er geluncht. Father John gaf ons het
beloofde woordje van de school voor onze site (op papier en op diskette). Tevens
kregen we een videoband en foto’s. Omstreeks 15.30 uur vertrokken we per auto
voor het middagprogramma.
De leerlingen zwaaiden naar ons en dachten dat we
al definitief weggingen. Ze werden gerustgesteld door Father John.
Laatstgenoemde vertelde ons dat de jongens het een eer vinden dat je er bent.
Voor deze kinderen (die absoluut niets hebben) zou dit een ervaring betekenen,
die ze nooit meer zouden vergeten. Het zwart-wit uniform had inmiddels plaats
gemaakt voor een geel uniform.
We reden rechtstreeks naar
een bijeenkomst van de ‘community’. Alle leiders waren aanwezig. Het was een
soort dorpsraad; een samenkomst van ‘wijzen’. Zeker 50 mensen werden aan ons
voorgesteld door de ‘chief’ (stamhoofd).
De mannen stonden binnen; de vrouwen
moesten buiten blijven staan. De gasten (Ben en Dees) en de priester (Father
John) moesten binnen plaatsnemen. Volgens de traditie moeten gasten welkom
geheten worden d.m.v. het eten van een kolanut (een soort walnoot). Ben moest
tevens een kolanut in zijn broekzak steken en deze mee naar huis nemen, zoals
een echte Igbo (volksstam uit het zuiden van Nigeria) betaamt.
De enige taal
in hun beleving is de Igbo-taal. Hierna werden de ‘blessings’ over ons
uitgesproken. Dit blijkt de taak te zijn van de oudste van het gezelschap. Het
volgende onderdeel van het welkom-heten, bestond uit het reinigen van de handen;
het besprenkelen met water. Hierna volgde een voorstellingsrondje, waarbij de
hiërarchie weer erg belangrijk was. (Veel vorm; weinig inhoud!)
Vervolgens
kregen we een brief overhandigd. (Amaokpala Development Union Orumba Nortyh
Local Government Anambra State Nigeria): Welcome address presented by Amaokpala
community on the occasion of visit by Ben and partner.
In deze bedelbrief
werd uiteraard gevraagd om geld. Het verzoek zullen we op onze website plaatsen
en hoort eigenlijk bij het project ‘Holy Ghost Academy Amaokpala’
(An appeal
for funds for the development of our mission college: Holy Ghost Academy,
Amaokpala). Hierna werd een cadeau aangeboden. De gasten kregen een prachtig
houtsnijwerk, dat ‘geboorte’; symbool van vrede en liefde voorstelt. Tenslotte
moesten we natuurlijk weer allemaal samen op de foto!
Na dit bijzondere bezoek,
liet Father John ons de omgeving cq de aangrenzende plaatsen zien. Als kinderen
de priester zien, beginnen alle gezichtjes te stralen en rennen ze achter de
auto aan en blijven maar roepen: Father………….Father……………Father………….
Als ze dan
op de achterbank ook nog 2 blanken zien zitten, kan hun dag niet meer stuk. Door
de openstaande autoraampjes horen we: Onye ocha…………….
Onye ocha………….Onye
ocha……..Dit is de Igbo-taal voor: ‘white men’.
Allereerst werd een stop
gemaakt bij een plaatselijke varkensboerderij. De eigenaar vond het een eer dat
een ‘Father’ en 2 ‘white men’ interesse toonden in zijn dagelijkse ‘struggle for
life’. Hierna bezochten we ‘St. Peters Catholic church’ en voerden we een fijn
gesprek met Father John en de priester uit de parochie (die tevens les gaf op de
middelbare school van Father John). Cake en likeur kregen de gasten
voorgeschoteld.
Ons laatste bezoek was aan een echtpaar. Beiden hebben een
goede functie. (Zij werkt op het Ministerie in Abuja en hij is een
‘businessman’. Bovendien zijn ze een sponsor voor de Holy Ghost Fathers) .
Bij aankomst bleek dat de vrouw des huizes niet thuis was. We werden
ontvangen op de inmiddels bekende Nigeriaanse manier. Dit betekent: Voor gasten
worden alle voorradige drankjes gepresenteerd op een dienblad; men wil laten
zien wat men heeft; ook wordt onmiddellijk de tv aangezet; er wordt nauwelijks
gesproken, doch meteen word je voorzien van eten. (Bij ons stel je de vraag:
‘Wat wil je drinken?’; je zou juist een tv uitzetten en je zou eerst een gesprek
met je gasten voeren, alvorens aan tafel te gaan). Onvoorwaardelijke
gastvrijheid is vanzelfsprekend in Nigeria. (In de Nederlandse cultuur is het
vaak gebruikelijk om gasten eerst min of meer ‘te plaatsen’). Plotseling viel
het licht uit……………..Volgens de gastheer en Father John is het in Nigeria altijd:
‘Suffering and smiling’!!!………………………
Nadat we ‘thuis’ waren gekomen, bleek dat
er wederom gegeten moest worden.
Vanavond stond Ukwa op het menu.
(Igbo-taal). In het Engels geheten: Breadfruit.
Father John had nog een
verrassing voor ons in petto: Namens de school kregen we van hem prachtige
Afrikaanse stof. Hier zullen we straks in Ghana bij een ‘tailor’ iets leuks van
laten maken.
Back
to top
15 oktober
2004
Vanmorgen
moesten we afscheid nemen van de leerlingen en de docenten van de ‘Holy Ghost
Academy’ in Amaokpala. In iedere klas gingen we naar binnen om gedag te zeggen.
De jongens vonden het erg dat we gingen (en wij ook).
Nog net voor vertrek
even hun rooster opgeschreven, zodat we een beeld kunnen schetsen van de
discipline.
Het betreft hier de
school in Amaokpala (een vergelijkbaar
strak rooster gold tevens in Aliade
en zal straks ook gelden in Ihiala en andere plaatsen). Deze ‘timetable’ behelst
maandag t/m.vrijdag en wordt in het Engels weergegeven. Dit om het authentieke
karakter te behouden:
5.00 uur: Rising/Bath
(Silence hour)
5.30 uur: Morning prayer/Meditation
6.00 uur: Morning
Mass
6.40 uur: Morning functions
7.00 uur: Breakfast
7.30 uur: Morning
Assembly
8.00-1.40 uur: Classes
14.00 uur: Lunch
14.30 uur: Siësta
(Silence hour)/(Wednesday Laundry)
15.30 uur: Afternoon
preparation/classes/(Wednesday Singing)
17.00 uur: Games/ (Tuesday &
Thursday Labour)
18.00 uur: Bath (Silence hour)
18.30 uur: Rosary prayer
in groups
19.00 uur: Supper/Recreation
19.30 uur: Studies
21.30 uur:
Night-prayer
22.00 uur: Lights out
Note: There is no speaking
of venacular in the school compound. During silence
hour no talking of any
kind; absolute silence must be maintained.
Vandaag gaan we naar Ihiala.
Lang geleden hebben Ierse priesters hier scholen en ziekenhuizen gesticht.
Onderweg een moeilijke politiecontrole gehad.
St. Martins’s parish werd
aanschouwd. Holy Ghost Juniorate (Seminary High School) werd bereikt. Seminary
en secondary school bevinden zich samen op 1 compound.
We maakten kennis met
Father Anthony, Father Bartholomeus en Father Leo(n). Laatstgenoemde was de
‘principal’ van de school. Daar Father Leo naar een
begrafenismis was,
moesten we even wachten en besloten we om alvast het terrein te gaan verkennen:
We zagen de klaslokalen, de slaapzalen, de lerarenkamer, de bibliotheek e.d. De
school is 51 jaar oud en onvoorstelbaar bouwvallig. Er verblijven 620 jongens
intern. Als welkom kregen we pinda’s en bananen. Dit is een gebruikelijke
combinatie. Father John Anyaegbunam probeerde Father John Atoba telefonisch te
bereiken (per mobiele telefoon), maar dat lukte niet. Het telefoonnetwerk is
incompleet; je kunt slechts naar bepaalde gedeeltes van het land bellen. We
lunchten en maakten kennis met andere priesters. Na de lunch per auto en te voet
de compund verkend en veel foto’s gemaakt. De slaapzalen (hostels) waren
inhumaan. Met zo’n 110 jongens werd op een slaapzaal geslapen. In Nederland
leven de beesten in betere omstandigheden. We konden het niet meer aanzien en
zijn de slaapzalen uitgelopen. Toen we de jongens vroegen hoe het hen op school
beviel, zeiden ze: ‘Oh, we are happy!’……………………………………..
Om 16.30 uur een
gebedsbijeenkomst bijgewoond (Benediction) in de kerk. Setting: 620 jongens
tussen 11-en 20 jaar in blauw-grijs uniform die zingen en de rozenkrans bidden.
Of dit nog niet genoeg was,
verscheen hierna plotseling de rektor (Father
Leo) en werden wij verzocht op
het altaar plaats te nemen. Nadat de rektor de reden van ons verblijf had
gemeld, stelde hij de jongens in de gelegenheid om vragen aan ons te stellen.
Aangezien er ruim 600 leerlingen zaten en er geen microfoons aanwezig waren,
fungeerde de rektor (met luide stem) als intermediair tussen ons en de jongens.
De vragen klonken ons inmiddels vertrouwd in de oren. Na afloop vroegen enkele
jongens nog door; wilden met je op de foto of smeekten om je
e-mailadres.
Ongevraagd kregen wij veel e-mailadressen toegestopt.
Bij een waterput vroeg
een jongen hoe wij in ons land aan water kwamen……..
‘easy
life’……………
Typen lukte vanavond niet
meer: Stopcontact kapot en geen stroom.
Kleine gebedsdienst bijgewoond en
hierna gegeten onder het genot van ‘some nice discussions’.Het onderwerp
‘malariamuggen’ werd aangesneden. (In vroeger tijden de ‘white men’s dead’). Op
dit logeeradres is geen muskietennet; er zit geen muskietengaas aan de
buitenkant en er is ook geen spray om te kunnen spuiten.
Er werd ons echter
verzekerd dat het op deze plek reuze meeviel met de muggen.
Voor de
behandeling van malaria adviseerden enkele priesters om bladeren van een
bepaalde boom te eten. Even later zochten we onze kamer op. Het bleek de kamer
te zijn waar onlangs de bisschop had geslapen.
Back
to top
16 oktober
2004
We zijn vandaag een maand weg: Nog nooit zoveel indrukken
opgedaan! Een derde gedeelte van de reis zit erop. We hebben het gevoel of we
een jaar weg zijn, in plaats van een maand.
Buiten zijn de jongens alweer
aktief. De blauw-grijze uniformen hebben plaats gemaakt voor groen-witte
pakjes.
In het parochiehuis achter de kerk hadden we de mogelijkheid om onze
mails te checken. Net voor vertrek nog enkele spreuken overgeschreven, die aan
de muur hingen:
-Even if you’re on the right track, you’ll get run over if
you just sit there.
-No goal is to high, if we climb with care and
confidence.
-This one thing I do, forgetting those things which are behind
and reaching forth.
Omstreeks 12.00 uur vertrokken we uit Ihiala. Father Leo
en Father Bartholomeus zwaaiden ons uit. Nog net op de valreep hadden ze het
verhaal van deze school op papier gezet, zodat wij dit als projekt kunnen
plaatsen op onze site.
Terug naar Onitsha dus, waar we omstreeks 13.30 uur
arriveerden. De wegen waren erg slecht en erg druk. Het is moeilijk fotograferen
vanuit een openstaand autoraampje; het had een impressie gegeven van één grote
heksenketel!
Eénmaal gearriveerd bij de Holy Ghost Fathers in Onitsha,
informeerde iedereen naar onze ervaringen in Amaokpala en Ihiala. Opnieuw
geïnstalleerd op onze kamer (de plek waar we dinsdag j.l. waren aangekomen en
woensdag j.l. weer waren vertrokken. Nu is het zaterdagmiddag en zullen we hier
blijven tot dinsdag a.s.).
Wat opvalt, is dat
imitatiegedrag bijna onvermijdelijk lijkt te zijn: Zoals Europa de Verenigde
Staten vaak probeert te imiteren, merk je hier dat Afrika Europa wil imiteren.
Het is een heel geleidelijk proces. Laten we hopen dat ze alleen de goede dingen
overnemen!!!
Taal-en cultuurverschillen maken het soms moeilijk om informatie
op de juiste manier in te schatten: Wordt er nou een grapje gemaakt of (juist)
niet?
Back
top
17 oktober
2004
Om 8.00 uur
zaten we in de kapel van het Holy Ghost House in Onitsha.
De mis duurde
slechts tot 9.15-9.30 uur. (Kort voor Afrikaanse begrippen).
Aan het einde
van de dienst moesten we naar voren komen om onszelf voor te stellen.
Na
afloop spraken verschillende mensen ons aan, o.a. een man die van 1986 tot 1988
in Wageningen had gestudeerd. Ontbeten en gepraat met Father Remi. Gewandeld;
gefotografeerd en een leuke discussie gevoerd met priester-student Anthony.
Tijdens de lunch gepraat met de priesters over ‘kerk-zijn’. Wij zeggen dat onze
voorkeur uitgaat naar een ‘doing church’ in plaats van een ‘praying church’. We
merken dat sommigen dit kunnen waarderen; maar het merendeel reageert
niet-begrijpend.
‘s Middags de was gedaan (op de hand; in een emmer met koud,
vies water). ‘This belongs also to the experience!’ Op deze plek is namelijk
geen Thomas (de wasjongen van Aliade). Getypt en weer een gedeelte van het
reisverslag opgeslagen op diskette.
Hoewel er toch een cd-rom-station op de
laptop blijkt te zitten, kunnen we nog onze foto’s niet bekijken, i.v.m.
onvoldoende capaciteit. Het blijft behelpen!
‘s Avonds de ‘Benediction’ (een
gebedsdienst) bijgewoond. Vanwege de maand oktober begon de dienst een kwartier
eerder en werd de rozenkrans gebeden. We zullen blij zijn als we volgende week
de setting van de Holy Ghost Fathers kunnen verlaten. Natuurlijk waarderen we
dat we ruim 5 weken op veel verschillende lokaties te gast waren, maar het
religieuze aspect was voor ons wel erg dominant aanwezig.
Morgen alweer onze
laatste dag in Onitsha.
Back
top
18 oktober 2004
Tijdens het ontbijt gepraat over de
cultuurverschillen. Ook de cultuurshocks die wij ondergaan, worden besproken. De
enkeling die in Europa is geweest, begrijpt ons en kan onze ervaringen plaatsen.
Omstreeks 10.00 uur vertrekken we (Father Chike, Father Leonard, Ben en
Dees).
Doel van onze korte trip is: Asaba (bezoek SMA) en Onitsha
(kathedraal). De weg ernaar toe was chaotisch. Er is geen sprake meer van een
bar slechte weg; eigenlijk is het geen weg te noemen. Vier rijen auto’s naast
elkaar, die absoluut geen rekening houden met elkaar. Luid toeterend en
scheldend baant iedereen zich een weg. Hier geldt het recht van de sterkste! Het
wordt mistig van de uitlaatgassen. Blauwe walmen komen door het openstaande
autoraampje naar binnen. Om misselijk van te worden!
Het doorkruisen van de
drukke stad was dan ook geen sinecure. Wie in Nigeria kan autorijden, kan de
hele wereld over! Door de drukte kon er slechts stapvoets worden gereden.
Verkopers maakten hier gretig gebruik van. Zij probeerden hun produkten te
verkopen. Dit gebeurde al rennend langs de file. Natuurlijk droegen ze alles op
hun hoofd: water, brood, kranten, shirts, bananen e.d. Uiteindelijk staken we de
rivier de Niger over. Een brede, vervuilde rivier, waarop geen scheepvaart
plaatsvindt.
Aankomst in Asaba
(Delta-state). St. Patrick’s Catholic Church werd bereikt.Hier zouden we
kennismaken met de SMA-Fathers. Voor ons een bijzondere gebeurtenis, omdat de
SMA de organisatie is die ons in 2006 zal uitzenden. We hebben dan ook de nodige
vragen op papier gezet .Echter……er was niemand thuis. Wat bleek?
Ons bezoek
was niet aangekondigd. Nederlanders zouden van te voren een afspraak hebben
gemaakt. Nigerianen vinden het normaal om ongepland bezoeken af te leggen. Het
risico dat er dan niemand thuis is wordt op de koop toegenomen.
Een cursus
planning zou hier niet misstaan! Wel nog even met een katecheet gepraat, die
zijn best deed om onze vragen te beantwoorden.
Hierna
stelden Father Chike en Father Leonard voor om even naar Regina
Mundi te gaan
(Private school: Nursery and Primary school).
We spraken met een religieuze
van de O.L.A.: Een zusterorganisatie van de SMA.
Vervolgens terug naar
Onitsha: Hier zagen we de kathedraal en het huis van de bisschop. Terug naar
‘huis’. Geluncht. Kennis gemaakt met de secretaris van de ‘Provincial Superior’.
Tegen het einde van de middag met hem een cybercafé bezocht. Belangrijkste doel
was daar om een diskette te verzenden, met daarop een nieuw gedeelte van het
reisverslag. Bij het verlaten van het parkeerterrein reed de ‘driver’ zich vast
in een riolering die open lag. Ben sprong uit de auto en maande het verkeer tot
stoppen. Blijkbaar maakte de ‘white man’ indruk, want het werkte. Onder het
geroep van ‘Onye ocha’……’Onye ocha’ ( Igbo-taal voor ‘White man’) sprong Ben
weer in de auto. Inmiddels zijn de muggenbeten bij Dees echt niet meer te
tellen.
De koffers werden ingepakt, want morgen is weer het devies:
Vertrekken!
We gaan Onitsha verlaten.
Back
top
19 oktober 2004
Na het ontbijt gezellig nagepraat met de
secretaris van de ‘Provincial Superior’. Extra leuk, omdat hij veel in Europa is
geweest en zelfs 3 jaar in Frankrijk heeft gewoond en gewerkt. (Lille en
Parijs).Vandaag gaan we naar Ekiti-region: de plaats ‘Warri’ staat op de rol. We
zullen worden weggebracht door Father Leonard. We namen afscheid van Father
Chike. Om 10.00 uur zou namelijk een vergadering starten, waar hij naar toe
moest. Hij gaf ons zijn e-mailadres en tevens informatiemateriaal m.b.t.
‘Anyigbo Missionaries Training Apostolate’. Dit met het doel om geld te geven.
Father Leonard (die zoals later zou blijken geen priester was, maar oblaat), gaf
ons een dvd met de sprekende titel: ‘The priest must die’.
Gewerkt aan het
reisverslag. Tevens genoteerd voor John Atoba wat we de afgelopen anderhalve
week hebben gedaan. Ook samen planning Nederland besproken.
Wat ons opvalt,
is dat luisterende Nigeriaanse oren een typisch trekje hebben: Bij aanvang van
een gesprek is er aandacht en wordt er steeds herhaald: ‘You are welcome’.
Echter……….In 1 keer slaat de interesse om in desinteresse en loopt men gewoon
weg (terwijl je nog midden in je verhaal zit!) Cultuurverschil?!
Plotseling
werd er op onze kamerdeur geklopt en stond Father John uit Amaokpala voor ons.
Hij moest in het Holy Ghost House van Onitsha zijn, i.v.m. een vergadering en
kwam ons nog even gedag zeggen.
Gewandeld en buiten gezeten. Dat het gebouw
pas 5 jaar oud is, is niet voor te stellen. Je zou ook geloven dat het 100 jaar
oud is. Er wordt hier namelijk gewerkt met heel slecht materiaal.
Tot onze
verrassing ook nog een Nederlandse priester ontmoet. (Werkzaam in Nederland; had
2 jaar in Ethiopië gewerkt en was in Nigeria voor een maand vakantie).
We
vertelden hem onze ervaringen. Wat heerlijk om even in je moedertaal te kunnen
praten! Hij zei: “ Als je éénmaal in Afrika bent geweest, dan word je nooit meer
wie je was. Je kunt het ook aan niemand uitleggen. Alleen iemand die in
West-Afrika is geweest, kan het begrijpen. Neem tijd om te reflecteren. Jullie
programma was te vol. Geef je eigen grenzen aan”. We waren het erover eens dat
elektriciteit, wegen, (infrastructuur) en een goed telefoonnetwerk de basis is
voor een land om zich te kunnen ontwikkelen. Op de valreep gaf Father Joseph ons
nog een bedelbrief mee.
Dit betrof een project voor de jeugd.(Youth for the
future foundation). Hierna geluncht en afscheid genomen van Father Remi.
(Laatstgenoemde was ook niet herkozen als ‘regional superior’). Omstreeks 14.30
uur vertrokken we dan eindelijk.
Brother Leonard gaf ons een compliment:
‘Volgens mij worden jullie goede missionaire veldwerkers; je interactie is goed
en je blijft toch jezelf’. Laten we hopen dat hij gelijk krijgt!!! Hij was
gehuld in witte priesterkledij. Dit om redenen van veiligheid.
Net als
gisteren werden de portieren van de auto van binnenuit vergrendeld. Dit gebeurde
op zeer drukke, chaotische plekken, zodat niemand het portier van de buitenkant
kon openen. Tankstop. Een jong meisje stak een briefje door het autoraampje.
Brother Leonard vermaande haar om weg te gaan, doch keer op keer liet ze ons het
briefje zien. Ze maakte gebaren. Was ze doofstom? Of deed ze maar zo?
Waarschijnlijk het laatste. De tekst op het briefje vermeldde dat ze uit een
heel arm gezin kwam; dat ze een kapperszaak wilde starten en geen geld had. Als
haar plannen niet zouden lukken, zou ze gedoemd zijn tot prostitutie of zou ze
moeten gaan bedelen. Niet op ingaan is het devies!
Twee politiecontroles snel
achter elkaar: Eerst mag er doorgereden worden; dan moet er weer gestopt worden.
Brother Leonard wordt een beetje boos; men ziet de priesterkledij en dan is het
weer goed…….Verder maar weer…………
In Anambra-state
wordt geen olie geproduceerd; daarom wordt er niets aan de wegen gedaan, noch
wordt afval opgeruimd. Aan de andere kant van de Niger-rivier (in Delta-state)
wordt wel olie geproduceerd. Je ziet daar dan ook betere en schonere
wegen.
Het grootste probleem in Nigeria hebben we al vaak genoemd: Corruptie.
Er wordt niet geïnvesteerd in het land; het geld verdwijnt in de zakken van
individuele leiders.
Een uitzichtloze situatie. Mensen hebben geen enkel
perspectief.
De autorit zou ongeveer 3 à 4 uur gaan duren. Er wordt hier
altijd gerekend in het aantal te rijden uren, in plaats van het aantal
kilometers.
Politiecontrole. Men wilde achterin de kofferbak kijken. Brother
Leonard liet echter zijn kaartje zien en zei: “I am a Reverend Father” en we
mochten weer doorrijden.
Priesterkledij doet hier wonderen!
Onderweg
vroeg Brother Leonard om geld, zodat hij gereedschap kon kopen om meubels in de
kapel te voorzien van houtsnijwerk. Onze naam zou dan vermeld worden als
donateurs. Via Father Chimay (die wel eens de Spiritijnen in Eindhoven bezoekt),
zou het dan wel in Nigeria komen. Ze bleken broers te zijn.
Wij hebben
onszelf echter voorgenomen om donaties te geven aan projecten waarbij
voornamelijk kinderen zijn betrokken. Verfraaien van de kerk gaat voor ons te
ver en past absoluut niet in onze visie.
Aankomst Warri
omstreeks 18.00 uur. We maakten kennis met Father Chika. (Hij bleek wel herkozen
te zijn als ‘regional superior’). We waren nu dus in de Niger-Delta; tot voor
kort een onveilig gebied, i.v.m. onlusten. Dit was o.a. nog te zien aan de extra
beveiliging (tralies voor de ramen, geblindeerde ramen, deuren vergrendeld
e.d.). Momenteel was de situatie weer onder controle en het gebied veilig.
Gegeten bij Father Chika. We namen afscheid van Brother Leonard (Hij zou
morgenvroeg al op tijd teruggaan naar Onitsha). Omstreeks 20.00 uur vertrokken
we naar de zusters (Immaculate Heart Sisters), aangezien Father Chika geen
accomodatie had om te kunnen overnachten. (Hij beschikt namelijk niet over
zelfstandige huisvesting).
We reden met zijn
grote Mercedes (met airco) dwars door de sloppenwijken. Gaf een ongemakkelijk
gevoel. Aankomst klooster. We maakten kennis met de vijf zusters; het leken net
vliegende nonnen. Hun religieuze kleding, de entourage (levensgrote
Mariabeelden) deed denken aan een film van honderd jaar geleden.
Ook de
zusters hadden voor ons gekookt. Aangezien we net van tafel kwamen, beperkten we
ons tot koffie. Op ons verzoek werd wel een muskietennet opgehangen.
Op de
meeste plaatsen hangt er namelijk niets……………..
Back
top
20 oktober 2004
Ontwaakt met:…………’Holy Mary, mother of God,
pray for us……………………
Om 8.00 uur zaten we aan het ontbijt. (Koude spinazie ‘s
morgens was een nieuwe variant!) We namen afscheid van de zusters. Om 9.00 uur
kwam Father Chika (in gezelschap van zijn chauffeur David) ons halen. Vandaag
zouden we naar Ikoto gaan.
(Ijebu-Ode- region in Ogun –state). Onderweg zagen
we het hoofdkantoor van Shell en Chevron; het regionale radio-en tv-station;
Ministerie van Arbeid; het gerechtsgebouw; de Centrale Bank; de
elektriciteitsmaatschappij Nepa en een tempel van Hare Krishna.
I.v.m. de
onveilige situatie van een tijd geleden, waren er extra veel
politiecontroles.
We reden door Benin-state. Gedeeltes van de weg stonden
blank. De chauffeur koos een andere weg. De auto’s zijn wrakken; het enige dat
moet functioneren is de claxon. In Benin stond het verkeer muurvast.
Veel
borden langs de kant van de weg: ‘Make your GSM-call here’: 30 Naira per minuut
(= 20 Eurocent). Overal opschriften: ‘God is good’; ‘May God bless’; ‘Thank
God’; ‘Thank you Jesus’. Onvoorstelbaar!
We passeerden de universiteit van
Benin. Er zijn nergens verkeerslichten of verkeersborden; wel veel opschriften.
Eéntje sprong in het oog: Een afbeelding (van een wasmachine) met de tekst:
‘Your wife’s secret love’!
Vervolg autorit. We zagen een vrachtauto uit
Venlo. Getankt. Weer vele bedelaars bij de benzinepomp. Verder maar weer…………..
De autorit zal ongeveer 4 uur gaan duren. Rechts inhalen lijkt men hier
gewoon te vinden. We zijn erg moe. Het al 5 weken constant oppakken en verder
trekken begint ons behoorlijk op te breken. We verlangen naar de eerste 3 weken
van november: dan kunnen we eindelijk eens zelf bepalen hoe we de dagen indelen
en zijn we niet afhankelijk van anderen.
Plotseling liet
Father Chika ons weten dat we zouden gaan lunchen bij de bisschop.
Toe maar;
dat kan er ook nog wel bij! We zijn er inmiddels aan gewend dat we van de ene
verbazing in de andere vallen. Omstreeks 13.30 uur arriveerden we.
De
bisschop was een leuke, informele man. We lunchten samen en maakten nader
kennis. Het bleek dat de eerste priester in zijn bisdom een SMA-priester was
geweest, afkomstig uit Nederland . Gaande het gesprek bleek dat deze bisschop al
2 keer Nederland had bezocht. We vernamen dat de ouders van de bisschop moslims
waren geweest. Ook werden we voorgesteld aan andere priesters.
Hierna nodigde
de bisschop ons uit om morgen in Lagos de mis bij te wonen met de kardinaal en
hij adviseerde ons om met het vliegtuig naar Kaduna te gaan, i.p.v. met de auto.
Gezien onze planning lukt dit niet.
Na deze bijzondere ontmoeting gingen we
naar ons onderkomen voor de aankomende 3 nachten: Wederom een klooster van
zusters. (Poor Clare Monastery in Ikoto; Ijebu-Ode-region in Ogun-state).
Aangezien noch Father Chika, noch zijn chauffeur de weg naar het klooster wist,
werden we weggebracht door een priester in een jeep.
De chauffeur van
Father Chika reed achter de jeep aan. Aankomst klooster omstreeks 15.30 uur. We
maakten kennis met de zusters. (Afkomstig uit Italië, Ierland en de
Filippijnen). Geïnstalleerd, opgefrist en uitgerust. Eerste schone toilet in 5
weken!
Omstreeks 19.00 uur kennis gemaakt met priesters die we morgen gaan
bezoeken.
Zij zullen ons hun projecten laten zien, zodat we een goede indruk
krijgen van het missionaire veldwerk. Opeens viel het licht weer uit. De
generator werd aangezet.
Nauwelijks getypt. Omdat hier ook geen wasjongen is,
worden sokken en ondergoed provisorisch in een emmer koud water gewassen. Toen
weer op beestenjacht en werd een salamander gedood. Tijdens het eten werd
gesproken over onze toekomstige job in Afrika. Father Chika zei: ‘I admire your
courage; it’s a sacrifice’.
Net voor het naar bed gaan, werd er op de deur
geklopt en kwam een nonnetje ons een lamp brengen. Om 21.30 uur gaat het licht
uit…………………………
Back
top
21 oktober 2004
Om een beeld te geven van het strakke
dagritme van de zusters, volgt hier hun
‘time table’:
5.30 uur: Waking
up
6.00 uur: Office of Reading
6.30 uur: Morning Prayer
7.00 uur:
Eucharist Mass/Meditation
8.10 uur: Prayer during the day
8.30 uur:
Breakfast
12.00 uur: Holy Rosary/Midday Prayer
12.45 uur:
Lunch/Recreation
14.15 uur: Silence
15.30 uur: Afternoon Prayer
16.00
uur: Private Visitors
18.00/18.30 uur: Evening Prayer/Meditation
20.00
uur: Supper
21.00 uur: Night prayer/Meditation
21.30 uur:
Silence
Gelukkig hoeven
de gasten zich niet te houden aan bovenstaand rooster!!! Na een kleine wandeling
over het terrein en het ontbijt, vertrokken we naar Oru-Ijebu in Ogun-state. We
arriveerden bij St. Joseph Catholic Parish en werden verwelkomd door de drie
priesters, waarmee we gisterenavond hadden kennisgemaakt. Ze vertelden over hun
projecten. Uitvoerig werd stilgestaan bij de vluchtelingen, de studenten, de
werkloze jongeren en de leerlingen.
Als (jonge) mensen geen dagelijkse
structuur in hun leven hebben, kan er van alles misgaan; zeker in deze
Nigeriaanse armoedige omstandigheden.
Problemen als: Accomodatie; crimineel
gedrag; vluchten in sektes; het gebruiken van verdovende middelen; geweld;
ongewenste zwangerschappen zijn aan de orde van de dag.
Allereerst
bezochten we een vluchtelingenkamp met 9000 vluchtelingen.
(Spiritan Youth
Apostolate Ibosan Estate Oru-Ijebu Ogun-state)
Deze mensen bleken afkomstig
te zijn uit: Tsjaad, Congo, Liberia, Rwanda, Sierra Leone, Burundi e.d. Sommigen
zaten er al 15 jaar.
Nigeria vangt alle vluchtelingen op, maar kan verder ook
niets meer doen. De praktijk leert dat vluchtelingen in de anonimiteit van de
grote stad verdwijnen.
De vluchtelingen moeten dan ook zoveel mogelijk in
kampen worden opgevangen.
Dan is het probleem beheersbaar voor de
hulpverleners.
Conclusie: Vluchtelingen worden opgevangen, maar er is geen
enkele ‘follow-up’.
De priesters van de Holy Ghost hebben dan ook als doel om
dagstructuur aan te brengen, zodat men niet het ‘verkeerde pad’ op dreigt te
gaan.
Hierna bezochten
we de universiteit (Olabisi Onabanjo).
Ook hier geldt: Studenten krijgen
slechts les. Er is geen huisvesting, geen begeleiding,
Er zijn geen
verenigingen, geen sportfaciliteiten enz. Kortom: Er is helemaal
niets.
Analoog aan de geschetste omstandigheden bij de vluchtelingen, zien de
Holy Ghost Fathers ook hier een belangrijke opdracht liggen. Alles zit in hun
hoofd en staat op papier, alleen het geld ontbreekt.
Door de
sloppenwijken reden we naar het volgende project:
‘Spiritan Youth
Empowerment Centre’: een soort ‘skill-centre’, waar basisvaardigheden voor
werkloze jongeren zouden kunnen worden aangeboden.
Te denken valt hierbij
aan: Kappersvak, hout bewerken, timmerwerk, metselwerk, reparatiewerkzaamheden
enz.
Het perceel is in eigendom, doch het geld ontbreekt weer om het gebouw
te realiseren.
Het laatste
project van vandaag betrof: ‘St. Felix Nursery and Primary school
The most
pure heart of Mary Catholic Church’ in Esure Ijebu-Imushin.
Deze kleuter-cq
lagere school bestaat sinds 2000.
Voor 1970 functioneerden de meeste scholen
onder de vlag van de kerk. Na 1970 nam de regering het over. De kwaliteit van
het onderwijs van de ‘government’-scholen bleek zó slecht te zijn, dat de kerken
het weer hebben overgenomen. Feit is echter wel dat de overheid nu niets meer
betaalt.
In 4 jaar tijd is het aantal leerlingen van deze school gegroeid van
18 naar 180.
Arm of rijk; Moslim of Christen; al deze kinderen zitten samen
in de klas en dat is een goede zaak. Hiermee wordt het fundament gelegd voor de
toekomstige Nigeriaanse samenleving. Er is nu dringend behoefte aan
gekwalificeerd personeel, maar hiervoor zijn geen middelen. Op dit moment zijn
11 leerkrachten werkzaam op deze school. De afstand tussen de woonplaats van de
kinderen en de school is erg groot. Schoolbussen zijn dan ook hard nodig.
Wederom is er geen geld……………….
Wij spraken met het schoolhoofd en bezochten
nadien de kleuterklas. Op een mat op de grond lagen wel 40 peuters te slapen; de
anderen sliepen boven op de schoolbanken. Aandoenlijk om te zien. Zoiets blijft
levenslang op ons netvlies staan!
De kleintjes op de mat leken net grote
zwarte poppen……………………
Alle projecten van vandaag zullen we na terugkomst in
Nederland op onze site plaatsen.
Behoorlijk aangeslagen keerden we terug naar
ons verblijfadres.
De rest van de dag allerlei zaken afgewerkt. De generator
moest voor ons extra worden aangezet en drie uur stroom kostte ons 2000 Naira (=
12 Euro).
‘s Avonds op beestenjacht. Dit keer betrof het een hagedis. Volgens
de zusters ‘harmless’. Bovendien zou die muskieten opeten.
Back
top
22
oktober 2004
Vannacht werden vreemde geluiden waargenomen: Er werd op een stuk
ijzer geslagen en er werd gefloten. Bij navraag bleken dit signalen te zijn, om
criminelen af te schrikken.
Na het ontbijt naar een cybercafé geweest. Toch
maar even de webmaster mailen:
Over enkele dagen moet de laptop ingeleverd
worden. Zondag a.s. zijn we 5½ week in Nigeria. De periode van de Holy Ghost zit
er dan op. Dus John Atoba moet zijn laptop weer terug hebben.
Ben benieuwd
hoe het verder zal gaan met het bijhouden van het verslag!!!
Geluncht bij de
‘Community’. (Catholic Mission Epe Lagos-state). De priesters van het
parochiehuis waren erg benieuwd naar onze ervaringen tot nu toe. Wij beginnen er
genoeg van te krijgen dat je overal mee naar toegesjouwd wordt. We hebben het
gevoel dat we op alle locaties ‘getoond’ moeten worden: Nederlandse attractie in
Nigeria! Omstreeks 15.30 uur waren we weer terug op de basis en hebben we
voorbereidingen getroffen voor ons vertrek morgen naar Aliade.
Tot onze
verbazing werden er 2 cadeautjes afgegeven, afkomstig van de bisschop:
Een
kaftan voor Ben, een jurk voor Dees en religieus pr-materiaal.
De
verrassingen stapelen zich op!
Bisschop telefonisch bedankt. Hij zou ons
morgen in zijn mis gedenken, i.v.m. onze lange reis. Kennis gemaakt met een
priester, die veel in de Verenigde Staten kwam.
En voor het naar bed gaan
weer op beestenjacht!
Back
top
23 oktober 2004
Vandaag gaan we terug naar Aliade. Daar
waar we begonnen zijn. De autorit zal de hele dag in beslag nemen. Onderweg
vertelde Father Chika dat de bisschop ons verblijf van de afgelopen 3 dagen had
betaald. Bij een politiecontrole wilde een automobilist doorrijden. Dit werd
verhinderd doordat er op de banden werd geschoten. Getankt. Opnieuw veel
bedelaars en mensen die allerlei produkten proberen te verkopen. Op ons verzoek
werd een stop gemaakt: 9 uur in de auto zonder pauze is voor ons wel erg lang.
De mensen hier vinden het normaal om lange afstanden te overbruggen. Chauffeur
David bijvoorbeeld is gewend om 12 uur non-stop te rijden. (Hij moet ook wel,
anders verliest hij zijn baan!) Hij kan in 9 staten rijden. (Nigeria heeft 36
staten). De lunch werd gebruikt bij de Sisters of St. Louis in Owo. Tijdens de
lange autorit zagen we veel armoede: Huisjes die op instorten stonden; daken van
golfplaat; muren van modder.
(Oude schuren in Nederland zijn mooier!). Bij
een benzinestation werd iets te drinken gekocht en….verder maar weer………..River
Benue overgestoken.
Veel gekantelde trucks gezien. Eén vrachtwagen was geheel
uitgebrand. Blijft gewoon midden op de weg liggen. Niemand die zich erom
bekommert. Er wordt niets opgeruimd. We moesten over een rivier heen, waarvan de
bestaande brug werd gerepareerd. De noodbrug bestond slechts uit enkele houten
planken, die provisorisch over de rivier lagen. Als dat maar goed
gaat……………………
‘This belongs also to the experience!’
Vroeger was malaria de
‘white men’s dead’; tegenwoordig vinden de meeste blanken de dood in het
verkeer. Na 5 weken Nigeria kunnen we dit heel goed begrijpen!!!
Om 17.00 uur
waren we terug in Aliade. Father Chika en David vertrokken vrijwel onmiddellijk
naar hun bestemming. Ze hadden nog een rit van een uur voor de boeg.
Wij
werden welkom geheten door priester-student Barnabas en wasjongen
Thomas.
Father John Atoba was niet thuis. Een uur na onze terugkomst
arriveerde hij.
Natuurlijk moesten we onze belevenissen vertellen. We waren
bijna 2 weken weg geweest.
Back
top
24 oktober 2004
De laatste dag in Aliade.
De laatste
kans om de mis bij te wonen op de campus van St. Michael’s Secondary School. Dit
hebben we dan ook gedaan. Om 8.00 uur waren we aanwezig. Bijzonder was dat
‘onze’ Barnabas de mis deed. Bovendien waren zijn leerlingen (hij geeft
godsdienstles) ook een beetje ‘onze’ leerlingen geweest (wij hebben op dezelfde
school lesgegeven). De 1000 jongens van de middelbare school in wit uniform
waren dan ook een vertrouwd beeld voor ons. Tevens herkenden we vele
docenten.
De leraar Frans vertelde dat hij de school ging verlaten, omdat hij
‘vice-principal’ (onder-direkteur) werd van een school in een nabijgelegen
plaats.
We vonden het ontzettend leuk dat Barnabas onze gespreksonderwerpen
gebruikte in zijn preek/overweging.We herkenden vele discussiepunten. In de loop
der tijd hebben we namelijk samen veel gelachen en heel wat besproken: Het
progressieve Nederland t.o.v. het traditionele Nigeria passeerden vaak de revue.
Hopelijk past hij ‘doing church’ in de toekomst wat vaker toe dan ‘praying
church’.
Tijdens de dienst werden we vaak genoemd. Barnabas vertelde o.a. dat
we morgen naar Kaduna zouden gaan. Ook ons vertrek van a.s. zaterdag naar Ghana
werd vermeld. Tevens werd een ‘safe journey’ gewenst.
Na de mis kwamen
veel mensen naar ons toe. Er werd afscheid genomen. In de loop van de ochtend
zagen we nog enkele leerlingen, die met ons op de foto wilden.
Hiervoor werd
een beroepsfotograaf geregeld. Tegen betaling van 50 Naira werd een foto gemaakt
en de levering zal over een week plaatsvinden. Deze beroepsfotograaf op zijn
bromfiets, heeft een ‘gat in de markt’ ontdekt.
De rest van de dag werd
gevuld met zaken afwerken en voorbereidingen treffen voor ons vertrek morgen
naar Kaduna. Nog maar even profiteren van wasjongen Thomas en kok Moses. De
laatste hand wordt gelegd aan het reisverslag. De geleende laptop wordt vandaag
teruggeven aan John Atoba.
Inmiddels missen
we de Nederlandse kaas en weten we ook wat het betekent om heel veel zin te
hebben in een stuk chocola!
Een periode van
5½ week bij de Holy Ghost Fathers in Nigeria zit erop!
Natuurlijk was het
vermoeiend en natuurlijk lag voor ons het accent teveel op religie, maar het was
vooral zeer indrukwekkend en erg leerzaam! We zijn dan ook heel blij en dankbaar
dat we de kans kregen om veel te ervaren. De Holy Ghost Fathers kunnen een
welverdiende donatie tegemoet zien!
Morgen (twee dagen later dan gepland)
vertrekken we naar Kaduna, waar we van 25 t/m. 30 oktober zullen verblijven bij
een Nederlands gezin, dat reeds 5 jaar in Nigeria (Kaduna) woont.
Back
top
Terug